knipperen m en s dashboard lichten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pieter discoII td5 aut

knipperen m en s dashboard lichten

Bericht door Pieter discoII td5 aut »

Heren,

een vraag ik had vannavond bij thuis komst dat deze lampjes groen knipperend branden. In de manual las ik dat dit mogelijk een electrische storing zou kunnen zijn.
Maar dit is de tweede keer dat dit bij mij optreed. Bij contact af en daarna starten lijkt het zich weer te resetten.

Maar was zou een oorzaak kunnen zijn van dit geheel??
Oja je ziet op de schakel/selectie unit dat de led's knipperen.

Het gaat om een disco II td5 met automaat uit 2000.

Heren, ik hoop dat u licht op de zaak kunt schijnen zonder dat ik (niet gewenst) bij een dealer de zaak moet laten uitlezen en misschien moet laten repareren.
Is een olie beurt misschien een oplossing.

Oke ik wacht af wat jullie me kunnen vertellen.

alvast hartelijk dank voor de moeite
Jurriaan

Re: knipperen m en s dashboard lichten

Bericht door Jurriaan »

Bij ons deed de Disco Td5 dat ook wel 'ns. Motor af en weer starten en het was weg... Heel vreemd. Geen idee waar het vandaan kwam. Succes met zoeken verder!

Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
Hugo

Re: knipperen m en s dashboard lichten

Bericht door Hugo »

Pieter,

Geen paniek, op het eerste gezicht lijkt het me redelijk onschuldig.

Volgens mij heb jij in je Disco de electronisch gestuurde versie van de in de LR-wereld bekende ZF-bak liggen. Met die bak is in beginsel helemaal niks mis dus het is geen structureel/ontwerp probleem. De bak wordt aangestuurd door stuursignalen/berichten vanaf de motor-ECU en het kan eens in de zoveel tijd voorkomen dat de communicatie tussen bak en ECU niet helemaal vlekkeloos verloopt. Als dat gebeurd gaat de bak automatisch over in een soort van noodschakelprogramma en dat wordt aan de bestuurder aangegeven met alle door jou beschreven symptomen. Het contact aan/uitzetten zorgt er inderdaad voor dat beide ECU's een selfcheck uitvoeren en als er geen problemen worden geconstateerd werkt alles weer als vanouds.

Komt het symptoom zelden voor dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken maar begint het vaker voor te komen dan zijn er een paar oorzaken waar je even naar moet (laten) kijken.
1) de schakelunit die bepaald in welke stand de selectiehandle van de bak staat kan van slag zijn. Dit kun je zelf redelijk makkelijk resetten als je bij de dealer even de procedure hiervoor opvraagt (contact aan, motor uit, kies alle versnellingen, contact uit, contact aan, motor starten etc.)
2) het draadje (of beter 2 draden, twisted pair) tussen de bak ECU en de motor ECU kan ergens beschadigd zijn waardoor de communicatie niet goed meer verloopt. Een nieuw draadje doet wonderen....

Ik denk niet dat een oliewissel veel verschil maakt. Spendeer dat geld liever aan een bezoekje aan de dealer om je de reset-procedure uit te laten leggen.

Mvrgr, Hugo
Plaats reactie