Na bijna 3 jaar rijden met een gekraak, als ik van 3 naar 2 schakel, heeft de de 2de versnelling er nog een probleem bij; als ik naar zijn 2 schakel, maakt niet uit van 1 of van 3, dan floept ie eruit, als de koppeling nog is ingetrapt, dit gaat gepaard met soms wat geratel en soms weer niet. Ik schakel nu, door de pook vast tehouden als ik 'm in z'n twee zet en de koppeling laat opkomen.
Wat kan het zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Edward en z'n RampRover.
2de versnelling
Re: 2de versnelling
Meestal een versleten schakelgroep 1/2, het gekraak is vaak een niet meer (goed) werkende blokkeerinrichting van dezelfde schakelgroep.
Soms kun je de definitieve reparatie nog even uitstellen door de schakelvork iets te verzetten, waardoor hij uit z'n 1 schiet in plaats van de 2e versnelling.
In het voorjaar sleutelt het lekkerder als in de winter.
Dennis B.
Soms kun je de definitieve reparatie nog even uitstellen door de schakelvork iets te verzetten, waardoor hij uit z'n 1 schiet in plaats van de 2e versnelling.
In het voorjaar sleutelt het lekkerder als in de winter.
Dennis B.
Dennis,
Ik zit met een soort gelijk probleem, en volgens kan jij wel een beknopte uitleg geven hoe en in welke volgorde je te werk moet gaan.
Ik sleutel ook buiten en geef niet om de kou
groet Peet.
Ik zit met een soort gelijk probleem, en volgens kan jij wel een beknopte uitleg geven hoe en in welke volgorde je te werk moet gaan.
Ik sleutel ook buiten en geef niet om de kou
groet Peet.
Voor de schakelgroep 1/2 moet helaas wel de bak uit de auto, anders krijg je de hoofdas er niet uit.
Heel beknopt komt het hier op neer:
Bak uitbouwen.
De bak strippen totdat de hoofdas uit de bak gehaald kan worden.
Schakelgroep en synchroringen vervangen.
Voor de zekerheid de bladveertjes van de schakelgroep 3/4 vervangen.
Keerringen vervangen die je tegenkomt (o.a. priseas en tussen de hoofdbak en tussenbak).
Alles weer monteren.
Voor de zekerheid koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen.
bak terugplaatsen.
Vloerplaten etc monteren.
Rijden maar.
Dennis B. (Ik zou toch wachten tot het voorjaar)
Heel beknopt komt het hier op neer:
Bak uitbouwen.
De bak strippen totdat de hoofdas uit de bak gehaald kan worden.
Schakelgroep en synchroringen vervangen.
Voor de zekerheid de bladveertjes van de schakelgroep 3/4 vervangen.
Keerringen vervangen die je tegenkomt (o.a. priseas en tussen de hoofdbak en tussenbak).
Alles weer monteren.
Voor de zekerheid koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen.
bak terugplaatsen.
Vloerplaten etc monteren.
Rijden maar.
Dennis B. (Ik zou toch wachten tot het voorjaar)
Hé Dennis,
Ik ben met een restauratie bezig, en de LandRover ligt nu in duizend stukjes.
Dus ook de versnellingsbak ligt er onder vandaan.
Ben toch van plan het in de komende weken te gaan doen, en heb je bericht van hier boven even in een word document opgeslagen.
Mocht ik er niet uit komen, kan ik je dan af en toe een mailtje sturen om opheldering te vragen?
groet Peet.
Ik ben met een restauratie bezig, en de LandRover ligt nu in duizend stukjes.
Dus ook de versnellingsbak ligt er onder vandaan.
Ben toch van plan het in de komende weken te gaan doen, en heb je bericht van hier boven even in een word document opgeslagen.
Mocht ik er niet uit komen, kan ik je dan af en toe een mailtje sturen om opheldering te vragen?
groet Peet.