een treurige JC in bange, donkere dagen..

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

een treurige JC in bange, donkere dagen..

Bericht door Jan-Cor »

Ik zal eerst wat vertellen over mijn RR; 2 deurs, met originele 3,5 carb motor erin, geen airco oid, met manual 4-bak met overdrive. Bouwjaar is 1974 en iets meer dan 100.000km. Auto is in 1999 op NL kenteken gezet en omgebouwd van R naar Links sturende RR. Dit heeft Road Tuning gedaan, ik geloof dat ze tegenwoordig in de buurt van Hengelo zitten. Overigens zit er ook electronische ontsteking op.

Ik gebruik de auto voor dagelijks vervoer, en voor mijn hobby autocrossen. Ik doe dat in Nederland en in Duitsland (waar verkrijgbaarheid van LPG dus een probleem is), auto-ambulance erachter, gezin in de RR, onderdelen en gereedschap in de RR en dan naar de wedstrijden toe. De motor doet het voorlopig nog wel, redelijk, zonder enige problemen maar kan na elke rit minimaal een liter olie toevoegen.

Het probleem: ik denk dat mijn motor wat moe aan het worden is, maar ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik nog geen ervaring heb met V8 motoren. Hiervoor heb ik een Discovery met 300Tdi gehad en tot nu toe is mij dat veeeeeel beter bevallen. Ik heb vooral het gevoel dat de motor slecht trekt. Tevens wil de motor zeer slecht op benzine lopen (ik denk carbie probleem) en dat is funest vooral wanneer ik in Duitsland rij. Een extra gastank is een optie, deze moet dan in de plaats komen van de originele benzinetank want ik heb de bagageruimte nodig! (ik heb nu twee sill tanks met een netto inhoud van circa 40 liter) Dat betekent dan weer een hele kleine benzinetank waar natuurlijk ook weer weinig km's gereden kunnen worden. De afgelopen maanden heb ik redelijk nauwkeurig het verbruik van de motor bijgehouden en die is ongeveer 1 op 3 (gas natuurlijk). Dit resulteert voor mij in het rijden van tankstation naar tankstation.

Het volgende: LPG problemen komen volgens mij vooral voor bij motoren met carbies en in veel mindere mate met injectie motoren als de 3,5 en 3,9 EFI. Hierdoor denk ik dus dat een vervanging door een EFI motor ook de injectie en alle kabels, ECU en dergelijke mee moet worden genomen en niet ? zoals zo velen zeggen - de carbies monteren. Ook denk ik dat het verbruik iets beter zal worden en wat minder problemen kan verwachten met het rijden op LPG (ik zit er de laatste tijd zo erg mee dat ik elke dag leef met de gedachte ?gas is om op te koken, niet om mee te rijden?) Blijft natuurlijk het probleem van de actieradius, die zal hooguit (bij 1 op 5) uitkomen op 200 kilometer. En natuurlijk het probleem om alle kabels en sensoren in te bouwen zodat alles goed functioneert.

Dus ik heb hard zitten denken om mijn RR te voorzien van een diesel motor, een 200 of 300Tdi of misschien wel iets ?vreemd? zoals een International, Toyota, Daihatsu of iets dergelijks. De voordelen die ik kan vinden zijn onder andere de actieradius (verbruik ca 1 op 10 en een tankinhoud van 90 liter maakt ± 900km!!) Diesel is in elk land erg goed verkrijgbaar en in prijs vergelijkbaar met LPG (1:5 tot 1:10) Maar zijn er ook LaRo mensen in Nederland die ervaring hebben met een diesel swap in een RR V8??

Ik heb ongeveer 1½ maand de tijd om het één en ander voor elkaar te krijgen dus ik moet nu een beslissing nemen wat ik ga doen, maar ik weet het niet meer. Als de beslissing is genomen moet ik nog op zoek naar de juiste motor, en dan ook nog iemand (bedrijf oid) die het wil inbouwen?

Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mij van ideeën, opties, inbouwmogelijkheden en dergelijke kunnen voorzien. Graag wil ik emotionele dingen zoals het V8 geluid en dergelijke achterwege laten, dat is bijzaak en voor mij niet de hoofdzaak. Eerlijk moet ik zeggen dat de V8 echt veel beter klinkt als een diesel maar ik zie meer voordelen in een diesel. Tevens rij ik belastingvrij dus de RR zou alleen voor een omkeuring (naar diesel) naar het RDW moeten. Wie kan mij in deze donkere dagen voorzien van tips en ideeën?

Een treurige JC die met weemoed denkt aan zijn heerlijke ritten in een Disco 300Tdi.
kiepke

Re: een treurige JC in bange, donkere dagen..

Bericht door kiepke »

hoi er is maar een goede optie voor je en dat is een diesel plaatsen als dat mogelijk is wand gas is een nog veel groter probleem in combinatie met injectie motoren dan met carb , nu zal het komen dat er altijd mensen zijn die het tegendeel willen bewijzen maar het kan in sommige gevallen goed uitpakken en wel goed werken maar mijn ervaring is dat het meestal minder goed loopt als een carb motor die een goede carb erop heefd staan en geen uitgeleutert ding in combinatie met gas , dus ik zou er proberen diesel blok in te bouwen of gewoon benzine rijden met een efi

mvg wim
Bert Dijkema

Bericht door Bert Dijkema »

Wim,

Ik weet niet niet hoe jij er bij komt dat gas in combinatie met injectie nog grotere problemen zou geven, want mits een goede installatie is geplaats, geeft dit voor de RR motoren geen enkel probleem.
Mijn RR loopt al sinds nieuw op LPG en ik ben de 2de eigenaar, en heb de laatste 30.000 km van 285.000 km heb ik er het laatste half jaar bijgereden zonder ook maar 1 enkel probleem.

JC, waar maak jij uit op dat de RR motor moe aan het worden is??
1 op 3 is inderdaad wel aan de hoge kant voor een V8, maar in combinatie met een zware aanhanger kan dit zeker gebeuren, een 3.5 carb. moet zeker wel 1 op 7 a 8 kunnen halen zonder die zware belasting.
Misschien dat de carb. gereviseerd moet worden of dat het geheel eens goed afgesteld moet worden.
Een andere mogelijkheid is dat er bij de gasinbouw nog wel eens vergeten wordt dat het om een V8 gaat en dat er een te kleine verdamper is geplaatst.

Bert
kiepke

Bericht door kiepke »

hoe het zit met de v8 kan ik niet veel over zeggen maar over het algemeen is een gas systeem beter op een carburateur motor beter mits er een goede carb. op zit dan op een injectie motor van rond bj 90 en tuurlijk kunnen er een paar goed lopen maar dat systeem dat echt goed op injectie werkt was er nog niet rond de tijd waar het volgens mij over gaat

mvg wim
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Hoi Bert,

De verbruikswaarden zijn gebaseerd met rijden op gas zonder auto-ambulance (!), jou 1 op 7/8, is dat ook gebaseerd op rijden met gas?? Ik heb nog niemand gehoord die dat in werkelijkheid kan halen.

Ik durf niet eens te meten wat mijn verbruikscijfers zijn wanneer ik de auto-ambulance erachter heb hangen :-(

Ik hoop echt dat het de gasinstallatie is, maar hoe kom ik daarachter? Ik heb wel enige letters en cijfers, maar is er iemand die kan zeggen dat het een verkeerde is? Het heeft toch niet alleen met de grootte van de verdamper te maken? (ik bedoel echt de afmetingen ervan) want er is wel iemand geweest die heeft gezegd dat de verdamper wat klein lijkt, dus het zou best kunnen. Ik ben al aan het zoeken geweest maar nergens kan ik een referentietabel vinden welke verdamper geschikt is voor welke motor. En als ik bij een gasboer ga informeren zeggen ze steevast dat er een andere verdamper in moet..... (ben overigens nog niet bij een gasboer geweest maar verwacht voor deze reactie)

Het is ook mogelijk om de carbies te reviseren, maar het blijft behelpen, want de carbies ("naalden" heb ik mij laten vertellen slaan een gat..?) slijten snel of moeten vervangen worden door nieuwe.

Ik hoor graag van je.
Groetjes, JC
Bert Dijkema

JC,

Wat betreft die verbruikscijfers baseer ik mij op wat een goede vriend van mij me verteld heeft, die rijdt in een ' 76 RR met dezelfde motor als jij.

Voor de gasinstallatie zou je eens contact kunnen opnemen met DMI in Groningen, een aantal jaren geleden heb ik daar een gasinstallatie laten inbouwen in mijn eerste RR, een bedrijfje dat is gespecialiceerd in de inbouw van LPG en mannen die niet direct roepen van dit en dat moet er nieuw in, maar eerst gaan kijken of ze een eventueel probleemkunnen vinden en oplossen.

Je zou ook nog eens contact kunnen op nemen met Ron Stalman, misschien dat die ook nog een goed adres weet in het hoge noorden.

DMI
Wismarweg 15
Groningen
050 5491688

Bert
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Oke bedankt Bert, DMI ken ik niet, ga ik proberen.
Ik heb trouwens ook goede berichten gehoord over Hesse in Bellingwolde, misschien moet ik daar ook maar eens kijken. Heb alleen begrepen dat die man wel een bepaalde gebruiksaanwijzing heeft...

Groetjes, JC
Bert Dijkema

Een echte Grunneger??

Bert
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Nou dan wel een bijzondere Grunneger ...

JC
Bert Dijkema

Is dat die gast die al die slopers om het huis heeft staan??

Bert
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik denk dat je met de huidige motor nog een hoop mogelijkheden over hebt.
Om te beginnen hoort de V8 met gemak de RR met aanhanger te kunnen trekken, mijn 101 (2800kg) kan ook met het gewone verkeer mee als ik een beetje mijn best doe, dus een RR moet dat met gemak kunnen.
Ik denk dat het zeker de moeite waard is om de LPG installatie na te laten kijken en kijk ook alvast de membranen van de caburateurs na. Als daar scheurtjes in zitten heeft dit ook invloed op het rijden op LPG (te weinig luchttoevoer).
De carburateurs kun je laten reviseren (BCCP) en om de naalden te sparen is er een set te koop om de zuigers van de carburateurs (met vacuum) te liften als je op LPG rijdt.
Ik begrijp dat je dan ook regelmatig op benzine moet rijden dus de carburateurs en brandstofpomp zal dan ook wel in conditie blijven.
Voor de ontsteking heeft Iwema een mooie oplossing die het ontstekingstijdstip aanpast als er op LPG of benzine gereden wordt. Zo zal hij op beide brandstoffen optimaal lopen, wat anders niet goed mogelijk is.

Dennis B.
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Ik heb geen idee wat je bedoelt? Ik heb begrepen dat hij nu een bedrijfspand heeft met ervoor een benzinetankstation, ben er laatst nog wel eens langs gereden maar geen slopers zien staan.

Vroeger deed ie het in zijn schuurtje waar hij ook ijzer smeede, zoals gietijzeren hekken en dergelijke, ik weet niet of ie dat nu nog doet

Groetjes, JC
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Ja mijn gasinstallatie nakijken en afstellen zou zeker eens bekeken moeten worden.

Carbies revisie door BCCP doe ik niet, ik heb bijzonder slechte ervaringen met BCCP, en kost ook nog eens verschrikkelijk veel geld, en het resultaat is net zo goed als je het zelf gaat doen.

Dat setje om de naalden hoog te houden is ook een goede optie, waar kan ik daar meer informatie over vinden en wie verkoopt het voor welke prijs?

Groetjes, JC
Momenteel fietser

Bericht door Momenteel fietser »

Ik heb er niet zo heel veel verstand van gas en v8 motoren. Maar voordat je drastische dingen gaat doen zou ik eerst eens kijken of je motor echt moe is. Heeft hij (teveel) carterdruk mischien een compressietest laten doen.

Ik zelf rij ook liever diesel. Toen mijn 30 jaar oude S111 het nog deed liep hij nog steeds 1:10 en als alle tanks vol zijn kan ik 1700 (asvalt) km ver komen. Als alles het straks weer doet hoop ik het weer te kunnen.

Maar zo'n v8 moet toch zat trekkracht hebben voor een aanhanger. Zeker met maar 100 000 op de teller. Ik zou eerst even kijken in elk geval. En motor transplant is niet makkelijk en kostbaar. En dan het omkeuren nog.

Veel suc6 met de beslissing,

Arnold.
Jan Aart

Bericht door Jan Aart »

Jan Cor,

Met m'n 110 v8 haalde ik ook 1 op 7 op benzine (met 235 bandjes) nu met m'n 33érs haal ik als ik rustig aan doe 1 op 4 a 5 ??

Verbruik is uiteraard sterk afhangelijk van je rijstijl !

gr.

Jan Aart

“Yerre” 110 stwg 3.5liv8

--> mod_embed_images_loadimage('56dc7f19531e392ff27361b174f893cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DVUJQ8FUO', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=VUJQ8FUO', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DVUJQ8FUO', '', 6217783, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Hoi Jan Aart,

ben ik helemaal met je eens, maar een scheurijzer is het niet, gewoon lekker rustig optrekken en rijden. Als ik ga scheuren doe ik dat legaal in een crossauto

En ik gebruik overigens gewoon de standaard banden 205/16

Groetjes, JC
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik weet niet waar je die setjes kan kopen, maar in feite stelt het niet veel voor.
2 slangpilaartjes op de de carburateur een vacuumleiding en een 3/2 ventieltje en een T-stukje.

Een SU of Stromberg carburateur is inderdaad zelf ook wel te reviseren.

Dennis B.
Bart(ex laro rijder)

Bericht door Bart(ex laro rijder) »

Vroeger (lees 15 jaar geleden) goede ervaringen gehad met Holst in Kantens.

Holst Garage/LPG Inbouw

Tel. 0595 - 551217

Pastorieweg 32 - 9995 PN - Kantens (gem. Eemsmond)

Categorie: Lpg-installaties

Groet Bart.
paul lr

Bericht door paul lr »

had ook problemen met mijn motor, een BMW 6 cilinder injectie motor op LPG.
O.a. koppakking was de oorzaak. Heb alles uitelkaar gehaald, de kop laten reviseren en zelf alles weer inelkaar gezet. Allemaal zonder ervaring.

Deze oude injectiemotor (1984) geeft geen enkel probleem op LPG.
Verbruik in mijn series III 1 op 4,2 en met zware aanhanger 1 op 4,0 . Nauwelijks verschil dus.

Ik denk dat ik in jouw geval er voor zou gaan om de motor te blijven gebruiken. Inderdaad compressietest laten doen om te kijken wat er aan moet gebeuren en die carb's laten reviseren.
Ik heb ook eens een range gehad en die reed 1 op 3 op LPG.
Plaats reactie