carbs synchroon stellen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Durk

carbs synchroon stellen

Bericht door Durk »

prikkers,

Ik wil m'n beide carbs van de Range Rover synchroon stellen en afstellen. Ik kan hierover weinig vinden op bv de prikkercd's. Hier en daar hoor ik wat tips:

-controleren of de membraantjes heel zijn
-controleren of die dunne lange veertjes evenlang zijn

maar veel verder kom ik niet. Ik heb een 9:35 compression motor met volgens mij de Zenith caburateurs.

Heeft iemand tips/trucs of een goeie link voor me?

DuRRk
fred101

Re: carbs synchroon stellen

Bericht door fred101 »

Synchroon stellen doe je met een of twee flowmeters. Als je die niet hebt blijft het gokken. Is een soort grote kurk die je in een inlaat duwt en die aangeeft hoeveel lucht er door heen gaat. Met dat fijne setje schroefjes en stangetje mag je dan stoeien op het synchroon te krijgen. De basis afstelling met voelermaatjes wel eerst doen. Als er op de prikkerCD het 101 manual staat dan staat dat daar in beschreven.

Op motorfietsen is het iets eenvoudiger sluit je gewoon een kwikkolom meter (of hele lange waterslang) aan op beide spruitstukken. Dat schijnt bij een V8 niet te kunnen omdat er een carb voor 4 inlaten is en de twee carbs in verbinding staan met elkaar (soort natuurlijke synchronisatie compensatie) Ga het toch eens proberen.

Fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Op de civiele prikkers cd staat de workshop manual van de 90/110.
In boek2 hoofdstuk 19 bladzijde 13 (PDF bladzijde 139) staat omschreven hoe je de Zenith Stromberg carburateurs synchroon kan stellen.
In plaats van het balanceer apparaat die beschreven staat kun je ook een gewone synchroontesters gebruiken.
Het kan zijn dat deze carburateurs iets afwijken van degene die er bij jou op zitten, maar het principe blijft hetzelfde.
De oudere Stromberg 175 CD2S hebben vaste naalden en een vanaf de onderzijde verstelbare sproeiers. Mocht je deze carburateurs hebben dan kun je de beschrijving van de 101 fc gebruiken. Op een van de CD's (ik dacht op het supplement) staat ook nog een revisie handleiding van de CD2s carburateurs.
Als alternatief op deze handleidingen kun je het mengsel ook afstellen met een colortune bougie. Vergelijk dan twee naast elkaar liggende cilinders, als beiden hetzelfde beeld geven is het mengsel van beide carburateurs op z'n minst redelijk gelijk. De methode uit het 101 boek geven een nauwkeuriger uitgangspunt.
Bekijk voordat je begint eerst of de naalden nog goed zijn (recht en niet ingesleten) anders heeft het niet veel zin om verder te gaan met afstellen en moeten deze componenten eerst vervangen worden (revisieset).

Dennis B.
Durk

Bericht door Durk »

aha, ik zal dat direct even nakijken.

en zo'n revisieset, is dat kant en klaar te bestellen (paddocks bv) of zijn dat allemaal losse onderdeeltjes?

ik voel sowieso wel voor een revisiesetje, aangezien ik ook net een gereviseerde motor heb.

Durk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Er zijn wel revisiesets te koop voor de diverse varianten, anders heeft BCCP wel een oplossing.

Dennis B.
Durk

Bericht door Durk »

BCCP?

Ik heb overigens de omschrijving gevonden in de pdf, daar kan ik denk ik wel wat mee

Durk
Durk

Bericht door Durk »

aha...

bccp.nl ;-)
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Let goed op met de naalden, als je ze gaat bestellen.
Dat je dezelfde neemt
Er zijn een heleboel verschillende maten.

Frans Bonnes
fred101

Bericht door fred101 »

hou wel in de gaten dat als de mengsels gelijk zijn(dmv bv inderdaad colortune) de carbs niet synchroon hoeven staan. Synchroon wil zeggen dat de gaskleppen gelijk open en dicht gaan en de carbs in principe beide tegelijk even veel mengsel kunnen opzuigen en door het vacuum de schuiven tegelijk omhpoog gaan. Dat zegt niets over de mengselsamenstelling. Dat wil alleen zeggen dat hij een zo goed mogelijke lucht-benzine verhouding krijgt.

Fred101
Plaats reactie