vijlsel in dieselafsluiter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pieter

vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door pieter »

al sinds de aankoop van mijn disco 300tdi, blijft regelmatig de afsluiter voor het uitzetten van de motor hangen waardoor deze niet afslaat/aanslaat. bij demontage zit er ieder keer metaal vijlsel tussen waardoor het klepje blijft hangen.
kent iemand dit probleem en heeft iemand mischien een oplossing hiervoor? de afsluiter vervangen lijkt voor de hand liggend maar ben zelf bang dat het slijpsel uit de pomp komt. (als dat al kan)
suggesties welkom! bedankt, pieter
paniek

Re: vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door paniek »

Hallo Pieter

Heb ik ook gehad met mijn 300 tdi. Het vijlsel kwam van de inspuitpomp. Een nieuwe pomp kostte toen (1999) fl 3000 ex montage. Uiteindelijk was ik aan revisie van de bestaande pomp ongeveer de helft kwijt. Oorzaak volgens de pomp specialist het verminderde zwavel gehalte in diesel, waardoor geen smering.

In de tussentijd het contact niet uitzetten bij draaiende motor want dat is slecht voor de dynamo

Succes
PaNiek
peter

Re: vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door peter »

In de tussentijd het contact niet uitzetten bij draaiende motor want dat is slecht voor de dynamo
dit snap ik niet, kan je dat uitleggen ?
paniek

Re: vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door paniek »

Als Pieter zijn contact uitschakelt blijft zijn motor doordraaien omdat de brandstoftoevoer niet wordt onderbroken omdat de afsluiter niet functioneert door het vijlsel. De dynamo draait dan door, maar de spanningsregelaar is uitgeschakeld. Daar kunnen je diodes niet lang tegen.

Advies: laat met ingedrukte rem de koppeling plots opkomen in de eerste versnelling.

Groeten
PaNiek
HobbelTJE

uitzetten

Bericht door HobbelTJE »

wellicht dan beter om 4e ipv 1e versnelling te kiezen?

groet
geert-jan
pieter

Re: vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door pieter »

bedankt voor reacties! was er al bang voor dat het aan de pomp lag. (hoopte op iets dat misschien af te stellen was) slechtere smering door gebrek aan zwavel in de diesel komt me wat vreemd voor; diesel heeft zelf al een smerende werking. maar goed; zou een additief misschien zin hebben en bestaat er een kans dat de hele pomp in de soep draait? wil er toch mee op wintersport binnenkort..
groet, pieter
Dennis101

Re: vijlsel in dieselafsluiter

Bericht door Dennis101 »

De diesel had een smerende werking door de zwavel, de diesel zelf smeert niet. Het is helaas een bekend probleem dat verdelerpompen niet bestand zijn tegen pure zwavelarme diesel. In de beginperiode van de zwavelarme diesel zijn het vooral de "voordelige" brandstof leveranciers geweest die geen of slecht werkende additieven in de diesel gebruikten waardoor de verdelerpompen extreem snel sleten. De betere brandstof leveranciers hebben vanaf het begin al goed werkende additieven gebruikt.
De huidige brandstoffen zijn allemaal voorzien van een goed werkende additieven waardoor extra toevoegingen overbodig zijn.

Dennis B.
Plaats reactie