ombouw 3.5carb naar 3.9EFI en RDW

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Constantijn

ombouw 3.5carb naar 3.9EFI en RDW

Bericht door Constantijn »

Iemand ervaring met het vervangen van een 3.5carb motor door een 3.9EFI en het laten keuren door de RDW?
Ik weet niet wat exact de vermogens zijn van beide uitvoeringen, maar ik geloof dat als je binnen een bepaald percentage blijft (40% dacht ik??) eea geen probleem zou moeten zijn bij de herkeuring cq. kentekenwijziging?
Hans - RR V8 '76

Re: ombouw 3.5carb naar 3.9EFI en RDW

Bericht door Hans - RR V8 '76 »

Ik dacht 3.5 carb 126 pk en 3.9 EFI 172 pk. Maar wie het zeker/beter weet verbeter me gerust.
Wat voor carburateurs heb jij op je 3.5 zitten? Als het toevallig een Weber is ben ik evt. wel geïnteresseerd.

Met groet, Hans
Constantijn

Bericht door Constantijn »

Nee, het zijn de standaard (SU??) carburateurs die erop zitten.
Hans - RR V8 '76

Bericht door Hans - RR V8 '76 »

Jammer... die heb ik al.

Met groet, Hans
Jimmy

Bericht door Jimmy »

waarom RDW? heb nog geen APK keuringsstation meegemaakt die het het verschil zag tussen 3.5 en 3.9.

Jimmy
Durk

Bericht door Durk »

Constantijn,

Slechts het aantal cylinders en de brandstof soort staan op het kenteken. En zolang er ook nog eens ROVER op het blok staat, dan doe je gewoon iets wat al heel mensen hebben gedaan met deze auto's, er zijn dus hopen RR's die hiermee rondrijden.

Maar waarom wil je dat? Is een Weberconversie geen optie? Dan hou je simpelere techniek, geen kwetsbare (dure) computer erbij. En dan kan je er zelf ook nog wat aan doen.

Volgens mij kan je voor zo'n 500 E een complete conversiekit kopen. Zo'n weber geeft een 30 pk winst. Monteer je dan nog spagettieuitlaatspruitstukken, en een snelle nokkenas, dan moet ie wel wat willen rijden! ;-)

DuRRk
Noël

Bericht door Noël »

Hallo,

Ik heb deze conversie ook gedaan. RDW hoeft er niets van te weten . (Bij de apk hebben ze het nog niet eens opgemerkt).
Er zijn wel een aantal zaken waar op gelet moet worden.
- De tank moet vervangen woden ivm de benzinepomp (EFI heeft sterkere pomp nodig)
- De computer moet aangesloten en geplaats worden. (Ik heb hem nu nog in het dashboardkastje liggen, maar wil hem nog beter gaan monteren)
- De uitlaat van de 3,9 loopt anders (de balk die tussen de 2 chassisbalken gschroeft zit pas niet meer), maar die van de 3,5 kan eventueel wel gebruikt worden, maar met de 3,9 uitlaat loopt hij iets beter.
- De 3,9 heeft een sterkere drukgroep, maar die van de 3,5 past wel. Ik weet alleen niet of dat lang goed gaat.

Als er nog vragen zijn mail maar.
Ik heb er nog geen spijt van.
Plaats reactie