belastingvrij

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
MksIII

belastingvrij

Bericht door MksIII »

Een paar weken geleden plaatste ik hier een vraag over hoe een RR uit 1994 belastingvrij kan zijn. Er kwamen veel opmerkingen over de 2/3 regel en het (ilegale) omkitten. Ik heb inmiddels bij de verkoper nagvraagd hoe dat het zat. Als antwoord kreeg ik dat als de auto voor 1998 is omgebouwd op een oud chassis, dat dan de 2/3 regel niet van toepassing is. Klopt dit? Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat je voor een mooie auto financieel wat moet overhebben, maar ik ben toch benieuwd hoe het zit, en hoe legaal het is.
wilberth

Re: belastingvrij

Bericht door wilberth »

Nee, 2/3 regel geld dacht ik altijd, ook voor 1998. (hoe wou je dat ook controleren)
Je mocht toen nog wel zelf het chassisnr. inslaan (is eigenlijk ook niet waar, maar wel waar is dat er van voor die tijd geen controleerbaar systeem was)

Maaruh, ikke geen RDW-er of zo, dus verwacht nog wel een antwoord met wat meer bewijs erachter

Normaal gesproken kun je er vanuit gaan dat een wagen met een jonge carrosserie en een motor van een jonger bouwjaar gewoon illegaal is dus. Niet iets dat bij elke APK automatisch tevoorschijn komt, maar wel een risico

Of je dat (relatief) beperkte risico wilt lopen moet je dus zelf weten. Maar als ze je eruit trekken krijg je waarschijnlijk niet alleen een naheffing van de belasting, maar ben je ook je kenteken kwijt, omdat dan dus de identiteit niet vast te stellen is.

Groet,Wilberth
(PS heb me ook wel eens laten vertellen dat ze eerst volledig legaal de carrosserie vervangen en keuren en daarna pas de motor "en zo kunnen wij dat helemaal legaal hoiuden meneertje" maar dat maakt het resultaat volgens mij helemaal niet minder illegaal.)
RR offroad

Bericht door RR offroad »

zal ik dan maar eens uitleggen hoe het zit want ik lees weer van alles wat niet waar is.

de 2/3 regel is van kracht gegaan op 01-01-2000, dat wil dus zeggen dat de auto's die voor 2000 zijn omgebouwd volledig LEGAAL zijn. alles klopt dus.

vanaf 2000 zijn erwel auto's omgebouwd maar deze zijn eerst als 2 deurs ingevoerd en later is er een 4 deurs opgezet. dat wil zeggen dat het kenteken niet over een komt met het voertuig. het grappige is dat je het niet meer kunt lezen op het nieuwe kenteken bewijs hoeveel deuren erin zitten, dat je zelfs met de apk er geen rekening mee hoeft te houden is ook een grappig verhaal. maar als je dan in een algehele verkeers kontrolle rijdt en je wordt gecheckt dan kun je een taxi pakken naar huis en wordt het voertuig ingevorderd van wege het niet kloppende kenteken.
Na veel werk krijg je hem weer terug maar je zult hem dan opnieuw bij de rdw moeten laten keuren en dan ga je nat want die 2/3 regel klopt niet meer bij jouw auto.

heel belangrijk dus is dat je een auto koopt met 4deurs op kenteken heeft deze niks erop staan kun je hem altijd laten checken via het rdc-net.

dus ff een opsomming
VOOR 2000 mocht het gewoon
NA 2000 kun je geen belastingvrije 4 deurs meer rijden volgens de regels .

ik hoop dat je het nu begrijpt

de groeten D.
wilberth

Bericht door wilberth »

Weer wat geleerd, hoe werkt zo'n "shame smiley" ook alweer. Beter geen commentaar geven op dingen die je niet heel precies weet...
Waarschuwing blijft dus van kracht, maar randvoorwaarden zijn me nu duidelijk.

Groet,wilberth
Plaats reactie