25 ampere of 35 ampere
25 ampere of 35 ampere
Tijdens het rijden viel wat electra uit. Na een kort onderzoekje bleek dat er een zekering stuk was gegaan (zo'n mooie in glas) . Bij nader onderzoek zaten er twee verschillende zekeringen in; 1 van 25 ampere en 1 van 35 ampere. Klopt dit? anders haal ik misschien de verkeerde op, op de terug weg naar huis.
Gerard02
Serie 2a, 109 stawag, benzine
Gerard02
Serie 2a, 109 stawag, benzine
Re: 25 ampere of 35 ampere
Het licht eraan wat er achter de zekering zit qua wattage.
Een kapotte zekering wil niet altijd zeggen dat er teveel op zit maar er kan ook sprake zijn van sluiting.
Als dit de orginele zekeringen zijn en er zit niet meer op dan 'volgens het boekje' dan zou ik ze 1 op 1 vervangen en niet zwaarder gaan en even de electriek nalopen op sluiting.
greetings gilco
RR85 Blue Ranger
Een kapotte zekering wil niet altijd zeggen dat er teveel op zit maar er kan ook sprake zijn van sluiting.
Als dit de orginele zekeringen zijn en er zit niet meer op dan 'volgens het boekje' dan zou ik ze 1 op 1 vervangen en niet zwaarder gaan en even de electriek nalopen op sluiting.
greetings gilco
RR85 Blue Ranger
Re: 25 ampere of 35 ampere
Een echte sluiting zal zelfs een 50 A zekering laten doorsmelten. Het verhaal gaat echter nog een stukje verder.
Als je zekering zwaarder is dan de bedrading erachter (autoradio draadjes met een 40 A zekering bijvoorbeeld) dan zullen de draden eerder doorsmelten dan de zekering.
Niet alleen is het vernieuwen van een draad een lastiger karwei dan het vervangen van een zekering. Een doorgebrande draad (of een draad die aan het doorbranden is) kan ook brand veroorzaken en andere draden (door de warmte) laten doorsmelten.
Kijk dus eerst goed voordat je een zwaardere zekering plaatst.
Zekeringen kunnen ook zomaar kapot gaan, door langer tijd een hoge stroom te verwerken krijgen (iets minder dan de max stroom) zal een zekering warm worden. Het doorbranden gebeurd op dezelfde wijze zoals ook een gloeilamp doorbrand.
Groetjes
Apke
www.larrie.nl
Als je zekering zwaarder is dan de bedrading erachter (autoradio draadjes met een 40 A zekering bijvoorbeeld) dan zullen de draden eerder doorsmelten dan de zekering.
Niet alleen is het vernieuwen van een draad een lastiger karwei dan het vervangen van een zekering. Een doorgebrande draad (of een draad die aan het doorbranden is) kan ook brand veroorzaken en andere draden (door de warmte) laten doorsmelten.
Kijk dus eerst goed voordat je een zwaardere zekering plaatst.
Zekeringen kunnen ook zomaar kapot gaan, door langer tijd een hoge stroom te verwerken krijgen (iets minder dan de max stroom) zal een zekering warm worden. Het doorbranden gebeurd op dezelfde wijze zoals ook een gloeilamp doorbrand.
Groetjes
Apke
www.larrie.nl
Re: 25 ampere of 35 ampere
ik heb in mijn sIIa benz. 30 ampere. geen probleem zat volgens mij eerst 35 ampere maar die had ik niet meer liggen. heb nog een 2e kachel op aan gesloten
groeten Henri
,img src="[www.mijnalbum.nl];
groeten Henri
,img src="[www.mijnalbum.nl];
Re: 25 ampere of 35 ampere
"Bij nader onderzoek zaten er twee verschillende zekeringen in; 1 van 25 ampere en 1 van 35 ampere. Klopt dit?"
Nee, er hoort 2 keer 35 ampere in.
Hermen
Nee, er hoort 2 keer 35 ampere in.
Hermen
Re: 25 ampere of 35 ampere
Ik zou eens kijken hoe weel qua wattage er achter hebt zitten. Dan kan je ook nog eens kijken of je niet een 25A trage zekering er achter wilt zetten. Je hebt namelijk ook nog zo iets als gelijktijdigheids factor. Deze zekering kan dan net iets sneller zijn dan 35A S. Maar het is presoonlijke voorkeur bij mij zitten er standaard overall 35A zekeringing in.
Groeten,
Robbert
Groeten,
Robbert