accu weer naar de gloria

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ed Wensveen

accu weer naar de gloria

Bericht door Ed Wensveen »

Hallo medeprikkers,

Ik heb een probleempje.

Van mijn lightweight is een accu kapot, waardoor het werkpaardje niet meer starten wil.(24V systeem a 2*45Ah)

Als ik de multimeter op de accu zet (spanning) en is ga vermogen vragen, dan zakt mijn spanning bij de ene accu naar circa 10 V en de andere naar 2 V.
Duidelijk dat deze laatste inwendig letsel heeft.

Nu heb ik sinds kort een set nieuwe accu's. en met de vorige had ik op een gegeven moment dit zelfde euvel. eerst een nieuwe accu naast zijn oude broertje (kon aldus de accuboer), een half jaar later was de oude ook kapot. Dus uiteindelijk 2 nieuwe.
Nu zit ik weer met dit probleem. Kan dit op een defect aan de laadinrichting liggen (ze koken o.i.d niet leeg) dus ze worden niet overladen of zo
Ik ga zowiezo langs mijn accu-boer daar de accu nog maar erg jong is. (garantie dunkt mij

Wie kan een antwoord geven op deze problematiek, of is het dom pech.....
Hugo

Re: accu weer naar de gloria

Bericht door Hugo »

Ed,

Heb je misschien een (grote) 12V stroomverbruiker op een van de accus aangesloten ? In dat geval kun je dit soort problemen namelijk ook verwachten.

Mvrgr, Hugo
Ed Wensveen

Nee, alles is nog orgineel, alle verbuikers gaan via de 24V, dus de beide accus moeten mijn inziens gelijk belast worden.
Niet meer zo Lightweight

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Twee accu's in serie zetten gaat alleen maar als je twee identieke exemplaren hebt die even oud zijn.
Jouw accuboer heeft blijkbaar geen verstand van accu's, alleen maar van het verkopen van de dingen.

Als de capaciteit niet gelijk is, en dat gebeurd bij twee ongelijke accu's maar ook bij accu's met ongelijke leeftijd, dan krijg je de situatie dat er altijd één van de twee het eerst volledig geladen is. Je regelaar ziet echter dat de zaak nog niet helemaal vol is doordat de andere accu nog niet volledig geladen is en zal dus energie blijven toevoeren. Dat vindt de volle accu beslist niet fijn en zal daardor beschadigd raken (koken) de niet volledig geladen accu zal daardoor ook nooit meer volledig geladen worden.
Gevolg: startproblemen

Kees

PS
Zoek een accuboer die echt verstand heeft van accu's en het laden daarvan of eis twee nieuwe identieke exemplaren omdat hij door onkunde je nieuwe accu, maar ook je oude aan gort heeft geholpen
Ed Wensveen

Bedankt voor je reaktie, ik ben net bij de accuboer geweest en de accus is nog in orde alleen hij is leeg aldus..

hij staat nu op te laden bij hem, en ik ga vanmiddag terug met ook de andere accu, eens kijken wat hij te zeggen heeft op bovenstaand.......

Ed
Plaats reactie