ja het is weer zover ik heb een discussie op het werk over het verschil tussen een kardan en een dif.
naar mijn inziens is een kardan alleen een haakse overbrenging zoals bij een motorfiets, en een dif overbrenging is met meerdere uitgaande assen met zonnewiellen en dergelijke.
wie kan me overtuigen wat nu daadwerkelijk het vershil is op tekening ofzo zodat ik mijn colega's kan overtuigen of is het dan echt het zelfde.
help me........
verschil tussen een dif en cardan
Re: verschil tussen een dif en cardan
Alle systemen om een draaiende kracht onder een grotere of kleinere hoek te leiden is een cardan,.
denk hierbij aan je kruisjes van de CARDAN-as een knietje in je dopsleutelgereedschapset de BMW-aandrijving van motor fietsen.
een differentieel is om een differentiaal verschil te kunnen opvangen, en inderdaad komt het handig uit dat deze onder een haakse hoek staat met een as.
nog wat postings en je hebt morgen je collegas overtuigd!
gr,
Roland
denk hierbij aan je kruisjes van de CARDAN-as een knietje in je dopsleutelgereedschapset de BMW-aandrijving van motor fietsen.
een differentieel is om een differentiaal verschil te kunnen opvangen, en inderdaad komt het handig uit dat deze onder een haakse hoek staat met een as.
nog wat postings en je hebt morgen je collegas overtuigd!
gr,
Roland
Van Dale Handwoordenboek hedendaags Nederlands
• car▪dan▪as
〈de cardanas; cardanassen〉
1 de as in een auto die dient tot het overbrengen van het motorvermogen
• dif▪fe▪ren▪ti▪eel1
〈het differentieel; differentiëlen〉
1 tandwielconstructie in voor- of achteras van auto's, waardoor de wielen met ongelijke snelheid kunnen draaien
• dif▪fe▪ren▪ti▪eel2
1 de verschillen aanwijzend
• car▪dan▪as
〈de cardanas; cardanassen〉
1 de as in een auto die dient tot het overbrengen van het motorvermogen
• dif▪fe▪ren▪ti▪eel1
1 tandwielconstructie in voor- of achteras van auto's, waardoor de wielen met ongelijke snelheid kunnen draaien
• dif▪fe▪ren▪ti▪eel2
1 de verschillen aanwijzend
neem ze mee naar je auto, wijs ze de cardanas aan die vast zit aan het differentieel. Wijs dan op de cardanische kruisstukjes en krik je auto omhoog en draai aan je ene wiel zodat ze zien dat het andere wiel tegengesteld draait.
Fred101
Fred101