Elektriek vraagje serie3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
MaartenB

Elektriek vraagje serie3

Bericht door MaartenB »

Sinds een paar dagen is mijn serie3 niet geheel betrouwbaar meer. Het begon zondag morgen, toen de accu opeens leeg bleek te zijn (hoorde alleen het startrelais nog klikken, maar verder niets).
Andere auto ernaast, kabels ertussen en gaan. Dit was bij de LRCH in Veldhoven, maar de verdere dag geen problemen meer gehad. Heb de motor meerdere keren uitgezet, maar daarna startte hij prima.
Aan het eind van de dag weer naar huis gekacheld (ong. 110km).
Auto voor de deur gezet met stadslichten aan. Dit heeft nog geen kwartier geduurd, maar toen ik de auto definitief wilde parkeren startte hij niet mee. Na 20sec zakte de accu(?) weer in en ging de startmotor nog nauwelijks rond. Andere accu erbij en meteen lopen. Wel de auto daarna meteen weggezet en uit gezet. Het was een lange dag geweest, dus de volgende dag (vandaag dus) maar weer met de andere accu starten.

Vanmiddag heb ik de accu laten testen, deze blijkt niet kapot te zijn. De laadstroom is ook in orde (13,8V).
Vanavond maar even getest op lekstroom. Als het contact uit is dan loopt er een stroompje van 0,2A. Dit zal de radio zijn, vermoed ik. Zet ik echter het contact aan, dan loopt er meteen bijna zes ampere, zonder kachel, radio, binnenverlichting of wat dan ook aan.
Ik had de multimeter er tussen en telkens als ik contact maakte over de plus-pool van de accu en de losgekoppelde plus-kabel knetterde er ergens iets. Dit bleek in eerste instantie de vonk tussen de rotor en de verdelerkap te zijn. Ik heb elektronische ontsteking en hij stond net op vonk dus dat leek mij niet echt raar.
Als ik echter het oog loskoppel dat de bobine op het juiste moment laat vonken, de kabel naar de verdelerkap loshaal van de bobine en ik schraap weer met het pennetje van de multimeter langs de plus-pool dan springt er bij de bobine een vonk naar aarde???!! De bobine is overigens 2 maanden oud.
Trek ik de plus van de bobine los, waaraan de plus van de luminition elektronische ontsteking is doorgelinkt, dan zakt de stroom flink in. Er blijft dan nog nauwelijks wat over.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Het kan sluiting in de elekronische ontsteking zijn aangezien het amperage flink inzakt als ik de plus van de elektr. ontsteking los trek. Maar dat is een kastje vol (voor mij) onbegrijpelijke elektronische gevalletjes.
Iemand???????

Greetz, Maarten
Nico Thiel

Re: Elektriek vraagje serie3

Bericht door Nico Thiel »

Hallo Maarten
heb je al geprobeert een extra massa aan te leggen bv tijdelijk met een start kabel van je accu naar het motorblok
en dan weer eens meten
bij een slechte massa kan de Amp ook oplopen

veel sucses
nico die zelf morgen ook nog een elektrich probleem met ze 109 moet uit dokteren
fred101

Bericht door fred101 »

Als je ontsteking defect was liep de motor niet. En dat deed hij als je met een startkabels start wel. Heb je naar je aarde gekeken, als die flink geroest is dat geeft dat een hele hoge overgangsweerstand. En dat gebruikt flink wat amperes. Je aarde oog fungeerd dan als een 6 amp gebruiker. Zal ook lekker warm worden. Doe maar eens wat nico zegt. Ik zou naar de aarde kijken die aan je blok zit en die aan je chassis. Ik heb het laatst zelf gehad, iedere keer leek mijn accu leeg, drie omwentelingen was de max. Accu bleek goed, aardeschroef hing los en was roestig. Schoongemaakt, vastgezet, klaar geen probleem meer.

Verder kan er ergens een kortsluiting zitten maar dan zou het tijdens het rijden toch moeten gaan roken.

Ben voorzichtig met wat je met je ontsteking aan het doen bent. Electronische ontstekingen vinden het helemaal niet prettig als een bobine zijn inductiespanning als het ware terug stuurt omdat hij het niet via de bougies naar de aarde kwijt kan.,

Zo'n ontsteking doet het zelfde als je puntjes alleen schakelt hij elelctronisch en een keer 15Kv er door heen is exit ontsteking.
Fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De 6 ampere is wel te verklaren. Alleen als de opnemer voor een van de 4 punten zit dan zal de toevoer naar de bobine wegvallen met het contact aan. Als je de opnemer loskoppelt blijft de bobine dus ingeschakeld. De weerstand van de bobine is ongeveer 2 a 3 ohm dus die 6 ampere kan wel kloppen.
Volgens mij is er dus niets mis met de ontsteking, de laadspanning van 13.8 volt is trouwens niet echt hoog.

Dennis B.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Hmmm, bedankt mensen!! Ik ga morgen maar eens aardepunten controleren, te beginnen op het blok en chassis.
Ik bedenk mij nu dat ik zaterdagavond ook problemen had van een uitvallende radio als ik grootlicht inschakelde. De dag erop dimde de verlichting van de radio nog alleen wat als ik grootlicht schakelde, later was het over.
Toen dacht ik oa ook aan aarde. Maar het dashbord heeft een paar dagen losgehangen ivm reparatie aan het bulkhead, dus daar kon ook wat verkeerd gegaan zijn.

Greetz, Maarten
jo fo

Bericht door jo fo »

ik heb een aardkabel van de startmotor naar de accu gemaakt, net zo'n dikke als de plus. de ene rood de andere zwart. Werkt goed.

jo "general"
Plaats reactie