Sinds vorige week heb ik "the ghost of Lucas" op visite en daar ben ik niet zo blij mee.
Het betreft mijn voltagecontrolbox (spanningsregelaar) van een SII 2,25 bezine uit 1963 van het type RB106 van Lucas. Het waarschuwings lampje(accu) blijft branden. Mijn accu staat inmiddels op 15.5 volt en dat vindt ie niet zo leuk denk ik. Geen verandering tijdens draaiende motor, m.a.w hij regelt niet meer omlaag. Ik weet dat de stelschoefjes niet versteld zijn.
Iemand ervaring of een idee wat het probleem precies is? ( en hoe het te repareren...)
Het prikkersarchief bood helaas geen antwoord.
Meestal bij een gelijkstroom dynamo met een apparte spanningsregelaar is de spaningsregelaar stuk als je er aan gaat kloten krijg je hem helaas zonder afstelapparatuur niet meer goed. ik zou zeggen ga evve naar almere daar zit een dynamo en startmotor bedrijf en die verkoopt deze spaningsregelaars nieuw. bij een doorgaanse automaterialenzaak niet te krijgen.
bedankt voor de tip, ik heb er even een schuurpapiertje door gehaald en nu is het na het eerst tikje op het gas weer over, maar na een kwartiertje rijden, sloeg hij even af. Na het afslaan krijg ik het lampje niet meer uit. Ik kan er wel een tikkie op geven en dan blijft hij even hangen, maar even daarna( 3sec) valt hij weer af en springt het lampje weer aan
Als je die beschrijving digitaal hebt dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen, dan kan ik even gaan puzzelen