Eerste Land Rover!
Eerste Land Rover!
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch eindelijk de beslissing gemaakt binnenkort (nou jah, in de zomer) mijn eerste eigen Land Rover te kopen.
De Series modellen vind ik zelf mooier dan de nieuwe Defenders, maar ik vroeg me af of ik beter kon kijken voor een Series II of een Series III? Natuurlijk, op persoonlijke sites maakt het niet uit welke Series de eigenaar hebben, want ze rijden allemaal even fantastisch. Maar op andere sites heb ik met enige regelmaat gelezen dat de versnellingsbak van een Series II sterker is dan die van een Series III, ook zou de Series III gevoeliger zijn voor roest. In hoeverre is dit waar, en welk model is het beste voor een beginnende Laro fan?
Groeten,
Joost
De Series modellen vind ik zelf mooier dan de nieuwe Defenders, maar ik vroeg me af of ik beter kon kijken voor een Series II of een Series III? Natuurlijk, op persoonlijke sites maakt het niet uit welke Series de eigenaar hebben, want ze rijden allemaal even fantastisch. Maar op andere sites heb ik met enige regelmaat gelezen dat de versnellingsbak van een Series II sterker is dan die van een Series III, ook zou de Series III gevoeliger zijn voor roest. In hoeverre is dit waar, en welk model is het beste voor een beginnende Laro fan?
Groeten,
Joost
Re: Eerste Land Rover!
SII Zijn qua bouw simpeler, maar omdat sommige al verschrikkelijk oud zijn ,kun je je afvragen hoe betrouwbaar ze zijn. Bedrading is ommanteld met katoen, en vaak versleten, chassis is stevig, maar kan na al die jaren al flink rot zijn.Uitkijken dus naar een goede, of eentje die al lekker aangepakt is. Daarnaast passen veel SIII onderdelen op de SII, Handig, maar ook een must omdat SII onderdelen zoetjes aan minder wordt. Val niet in de valkuil om een SII helemaal naar SIII waarden op te bouwen, want dat is nog een heel gesleutel.
Je koopt je eerste landrover vooral om te rijden, dus koop een redelijk jonge SIII, die er goed uitziet.
Belangrijk: Kijk en vergelijk!
Anton
Je koopt je eerste landrover vooral om te rijden, dus koop een redelijk jonge SIII, die er goed uitziet.
Belangrijk: Kijk en vergelijk!
Anton
Re: Eerste Land Rover!
Beste Joost,
Even een kleine correctie in jou bericht: een Land Rover rijdt voor geen meter en heeft een CW-waarde van een droogdok (maar dat deert ons niet).
Dit even terzijde.
De keuze voor een Series I, II, IIa, IIb, III, Stage one, Defender enzovoort hangt volledig van jezelf en je wensen af, wat je ermee wilt doen, wat je ervan verwacht, wil je wel of niet sleutelen.
Kijk een tijdje op het prikbord mee, schaf het boekje van LRCH aan (of download het), ga naar een paar Landrover evenementen.
Kijk ook een een tijdje op Marktplaats.nl en op de sites van de diverse Landroverleveranciers, breng een bezoekje aan Jurjens site met betrekking tot de meningen over bedrijven.
Probeer jezelf tot slot een beeld te vormen wat voor jou de ideale LR is die ook nog bij je budget past.
Voorlopig heb je de komende maanden zat te doen en dan is het zo zomer.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Even een kleine correctie in jou bericht: een Land Rover rijdt voor geen meter en heeft een CW-waarde van een droogdok (maar dat deert ons niet).
Dit even terzijde.
De keuze voor een Series I, II, IIa, IIb, III, Stage one, Defender enzovoort hangt volledig van jezelf en je wensen af, wat je ermee wilt doen, wat je ervan verwacht, wil je wel of niet sleutelen.
Kijk een tijdje op het prikbord mee, schaf het boekje van LRCH aan (of download het), ga naar een paar Landrover evenementen.
Kijk ook een een tijdje op Marktplaats.nl en op de sites van de diverse Landroverleveranciers, breng een bezoekje aan Jurjens site met betrekking tot de meningen over bedrijven.
Probeer jezelf tot slot een beeld te vormen wat voor jou de ideale LR is die ook nog bij je budget past.
Voorlopig heb je de komende maanden zat te doen en dan is het zo zomer.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Eerste Land Rover!
Weet je Joost,
Geef eens een omschrijving wat je van zo'n auto verwacht en wat hij voor jou moet doen.
Wie weet hou je van toch iets luxe en dan zijn er binnen het larogebeuren ook andere mogelijkheden.
Jan No Mud
Geef eens een omschrijving wat je van zo'n auto verwacht en wat hij voor jou moet doen.
Wie weet hou je van toch iets luxe en dan zijn er binnen het larogebeuren ook andere mogelijkheden.
Jan No Mud
Re: Eerste Land Rover!
Joost,
Onderstaand kwam ik tegen op marktplaats.nl. Lijkt me een mooie beginner voor een redelijke prijs!!
Marco
Landrover 88", 1978 Defender model !
Prijs: € 7500,00
Beschrijving: Zeer mooie Landrover Santana 88"
- bouwjaar 1-1-'78
- belasting vrij defender model !
- 2,5 diesel
- schijfremmen voor
- opnieuw gespoten
- bankjes achterin
- gegalvaniseerd chassis !
- Nederlands kenteken en nieuwe APK
Unieke auto.
Zie website voor info en Foto's, ook van nog 3 ander Santana's in verschillende prijsklassen.
Website: [www.getvisual.nl]
Onderstaand kwam ik tegen op marktplaats.nl. Lijkt me een mooie beginner voor een redelijke prijs!!
Marco
Landrover 88", 1978 Defender model !
Prijs: € 7500,00
Beschrijving: Zeer mooie Landrover Santana 88"
- bouwjaar 1-1-'78
- belasting vrij defender model !
- 2,5 diesel
- schijfremmen voor
- opnieuw gespoten
- bankjes achterin
- gegalvaniseerd chassis !
- Nederlands kenteken en nieuwe APK
Unieke auto.
Zie website voor info en Foto's, ook van nog 3 ander Santana's in verschillende prijsklassen.
Website: [www.getvisual.nl]
Re: Eerste Land Rover!
Ik ben op zoek naar een redelijk goedkope (in aanschaf) Series II of III voor de hobby. Het hoeft geen auto te zijn voor het dagelijks gebruik, meer een auto om af en toe eens lekker te off-roaden en voor de vakanties. Het onderhoud en opknappen wordt een lange-termijns programma, het gaat er maar om dat ie rijdt en door de keuring heen komt, dan ben ik al tevreden.
Re: Eerste Land Rover!
Ik wil niet echt vervelend doen maar een Santana is geen Defender en in 1978 werden er zowiezo al geen Defenders gebouwd maar de Series III (tot 1985!!!)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Eerste Land Rover!
Maar het model defender (of devender voor sommigen) was bij de spanjaarden al langer bekend, alleen bleven ze volharden in het gebruik van parabool veren. En dan doen ze nog steeds. Gebruik van V8 kennen ze daar ook niet, enkeld de 6 in lijn word daar gebruikt. Alleen weer niet in de 88, dus dat is pech.
bdw: Een "leek" mag gewoon over defender praten, scholing volgd later.
Anton
bdw: Een "leek" mag gewoon over defender praten, scholing volgd later.
Anton
Re: Eerste Land Rover!
Oke,
Als ze het dan maar geen Defenter gaan noemen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", origineel Series IIa (ook al is het een van de laatste)
Als ze het dan maar geen Defenter gaan noemen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", origineel Series IIa (ook al is het een van de laatste)
Re: Eerste Land Rover!
Kweet niet waar je vandaan kom,kweet niet wanneer je hem wil hebben,kweet dat'k in herhaling val.
Er zit onder ons larogebroed(hebbik lang over nagedacht) veel bereidheid om nieuwelingen te helpen.
Als jij nou een wat websides afsurft(bv via bedrijven op de www.lrch.nl (side) )
Effe op het prikbord gooien vragen wie er mee gaat en walla(of was het walhalla).
Neem even wat kleren mee om onder de wagen te kruipen(raare jongens hoor kijken niet naar het lakwerk kruipen er gelijk onder.)
Samenvattend je word omarmd, vertroeteld en gekoesterd per slot van rekening is er niet iedere dag een gek te vinden die een laro wil.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Er zit onder ons larogebroed(hebbik lang over nagedacht) veel bereidheid om nieuwelingen te helpen.
Als jij nou een wat websides afsurft(bv via bedrijven op de www.lrch.nl (side) )
Effe op het prikbord gooien vragen wie er mee gaat en walla(of was het walhalla).
Neem even wat kleren mee om onder de wagen te kruipen(raare jongens hoor kijken niet naar het lakwerk kruipen er gelijk onder.)
Samenvattend je word omarmd, vertroeteld en gekoesterd per slot van rekening is er niet iedere dag een gek te vinden die een laro wil.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Eerste Land Rover!
Een goede keuze als beginner is volgens mij een series 3.
De keuze van de motor is een afweging, een 4-cyl benzine rijdt duurder, maar is over het algemeen duurzamer dan een 2.25 diesel.
Als het model je aanstaat is een Lightweight ook een goede keuze, als diesel in de regel 24V FFR (duurdere electr. onderdelen, wel wat betrouwbaarder) als benzine ook in 12 volt te krijgen (ex-MOD ook LHD).
Als de ziekte doorslaat komt de rest vanzelf aan de orde.
Dennis B
De keuze van de motor is een afweging, een 4-cyl benzine rijdt duurder, maar is over het algemeen duurzamer dan een 2.25 diesel.
Als het model je aanstaat is een Lightweight ook een goede keuze, als diesel in de regel 24V FFR (duurdere electr. onderdelen, wel wat betrouwbaarder) als benzine ook in 12 volt te krijgen (ex-MOD ook LHD).
Als de ziekte doorslaat komt de rest vanzelf aan de orde.
Dennis B
Re: Eerste Land Rover!
SIII is leuk wat betreft prijs (zowel aanschaf als delen). Bezine is wat betreft delen goedkoper, blijkt vaak minder versleten als veel dieseltjes.
Ook niet onbelangrijk, het vermogen van een benzine is wat hoger, dieseltjes zijn ronduit traag op de weg, zeker in bv een zware 109 stationwagon. In het terrein echter vind ik een diesel weer heel prettig vanwege het hoge koppel bij zeer lage toeren.
Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat je voor weinig geld een auto kunt kopen waaraan veel kleine dingen vervangen moeten worden in de komende jaren. Een auto waaraan al veel vervangen is in de afgelopen paar jaar zal iets meer kosten.
Dit is dan ook niet het belangrijkste om naar te kijken bij aanschaf. Belangrijk zijn dingen die op zeer omvangrijke reparaties duiden. Slecht chassis of schurbord bijvoorbeeld, zeker als je zelf niet kunt lassen. Ook het vervangen van geroeste swivels (stuurbollen) kost wat en is bewerkelijk. vandaar dat bij veel auto's die te koop worden aangeboden dat lekken op de koop toe wordt genomen en vooral wordt geinvesteerd in olie ipv een oplossing.
Belangrijkste tip, kijk veel rond op internet/evenementen voor prijzen en technische info. Als je iets op het oog hebt, neem dan even een ervaren prikborder mee, zij hebben vaak al veel LR ellende gezien en kunnen je snel voorspellen of een nieuwe liefde je vooral plezier of vooral ellende zal brengen.
Succes, Wilberth
Ook niet onbelangrijk, het vermogen van een benzine is wat hoger, dieseltjes zijn ronduit traag op de weg, zeker in bv een zware 109 stationwagon. In het terrein echter vind ik een diesel weer heel prettig vanwege het hoge koppel bij zeer lage toeren.
Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat je voor weinig geld een auto kunt kopen waaraan veel kleine dingen vervangen moeten worden in de komende jaren. Een auto waaraan al veel vervangen is in de afgelopen paar jaar zal iets meer kosten.
Dit is dan ook niet het belangrijkste om naar te kijken bij aanschaf. Belangrijk zijn dingen die op zeer omvangrijke reparaties duiden. Slecht chassis of schurbord bijvoorbeeld, zeker als je zelf niet kunt lassen. Ook het vervangen van geroeste swivels (stuurbollen) kost wat en is bewerkelijk. vandaar dat bij veel auto's die te koop worden aangeboden dat lekken op de koop toe wordt genomen en vooral wordt geinvesteerd in olie ipv een oplossing.
Belangrijkste tip, kijk veel rond op internet/evenementen voor prijzen en technische info. Als je iets op het oog hebt, neem dan even een ervaren prikborder mee, zij hebben vaak al veel LR ellende gezien en kunnen je snel voorspellen of een nieuwe liefde je vooral plezier of vooral ellende zal brengen.
Succes, Wilberth
Re: Eerste Land Rover!
'k wist wel dat ze in Deventer koek maken (voor bij de koffie), maar Laro's.....?
Re: Eerste Land Rover!
Alleen de devender dat is een hele speciale uitvoering.
om op te vreten........
Voor bij de koffie, toch Theo en Aad?
Maar even voor onze nieuwe volgeling.
Het maakt niet uit welke Land Rover je koopt alles ouder dan 15 jaar is zo gaar als een klontje. Sleutelen ontkom je niet aan. Maar het enige verschil met andere merken is dat je voor een Land Rover van bouwjaar 1985 net zoveel kwijt bent als een G*lf of *str* uit bouwjaar 1998. Simpelweg omdat die Land Rover dan nog steeds vrolijk rondtuft. De andere twee eerder genoemde auto's hebben op die leeftijd allang een ontmoeting met een boom of tegenligger gehad of zijn op een andere gruwelijke manier aan hun einde gekomen.
De hamvraag is wat wil je zelf doen en hoe graag wil je dat Rene Gans en Ron Bolleboom drie keer op wintersport kunnen.
Ikzelf denk dat lassen aan schutbord en chassis op den duur onvermijdelijk is en ook de Prince of Darkness zal een keer langskomen, dan begin je met wat bypasses aan te leggen zodat verlichting en kachel het toch blijven doen. Maar uiteindelijk zal je toch een kabelboom moeten vervangen en met de mig tig of co2, of hoe die krengen ook heten, de onderkant onderhanden nemen.
Dus als je gaat kijken voor een Landrover kijk dan naar de volgende punten:
-de hoeveelheid roest op schutbord chassis en deurstijlen(bij StaWag)
-vreemde stroomdraadjes onder de motorkap, extra gefreubel van de verkoper om lampen e.d. aan de gang te houden.
En dan nog ik heb een Land Rover 109 IIa StaWag staan en ben nu bezig er een nieuwe kabelboom in te zetten. gewoon de originele bij Paddock in Engeland besteld. Het laswerk heb ik uitbesteed aan een mannetje en dat ziet er ook weer mooi uit. Als je niet bang bent en je hebt een klusruimte dan kan je het beste een goedkope kopen en dan alles zelf nakijken en vervangen. Dan weet je precies wat gedaan is. Per saldo ben je even veel geld kwijt aan een "gereviseerde" of "gerestaureerde" met dien verstande dat je zeker weet dat het is gedaan.
Voor de rest is het gewoon een gevoel (ziekte) wat je krijgt en daar zijn geen pilletjes voor dus je komt er nooit meer vanaf.
Steven.
om op te vreten........
Voor bij de koffie, toch Theo en Aad?
Maar even voor onze nieuwe volgeling.
Het maakt niet uit welke Land Rover je koopt alles ouder dan 15 jaar is zo gaar als een klontje. Sleutelen ontkom je niet aan. Maar het enige verschil met andere merken is dat je voor een Land Rover van bouwjaar 1985 net zoveel kwijt bent als een G*lf of *str* uit bouwjaar 1998. Simpelweg omdat die Land Rover dan nog steeds vrolijk rondtuft. De andere twee eerder genoemde auto's hebben op die leeftijd allang een ontmoeting met een boom of tegenligger gehad of zijn op een andere gruwelijke manier aan hun einde gekomen.
De hamvraag is wat wil je zelf doen en hoe graag wil je dat Rene Gans en Ron Bolleboom drie keer op wintersport kunnen.
Ikzelf denk dat lassen aan schutbord en chassis op den duur onvermijdelijk is en ook de Prince of Darkness zal een keer langskomen, dan begin je met wat bypasses aan te leggen zodat verlichting en kachel het toch blijven doen. Maar uiteindelijk zal je toch een kabelboom moeten vervangen en met de mig tig of co2, of hoe die krengen ook heten, de onderkant onderhanden nemen.
Dus als je gaat kijken voor een Landrover kijk dan naar de volgende punten:
-de hoeveelheid roest op schutbord chassis en deurstijlen(bij StaWag)
-vreemde stroomdraadjes onder de motorkap, extra gefreubel van de verkoper om lampen e.d. aan de gang te houden.
En dan nog ik heb een Land Rover 109 IIa StaWag staan en ben nu bezig er een nieuwe kabelboom in te zetten. gewoon de originele bij Paddock in Engeland besteld. Het laswerk heb ik uitbesteed aan een mannetje en dat ziet er ook weer mooi uit. Als je niet bang bent en je hebt een klusruimte dan kan je het beste een goedkope kopen en dan alles zelf nakijken en vervangen. Dan weet je precies wat gedaan is. Per saldo ben je even veel geld kwijt aan een "gereviseerde" of "gerestaureerde" met dien verstande dat je zeker weet dat het is gedaan.
Voor de rest is het gewoon een gevoel (ziekte) wat je krijgt en daar zijn geen pilletjes voor dus je komt er nooit meer vanaf.
Steven.
Re: Eerste Land Rover!
Om maar een beetje meer info te geven: mijn ouders hebben ook een Laro, een Series IIa 109, ik meen uit '69. Die hebben we ook zelf helemaal gerestaureerd. Binnenkort is ook het spuitwerk helemaal gedaan, en dan staat de garage dus weer leeg.
Zelf ik wil absoluut een Series II of III 88'. Eventueel in Lightweight uitvoering. Dat er veel aan gesleuteld moet worden is geen enkel probleem, we hebben al flink wat ervaring opgedaan met de verbouwing van onze 109. (M'n vader heeft zelf een chassis laten laser-snijden en in elkaar gelast, laswerk is dus ook geen probleem) Het ging me meer om de (technische) verschillen tussen een IIa en een III, maar waarschijnlijk maakt het niet veel uit...
Ik denk dat ik ga voor een vroege Series III 88, liefst in diesel uitvoering (dat ie langzaam is maakt niets uit, hij is toch alleen maar om te toeren in de vakanties en weekenden) Als ie maar goedkoop in de aanschaf is en door de keuring heenkomt, het echte opknappen kan over een aantal jaren verspreid worden, daar heb ik geen haast mee..
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
Wie gaat er naar Billing deze zomer? Dan zie ik jullie misschien daar weer!
Groeten,
Joost
Zelf ik wil absoluut een Series II of III 88'. Eventueel in Lightweight uitvoering. Dat er veel aan gesleuteld moet worden is geen enkel probleem, we hebben al flink wat ervaring opgedaan met de verbouwing van onze 109. (M'n vader heeft zelf een chassis laten laser-snijden en in elkaar gelast, laswerk is dus ook geen probleem) Het ging me meer om de (technische) verschillen tussen een IIa en een III, maar waarschijnlijk maakt het niet veel uit...
Ik denk dat ik ga voor een vroege Series III 88, liefst in diesel uitvoering (dat ie langzaam is maakt niets uit, hij is toch alleen maar om te toeren in de vakanties en weekenden) Als ie maar goedkoop in de aanschaf is en door de keuring heenkomt, het echte opknappen kan over een aantal jaren verspreid worden, daar heb ik geen haast mee..
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
Wie gaat er naar Billing deze zomer? Dan zie ik jullie misschien daar weer!
Groeten,
Joost