grommende motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
MksIII

grommende motor

Bericht door MksIII »

Een grommende motor sinds twee dagen.... en daar ben ik niet zo blij mee.

In hoge toeren vlak voor het doorschakelen krijg ik een langzaam toenemend zwaar grommend geluid (lijkt wel een leopard tank). Ook houd ie op met accelereren rond de 60 km per uur. Het klinkt mij allemaal niet goed. Vlak voor ik de auto parkeerde ging ook nog eens het gele lampje flikkeren.

Vorige week had ik op het einde van een rit een wat droog ratelend geluid als ik scheef reed langs of tegen een wat stijlere helling. Iemand noemde dat dat mogelijk de oliepomp kon zijn die het niet goed deed.

Heeft iemand een idee wat er loos is? Heeft het een met het ander te maken? En wat kan ik zelf doen?

Alvast bedankt,

Mischa
Frans Bonnes

Re: grommende motor

Bericht door Frans Bonnes »

Hoe is het oliepijl?
En hoe ziet de olie eruit? Schoon / zwart / mayo

Frans Bonnes
MksIII

Bericht door MksIII »

Mijn olie is indedaad een zwak iets. Pijl is goed, maar zakt te snel. Een week of twee geleden plaatste ik een posting over zwarte olie. Die zou ik ook deze week gaan vervangen samen met het filter (na de rit die ik morgen zou hebben, maar nu maar gecanceld heb). Ik ben echter bang dat er meer aan de hand is, waardoor ik nu voor niets olie zou gaan verversen.

Ik zag overigens ook dat mijn koelvloeistof zon 3 cm gezakt is, komt dat door de kou?
fred101

Bericht door fred101 »

Ik ben bang dat er iets goed mis is als dat zo hoor. Ik zou niet meer rijden (ik zou bij het geratel al zijn gestopt). Meet eerst eens compressie, dan kop en carterpan eraf. En duimen.
Vermogenverlies is meestal gevolg van compressieverlies in deze beschreven situatie. Als er olie verdwijnt dan kan dat via de kop of langs de zuigers. Water kan alleen via een scheur in de kop, cilinders of koppakking. Ook dat geeft vermogensverlies. De kans dat het iets onschuldigs is, is klein ben ik bang.
Sterkte

Fred101
Iris

Bericht door Iris »

Scottish Hills & Glens 4x4 Reliability Tour
Plaats reactie