motorwissel Range Rover
motorwissel Range Rover
prikkers,
Ik ben ondertussen druk bezig m'n motor te wisselen van de Range Rover. Ik vraag me af of ik alle bouten van 't koppelingshuis aan de motor goed loskrijgen kan, met name de twee bovenste.
Toen we een tijdje geleden de bak eronderuit hebben gehad konden we er goed bij via de gedemonteerde middenconsole.
Moet deze nu ook gedemonteerd of kan ik er via de motorruimte goed bij?
Ohja, moet m'n stuurhuis er ook uit? deze zit akelig dicht op de v8 gemonteerd, ik vraag me af of er genoeg ruimte is om de motor naar voren te krijgen alvorens hij omhoog kan.
Durk
Ik ben ondertussen druk bezig m'n motor te wisselen van de Range Rover. Ik vraag me af of ik alle bouten van 't koppelingshuis aan de motor goed loskrijgen kan, met name de twee bovenste.
Toen we een tijdje geleden de bak eronderuit hebben gehad konden we er goed bij via de gedemonteerde middenconsole.
Moet deze nu ook gedemonteerd of kan ik er via de motorruimte goed bij?
Ohja, moet m'n stuurhuis er ook uit? deze zit akelig dicht op de v8 gemonteerd, ik vraag me af of er genoeg ruimte is om de motor naar voren te krijgen alvorens hij omhoog kan.
Durk
Re: motorwissel Range Rover
Dat is even lastig, maar het gaat wel zonder verder iets te demonteren. Ik heb de twee bovense van boven losgemaakt, maar het gaat ook van achteren. Dan moet je 2 lange verlengstukken van de ratel aan elkaar zetten en dan met dop 15 (De overige bouten gaan overigens ook zo los) . Zo gaat hij ook los. Het beste kun je de motor eerst losmaken in de rubbers. Even een beetje omhoog takelen en dan de rubbers verwijderen. Vervolgens weer laten zakken (Niet te veel). Nu kan je beter bij de twee bovenste bouten als je ze van boven wil losmaken.
Om de motor eruit te halen het beste een krik onder de bak zetten en deze zo ver mogelijk naar boven krikken, zoadat de motor al iets omhoog steekt. Nu kan de motor eruit )Gaat over stuurhuis heen.
Ik heb de tweede keer de kap die over de radiator aan de voorkant zit (waar vaak de kleurcodes opstaan en dergelijke) Dan gaat hij er gemakklijker uit.
Om de motor eruit te halen het beste een krik onder de bak zetten en deze zo ver mogelijk naar boven krikken, zoadat de motor al iets omhoog steekt. Nu kan de motor eruit )Gaat over stuurhuis heen.
Ik heb de tweede keer de kap die over de radiator aan de voorkant zit (waar vaak de kleurcodes opstaan en dergelijke) Dan gaat hij er gemakklijker uit.
Noël,
hoe komt het met m'n pook(jes) en de bekleding aan de binnenkant, kan dit allemaal blijven zitten tijdens het omhoogkrikken van de bak?
Durk
hoe komt het met m'n pook(jes) en de bekleding aan de binnenkant, kan dit allemaal blijven zitten tijdens het omhoogkrikken van de bak?
Durk
Als het een 4 bak is dan kan dat gewoon (even op het pookje hoog/laag letten). Bij een 5 bak zou het ook kunnen gaan (LT77), maar ik zou even de kap en de poken verwijderen, dan zie je ook beter hoe het langs elkaar gaat. Let ook op de handrem.
Hoi Durk,
als het goed is kom je er zo vanachteraf bij met meerdere verlengstukken, en over de stuurhuis gaat hij zo heen. vergeet niet je bak te ondersteunen. En volgens mij kan jij bij jou RR het blik boven de radiator niet weghalen.
groet FRank
als het goed is kom je er zo vanachteraf bij met meerdere verlengstukken, en over de stuurhuis gaat hij zo heen. vergeet niet je bak te ondersteunen. En volgens mij kan jij bij jou RR het blik boven de radiator niet weghalen.
groet FRank
He Frank,
Het blik boven de radiator is er bij mij al af, dan scheelt behoorlijk in 't takelen.
Voor de rest heb ik alle bekabeling er nu af, de uitlaat is los, dus volgens mij kan ik zo'n beetje beginnen te takelen. Motorsteunen eerst nog even los natuurlijk, en de meeste bouten van 't vliegwielhuis ff los.
DuRRk
Het blik boven de radiator is er bij mij al af, dan scheelt behoorlijk in 't takelen.
Voor de rest heb ik alle bekabeling er nu af, de uitlaat is los, dus volgens mij kan ik zo'n beetje beginnen te takelen. Motorsteunen eerst nog even los natuurlijk, en de meeste bouten van 't vliegwielhuis ff los.
DuRRk
Als de motorsteunen gedemonteerd zijn. Kun je bak en motor laten zakken totdat het blok op de motorsteunen rust. Daarna kun je heel goed bij de bovenste 4 bouten waarmee het bellhouse aan het blok vastzit. Ring 9/16 gebruiken. Daarna een beetje optakelen, bak ondersteunen met een houten balkje op het demontabele chassisbalk en je kunt het blok naar voren trekken. Pookjes en poken e.d. hoeven bij zowel 4- als 5-bak niet gedemonteerd te worden. Belangrijk is wel dat het blok 'vrijhangt' van de bak zodat geen spanning op de as van versnellingsbak in de koppeling komt.
Succes en als je nog iets wilt weten, bel maar: 06-10945983
Mario
Succes en als je nog iets wilt weten, bel maar: 06-10945983
Mario
Heb je een RRC waar het front van gepuntlast is, kun je de puntlassen uitboren.
De motor kan nu naar voren eruit, en na montege het blik met M6 boutjes weer monteren.
Johan
De motor kan nu naar voren eruit, en na montege het blik met M6 boutjes weer monteren.
Johan