Wielen wissel.
Wielen wissel.
Ik zie dat mensen het steeds hebben over het verwisselen van wielen. Kan iemand ook vertellen waarom dit gedaan moet worden. En geld dat alleen voor een freelander.
Ik kan zelf wel iets verzinnen dat het iets te maken heeft met een permanente vierwielaandrijving of zo.
Maar ik ben erg nieuwschierig en er zijn hier vast wel mensen die de echte reden weten.
Dus waarom moet dat?
Arnold.
Re: Wielen wissel.
Hoeft niet.
Alleen Freelander. Heeft iets met de aandrijflijn en wielophanging te maken.
Wat precies weet ik niet, maar dat kan Dennis 101 wel uitleggen.
Frans Bonnes
Alleen Freelander. Heeft iets met de aandrijflijn en wielophanging te maken.
Wat precies weet ik niet, maar dat kan Dennis 101 wel uitleggen.
Frans Bonnes
Niet alleen freelander Frans, ik doe het ook bij Hobbel, staat namelijk vermeldt bij onderhoud in het user manual van een series. De aangedreven wielen slijten anders dan de sturende wielen begreep ik.
Fred101
Fred101
De IRD (intermediate reduction drive) van de vroege Freelanders (voor 2001) hebben groter snelheidsverschil tussen de voor en achteras als de latere modellen. De bedoeling daarvan was om de auto het karakter te geven van een voorwiel aangedreven auto met als bijkomend voordeel dat de voorgewarmde IRD (door het snelheidsverschil) snel ingrijpt als dat nodig is. Prachtig principe voor in het terrein, maar aangezien de meeste daar niet zo vaak komen minder handig. Nadeel is namelijk dat er altijd spanning op de aandrijving staat wat zich o.a. laat zien door ongelijke slijtage bij de achterbanden (cuppen). Om dit verschijnsel te verminderen moeten de achterbanden om de 15.000km L.A. met R.A. gewisselt worden. Bij een te sterke slijtage komen er namelijk hinderlijke geluiden van de achteras.
Helaas zat er ook een ontwerpfoutje in de IRD waardoor de lagers vroegtijdig de geest gaven wat door een vaststaande viscokoppeling (snellere veroudering door hoger snelheidsverschil) nog wat sneller gebeurde.
De latere modellen hadden een lager snelheidsverschil en een verbeterde lagering in de IRD waardoor deze problemen zelden meer voorkomen. Daarmee is ook het wisselen van de achterwielen niet meer nodig. De terreinvaardigheid is gewaarborgd door traction control bij de standaarduitrusting toe te voegen.
Ook met de nieuwere IRD blijft het weggedrag van de Freelander verreweg het beste in vergelijking met de andere modellen (uitgezonderd de Disco3 en nieuwe RR, want daar heb ik zelf nog niet in gereden).
Dennis B.
Helaas zat er ook een ontwerpfoutje in de IRD waardoor de lagers vroegtijdig de geest gaven wat door een vaststaande viscokoppeling (snellere veroudering door hoger snelheidsverschil) nog wat sneller gebeurde.
De latere modellen hadden een lager snelheidsverschil en een verbeterde lagering in de IRD waardoor deze problemen zelden meer voorkomen. Daarmee is ook het wisselen van de achterwielen niet meer nodig. De terreinvaardigheid is gewaarborgd door traction control bij de standaarduitrusting toe te voegen.
Ook met de nieuwere IRD blijft het weggedrag van de Freelander verreweg het beste in vergelijking met de andere modellen (uitgezonderd de Disco3 en nieuwe RR, want daar heb ik zelf nog niet in gereden).
Dennis B.