In mijn RRC zit een hele rits metertjes ingebouwd. Inmiddels ben ik er zo'n beetje achter wat waar voor is. Eentje begrijp ik nog niet: de vacuummeter. Dat ie het vacuum meet begrijp ik nog wel , maar wat is dat dan en is het erg als er soms geen vacuum is volgens de meter.
Met groet, Hans (binnenkort in dit theater: nog méér vragen!)
Als de motor draaid zuigt deze lucht via het spruitstuk naar binnen (neerwaardse slag van de zuigers). In de meest ideale situatie krijgt de motor net zoveel mengsel als deze zuigt.
Echter.
Jou carburator heeft 1 of meerdere vlinderkleppen. Deze belemmeren de doorstroming. De vlinderkleppen worden bediend door het gaspedaal.
Dus hoe meer gas je geeft, hoe verder de kleppen open staan.
Je raad het al. Als de motor draaid en de vlinderklep is niet geheel open zal er onderdruk ontstaan.
Deze onderdruk zie je op je vacuummeter.
Dus rijd je plankgas, dan zal er weinig onderdruk (vacuum) zijn en laat je (bijvoorbeeld op de snelweg) je gas los, dan zal er veel onderdruk zijn.
Volgens mij is het meer een speeltje dan een meter waar je op moet letten.