Hulp gezocht bij laswerk.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hendrik "Blue-Box" SIII D.

Hulp gezocht bij laswerk.

Bericht door Hendrik "Blue-Box" SIII D. »

Wie wil mij helpen met laswerk aan mijn Land Rover Series III ?

Ik heb vorige week een ¼ chassis (achterbalk incl. Veerophanging en ca. 20 cm, langsliggers) bij Paddock Parts gehaald en die moet erop.

Omdat ik al het voorbereidend werk thuis wil doen, loshalen veren, wegslijpen oude balk, inspectie oude gedeelte, pasklaar maken voor nieuwe balk, wil ik de auto eigenlijk niet wegbrengen. Mijn bedoeling is dat de auto ?lasklaar? klaar staat en dat alle voorbereidingen zijn gedaan.

Wie heeft er zin, tijd en een lasapparaat om mij op een zaterdag te helpen met het feitelijke laswerk?

Omdat ik sleutel bij een vriend, die ook een Series III heeft met een mindere achterbalk gaat het mogelijk om twee auto´s tegelijk. Er is, indien nodig, krachtstroom aanwezig en vanzelfsprekend worden de kosten betaald.

Groet, Hendrik.
Roland

Re: Hulp gezocht bij laswerk.

Bericht door Roland »

Ik heb wel zin en een lasapparaat maar woon niet in de buurt van Vianen (Eindhoven). Het lasapparaat is dusdanig zwaar en groot dat ik vervoer ervan ook niet zie zitten.
Je kunt natuurlijk altijd een apparaat huren, maar dat maakt je niet automatisch tot lasser. Mocht je een apparaat huren zorg dan dat het genoeg vermogen heeft. Voor een chassis minimaal 150Ampere. Hiermee kun je 5mm plaat aan, dus dat is genoeg voor een chassis. Blijf van de lichtere apparaten af. Deze hebben onvoldoende vermogen en de las ligt dan bovenop het materiaal en niet erin, waardoor de zaak cosmetisch wel vastzit maar ook niet meer dan dat. Ga eerst een paar proeflassen maken voordat je aan het chassis begint. Zorg ervoor dat de las door het materiaal komt, dan weet je zeker dat het vast zit.
Roland

Bericht door Roland »

Kleine aanvulling; we praten hier over een MIG/MAG apparaat ofwel CO2 lasapparaat en geen lastrafo voor electrodes.
Richt de delen eerst goed uit en zet ze vast mbv balken en lijmtangen. Daar waar je gaat lassen de te lassen delen ontdoen van verf, teer vet etc. Ga eerst hechten en daarna pas vastlassen en hou rekening met eventuele vervormingen als je te lange lassen maakt.
Succes.
Hendrik "Blue-Box" SIII

Bericht door Hendrik "Blue-Box" SIII »

Bedankt voor de tips.

Omdat ik een klein beetje kan lassen, maar het nu ook net niet wil leren op mijn eigen chassis, zoek ik toch een iets ervarener persoon om het aan uit te besteden.

Voor een CO2tje wordt gespaard en huren is gewoon duur, en dat geld leg ik dan liever bij de aanschaf van een eigen apparaat. Auro Rega heeft wel een leuke aanbieding, een kleine 600 euro voor een 155 amp. machine, inclusief gasfles. Aan huur ben ik toch al snel 100 euro kwijt en dat vind ik niet in verhouding.
Wel moet ik zeggen dat in Engeland een vergelijkbaar apparaat goedkoper is; 225 pond, 350 euro voor een Clarke 160, inclusief btw, excl.gasfles, maar die kan je hier gebruikt kopen voor 100 euro. Garantie en service is dan natuurlijk wat moeilijker.

Groet, Hendrik.
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

hallo hendrik,

Als je een CO2 lasapparaat koopt,koop dan aub een goede professionele machine wat al die Ferm en andere hobbyding wordt je niet vrolijker van.ten eerstemdat veel van die goedkope apparaten altijd spanning hebben op de draad en dit niet uitschakelbaar is.das heel vervelend! Ten tweede;er zitten dan vaak van die miniflesjews bij en die zijn zo leeg en duur. ten derde:de las brandt er niet lekker in, zie Rolands bericht.
Heb daarom zelf toen door de zure appel gebeten en een magster 160 gekocht. dat is welliswaar op 220 volt maar wel een professionele machine die ik bij een groot bedrijf voor industrie lasapparatuur gekocht heb.je merkt het meestal ook wel of het een goed apparaat is als je hem optilt. is ie loodzwaar dan is ie meestal wel okee. lichte apparaten hebben vaak te zwakke wikkelingen. 380 volt kon ik niet kopen omdat ik dat niet heb...
maar hij lacht om 5 mm plaat.je staat er nog van te kijken wat je op lichtstroom nog allemaal lassen kan. draaddikte die ik er momenteel in heb is 0.8mm.
trouwens,toen ik het ding kocht kon ik ook niet zo goed lassen.ik had wel eens met een electrode gelast maar co2 gaat makkelijker.
gewoon doen.....gaat best aardig op den duur.

groetjes,tom

ps; kan je helaas niet komen helpen omdat ik helemaal in de prov.groningen zit.succes!
Roland

Bericht door Roland »

Tip 1: Je praat over een 600 Euro voor 155 Ampere. Ik heb pas voor aluminium een tweede ex-demomachine MIG/MAG gekocht (380V-280A) deze is van het merk Lincoln. Hetzelfde bedrijf had ook nog een demomachine (daar zie je dus niets van) een 380V-220A voor Euro 750. We praten hier over professionele lasmachines waarmee je zowel staal als aluminium kunt lassen. Vanaf 200A kun je ook aluminium lassen, dit is bij kleinere machines niet het geval. Wellicht een tip om even door te sparen voor een grotere machine, hoef je in het vervolg ook niet meer weg voor je aluminum lassen.
Tip 2: als je het aluminium van een LR/RR gaat lassen gebruik dan alleen AlMg5 als lasdraad. (je hebt namelijk vele verschillende soorten aluminium) Verder moet er een teflonliner in je slang zitten en moet je even de gasfles wisselen (staal=CO2, Aluminium=Argon).
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen CO2 lassen en het lassen met een electrode. Ik vaar op een groot schip en daar word tegenwoordig vrijwel alles gelast met zo'n lief klein draagbaar apparaatje op 220 huishoudstroom.

Evert Jan
Roland

Bericht door Roland »

Bij lassen met CO2 zit de lasdraad op een spoel in je lasapparaat. De draad wordt loop door een slang waar ook het gas (CO2) uitkomt. Aan de voorkant van die slang zit een pistoolgreep met een "trekker" (beter=drukker) Als je die trekker indrukt komt de lasdraad automatisch uit de greep, waarna bij contact met het werkstuk gelast wordt. Aangezien de las is omgeven met CO2 gas las je onder beschermde atmosfeer.
Bij electrode lassen duw je een lasstaaf (diverse afmetingen en materialen) in een houder waarna bij contact de staaf steeds korter wordt. Je moet dus zelf de lasstaven 'aanvoeren'. Dit is lassen zonder beschermde atmosfeer.
karel

Bericht door karel »

Het lief klein apparaatje waar je over spreekt is meesal een "inverter".
Dat zijn apparaten waarmee je elektroden kunt lassen,maar dan niet zoals gewoonlijk met een wisselstroomtransformator,maar op gelijkstroom.
Ikzelf heb er zo één van elektra beckum en ik mooet zeggen,het is niet met elkaar te vergelijken.Mijn vader moet regelmatig laswerk doen in "the field"en hij heeft zelf een 4 tal verschillende apparaten.Maar toch gebruikt hij altiijd het mijne...
Het grote voordeel is dat die toestellen maar iets groter zijn dan een schoendoos,
en dat ze mits een fles argon en een toorts te gebruiken zijn als TIG.
Dan kun je zowel staal als inox als alu(met duurdere toestellen)lassen van zeer dun tot een behoorlijke dikte.
Ik zou het mijne niet meer kunnen missen.
Plaats reactie