Doe eens een geluid na

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The green no mud

Doe eens een geluid na

Bericht door The green no mud »

'T ja, ik ben thuis maar boven het geluid van de motor en het open schuifdak
komt er een raar geluid uit de kofferbak zetten.

Het klinkt ongeveer zo:
Leg je oor maar bij de monitor!

Bij 50 wrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
bij 80 wwwwwwwwwwwrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
bij 100 wwwwwwwwwwwwwwwrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
120 heb ik niet geprobeerd. ik ben bang dat er niets meer wwwrrrttt
Hebben jullie het kunnen horen?
Is dit nou mijn dif
Overigens is dat ding warm en zeiknat van de zwarte olie.

Jan No mud, maar wel natte handjes
Aad Koene

Re: Klinkt als......

Bericht door Aad Koene »

Jan,

het klinkt als......... veel losse dan wel versleten onderdelen/tandwielen/lagers en weinig olie, waarschijnlijk voorafgegaan door lekkage wat ook weer het urinenatte differentieel verklaard.

Tof die spontane aktie van vandaag.
En de koeken........daar gaan we morgen vangenoeten bij een lekker bakkie koffie, in het zonnetje.

Heel hartelijk bedankt van een dolgelukkige en zeer vermoeide Ingwer.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
The green no mud

Aad, ik heb onderweg gebeld met Chalber.....
Nou is dat van die natte ahndjes niet echt overdreven.
Ik ben niet blij als hij zegt: kom maar want ik weet niet wat voor een risico's ik loop.
Heeft olie bijvullen in het dif dan zin als een soort redding of is dat alleen maar weggegooid geld?

Jan No Mud
Roland

Re: Doe eens een geluid na

Bericht door Roland »

Let op Jan. Het lijkt erop dat je differentieel flink lekt en al half (of meer) droogloopt. Blijf hier niet mee doorrijden want voor je het weet slaat de hele zaak vast.
Poets eerst je differentieel goed schoon en kijk waar het lekt (kun je vooral goed zien als de olie nog warm is. Als je niets ziet leg dan een krant of iets dergelijks onder je differentieel en kijk na een dag of er olie ligt. Dan kun je ook ongeveer bepalen waar het vandaan komt (kan o.a. bij de aftapplug zijn maar ook de oliekeerring en nog wat andere plaatsen). Als je pech hebt zit er al te weinig olie in je differentieel en is er schade opgetreden. De oliestand kun je controleren door aan de zijkant van je differentieel de plug waar je het differentieel vult eruit te draaien.De olie moet juist tot dat gat staan (waarschijnlijk zit er stukken minder in). Let op je email. Ik stuur een paar pagina's uit een RR werkplaatshandboek over.
Indien de olie bij de aftapplug lekt, bout met oude pakking verwijderen, uit laten lekken (de oude olie zou a.g.v. de hoge temperatuur verbrand kunnen zijn), schroefdraad van plug en differentieel goed zuiver maken, plug met nieuwe pakking aanbrengen, daarna met juiste olie (geen motorolie !) bijvullen (1,7 liter)tot aan de rand van de vulplug, afsluitend vulplug met nieuwe pakking monteren.
Als de zaak hier niet lekt kijk dan even bij de "probleemlijst" die ik je dadelijk opstuur. (dan is er meer werk aan de winkel !)

Groeten Roland
Roland

Bericht door Roland »

Olie bijvullen is zelden een oplossing of het moet een lekkage bij de aftapplug zijn.
Het bijvullen heeft wel zin als je moet gaan rijden, want een leeg differentieel loopt echt vast !. Als je al moet rijden controleer dan op lekkage als je hebt bijgevuld en ook als je onderweg bent en voel ook eens of het differentieel warm wordt. Dan is stoppen de enige remedie tegen vastlopen.
Sue

Bericht door Sue »

Klinkt als ... een stuk minder gezellig als vanmiddag!

Ik kan je niet helpen maar wens je wel sterkte!

Sue & Leopold
The green no mud

Roland, ik ben onder de auto gekropen en heb den vingert in het gat gestoken.
Deez vinger gebruik ik dus nu niet aan mijn toetsenbord.
De dif zit gewoon vol met olie, althans het is een muisgrijze vrij dunne olie.
Waar ik de auto heb gekocht wwet een ieder en iedereen mag weten dat ik tevens tot de conclusie ben gekomen dat mijn benzinetank zo lek is als een mandje.

Jan No Moed
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Jan,

Als je diff gewoon vol zit kan hij nooit heel erg lekken (hoeft maar een klein beetje te lakken om alles onder de olie te maken via de aandrijfas rondgeslingerd zeker als de olie warm is!!!) en dat geluid komt daar dan waarschijnlijk niet vandaan maar uit je aandrijf as / bak (word je niet vrolijker van denk ik) Als de olie muisgrijs is zou ik hem zoiezo verversen (dit duid op water in je olie) olie moet mooi lichtbruin zijn!

Heb je ook aan je aandrijf as getrokken geschud om te voelen of er speling zit op je lager in de uitgaande as van je bak diff.....

Groetjes Bowy

ps ik heb zelf ook een lekkend diff en gare bak gehad (tegelijk) en heb er in de vakantie , ging op de heenreis kapot; 14 liter olie in gegooid in 12 dagen 1500 km
daarna gifixt......
Roland

Bericht door Roland »

Olie moet mooi lichtbruin zijn (zie vorige reactie). Kijk ook eens naar de probleemlijst die ik verstuurd heb, staat ook het e.e.a. in als het om geluiden gaat. Als je de gegevens van de maximale speling op je assen wilt laat het me weten dan stuur ik weer wat info uit het inmiddels (helaas) bekende werkplaatshandboek.
Vraag; heb je toevalig pas getankt. Indien de tank lekt (hoeft niet perse de tank te zijn, maar kan ook duiden op een gare of afwezige pakking tussen je benzinepomp en de tank) kan er door het rijden benzine over de bovenkant van de tank op het differentieel komen. Al het vet/olie die er al op zit wordt dan zacht en wordt een zwart troep waardoor het lijkt dat je differentieel lekt.
The green no mud

Bowy, als ik de auto in zijn achteruit zet dan kijkt iedereen om, is iedereen wakker, worden kinderen door moeders van de weg gehaald, en de kraaien vliegen allen naar een andere wijk.

Ik moet echt bekennen dat ik ook door die tank er goed de pest in heb

Jan No Moed
The green no mud

Neen, Roland ik heb niet net getankt

Mijn zoontje zei laatst tegen mijn vrouw: "papa's auto stinkt echt naar auto"

niet dat de Hyundai lekker ruikt maar het spreekt wel boekdelen.
Je ziet duidelijk op de twee naden dat er benzine door het lijkt wel kit doorkomt.
Is een tank overigens dichtgekit??
De kit zit gewoon over de roest dus ik denk dat er gewoon veel aan geklooit is.

Jan
The green no mud

Ik heb overigens geen mail Roland

Jan@trigonbv.nl

Bijvoorbaat dank
Serious IIa

Hoi Jan,

Niet bij de pakken neer gaan zitten.
kijk maar eens even terug via zoeken naar "een nieuw dieptepunt" ik ken het gevoel!!! Al mijn vrienden collega's vriending zeiden ga maar naar de oudijzer handelaar.

En als je ze nu hoort!!!!!! vol lof en willen allemaal graag mee. Er vroeg zelfs iemand die om het hardst heeft geroepen naar de oudijzer boer , of hij hem een dagje mocht lenen. Ik heb hem uitgelegd dat hij er zelfs niet in mag zitten... hooguit onder

Maar even terug komen bij je probleem,

Als er kit zit over de roest is dit niet goed! waarschijnlijk is tank doorgeroest en en hebben ze hem even tijdelijk gerepareerd... Waarschijnlijk een nieuwe tank. Maar dit valt gelukkig mee. Nu het geluid nog vinden......

Groet Bowy
Disco

Bericht door Disco »

Jan.
Kan je niet beter de wegenwacht bellen hij zal je waarschijnlijk vertellen dat je niet verder komt.
Let wel op jouw wagen mag niet gesleept worden ivm.permanente 4X4
Laat hem gelijk afslepen naar ch.
Als ik jouw was zou ik in de haaihoei van je vrouw stappen of een auto huren
Zeg grappenmaker schouders d"r onder ,kop op en neus(of was het nou kin) vooruit.

Waardeloos einde van een zo'n perfekte dag.

Groeten Theo Kaufmann
Roland

Bericht door Roland »

De mail was even naar een verkeerd adres verzonden (mezelf hmmm) is inmiddels wel overgestuurd.
Met betrekking tot de geluiden in het achteruitrijden zou ik de leverancier maar eens aanspreken op de versnellingsbak en laten kijken naar tussenassen en differentieel.
M.b.t. de benzinetank. Ik heb zelf een nieuwe en deze is gegarandeerd ZONDER kit. Een benzinetank dichtkitten lukt nooit (lang) want benzine lost de kit op.
Ik begin mijzelf na al mijn eigen geklooi met mijn RR af te vragen of jij niet dezelfde pech hebt. N.B. Ik hoop van ganser harte van niet !
Dichtkitten van benzinetanks is echter niet volgens het RR boekje of in het algemeen goed monteursschap. Ik hoop dat je garantie hebt anders kan het wel eens een hoge rekening worden. Het wordt tijd dat de verkoper de RR eens echt goed nakijkt.
Serious IIa

Hee Roland jij ook een RR??

Ik zag je naam (nog) niet staan in het smoelenboek.... Ben benieuwd!

Groetjes Bowy

ps of heb ik niet goed gekeken?
The green no mud

Ik ga er vanuit (I assume, = i make an ass of you and me) dat mijn grote vriend van Chalberhoni mij zal helpen.
Ik neem aan dat garantie van drie maanden toerijkend is, ook voor lekke tanks alhoewel ik van diegene via wie ik dit adres hab ook het tankprobleem al eerder heb vernomen en Michel heeft zijn tank zelf kunnen betalen.
Ik hoop voor mijn leverancier dat hij doet (deze x wel) wat hij zegt.

Ik zal wel slapen, bedwelmd door de loodvrije lucht.

Truste allemaal, morgen vroeg weer op, waarschijnlijk op de Batavus

:Z :Z
Jan Loodvrij, geen XTC
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als het geluid tijdens het optrekken, en op de motor afremmen harder wordt, zou het probleem in het diff kunnen zitten.
Afgelopen zomer heb ik ook zoiets gehad met mijn S3 (ook Rover diffs) na demontage bleek het satelliethuis doormidden gescheurd was.
Remedie: nieuwe diff.

Dennis B
The green no mud

Kan je wel stellen Theo, maar,
Dit was wel zo'n dag met een sterretje, voor in het gouden kastje

Het is toch fantastisch om een aantal mensen te ontmoeten die je nooit gezien hebt die per direct contact hebben.
Inderdaad, het leven is fantastisch.

en Theo, dat gewei van Sue, dat gewei van Sue, of liever gezegd Leopold,
't is dat het niet zo'n fraai gezicht is op mijn auto maar ik vond het verduimde creatief.
Los van het einde van deze dag, ik vond het tot aan vanavond zeer groots.

Voor de mensen die hier niets van snappen:
Dankzij het prikbord, koffie en gevulde koeken, hebben een aantal mensen de verjaardag van Aad zijn zoon gevierd, foto's geschoten en genoten van een prikbord wat resulteerd in contacten met mensen van wie je eerst het bestaan niet wist.

Prikbord, bedankt, en truste

Jan Sleep well :Z :Z petrol, petrol :Z :Z
The green no mud

Dennis, toen ik door het gat van het Gouwe Aquaduct reed merkte ik dat hij meer geluid ging maken
Ik ben vandaag zoals je misschien gelezen hebt naar Aad gegaan.
's morgens bij vertrek hoorde ik de radio nog maar bij de retouraanvang heb ik hem maar uit gezet.
Ik wacht mijn dealer zijn garantiereactie af.

Jan
Michel Makker

Bericht door Michel Makker »

Jan, ik zou er absoluut niet meer mee rijden, laat onze uithoornse vriend" je maar ophalen, als je de boel in de soep draait krijg jij straks de schuld! Ik denk dat wat je benzinetank betreft dat hij er wat extra heeft ingekocht, de mijn was ook spontaan lek na een reparatie! Succes en mijn nederig excuus dat ik je ooit zijn naam heb doorgegeven!!!!!The green no mud schreef:
>
>
> 'T ja, ik ben thuis maar boven het geluid van de motor en het
> open schuifdak
> komt er een raar geluid uit de kofferbak zetten.
>
> Het klinkt ongeveer zo:
> Leg je oor maar bij de monitor!
>
> Bij 50 wrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
> bij 80 wwwwwwwwwwwrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
> bij 100 wwwwwwwwwwwwwwwrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
> 120 heb ik niet geprobeerd. ik ben bang dat er niets meer
> wwwrrrttt
> Hebben jullie het kunnen horen?
> Is dit nou mijn dif
> Overigens is dat ding warm en zeiknat van de zwarte olie.
>
> Jan No mud, maar wel natte handjes
The green no mud

Neen Michel, trek dit je absoluut niet aan.

Ik denk dat het inderdaad het beste is om de auto door hem op te laten halen en door hem tevens een leenauto te laten brengen.
Jij en ik denken dus allebij dat IK natuurlijk weer de schuld krijg en de tank zal ik wellicht ook zelf hebben gedaan.
Ik heb ter info de mailberichten van de afgelopen situatie naar Jurjen gezonden.
Hij mag er mee doen wat hij wil.

Nogmaals Michel, Dat jij me dit adres hebt doorgegeven moet je alleen maar zien als een vriendendienst, en daarom is het ook begonnen.
Dat dit uitloopt op iets wat niemand een ander toewenst is alleen maar in handen van Marthijn Holsteyn van Chalberhoni Uithoorn.

Dus Michel er is absoluut geen hard feeling naar jou zijde
Jan Moesman

Bericht door *** »

Serious IIa

Hee Roland

Leuk om dat te horen! dat je niet achterblijft. Sterkte met RvdZ, ik ken hem helaas ook..... . Als je ooit hulp nodig hebt bij sleutelen aan dit "garantie" geval oid dan roep je maar.

Groetjes Bowy
Michel Makker

Bericht door Michel Makker »

Gelukkig Jan, waarvan akte!
The green no mud

Ik ben keurig geholpen aan een vervanging Michel.

Ik vertrouw erop dat wij samen snel naar een RR of LR daggie gaan

Jan tijdelijk helemaal geen mud Moesman
Roland

Bericht door Roland »

Gelukkig blijken er ook leveranciers te bestaan met service en goed fatsoen. Bravo!
Nu de reparatie nog.

Succes.
Plaats reactie