Paraboolveren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ed Dinee

Paraboolveren

Bericht door Ed Dinee »

Hallo luitjes.

Regelmatig hoor ik de opmerking, parabool veren.
Ik kan me hier alleen niet iets bij voorstellen.
Kan iemand me vertellen wat dit is en wat voor "kwaliteiten" dit
ten opzichte heeft van de gewone bladveer?

Alvast bedankt.

Ed Dinee Laro 88" Lightweight S11A pick-up '71 12 volt benz.uitv.
Ad

Re: Paraboolveren

Bericht door Ad »

Ed,
Regelmatig lees ik van mensen die ze gebruiken niets anders dan lovende woorden. In combinatie met de juiste schokbrekers zou de veerkarakteristiek zodanig zijn dat er een veel grotere mate van confort wordt bereikt.
Ik zou ze daarom zelf ook wel willen hebben, maar een complete set past momenteel nog niet binnen mijn budget.
De werking en principe van deze veren wordt duidelijk als je de site van TIConsole (op deze pagina onder bedrijven) aanklikt.
Disco

Bericht door Disco »

Eigenlijk zou je met een wagen uitgerust met parobooljes mee moetenrijden.
Het veerkarakter veranderd zodanig dat je kan spreken van het verschil tussen een vrachtwagen en een personenauto; het veert echt.
eventuele nadelen: in de bocht hang hij iets over.
voordelen veel beter confort beter kontakt met de weg(veel minder gestuiter).
Bijkomende voordelen Grotere wieluitslag dus terrein vaardiger.

Dit alles kost natuurlijk wat, maar dan hebbie ook wat (ps neem een voledig systeem veren en schokbrekers dit is op elkaar afgestemd)

Groeten (even pissige als aad zijnde) Theo Kaufmann/Disco
Jurjen

Piisig

Bericht door Jurjen »

Hebben we behalve een koffiehoekje ook nog een p..hoekje nodig??
Oeps, Jurjen (die net binnenkomt)
aad G

Bericht door aad G »

Die van TI kan ik je absoluut aanraden.
Ik had de lichtste uitvoering onder een 109 zitten,
Als ik jou was nam ik 1 type zwaarder ivm belading.

Nu heb ik een defender 110 maar de 109 met paraboolveren kwam vwbt vering dicht in de buurt.

Zorg ervoor bij het monteren dat je een goeie krik meeneemt en als het kan een spanrol van een vrachtwagen.
Arie

Bericht door Arie »

Hallo Aad,
Ook ik sta op het punt paraboolvering te monteren, die van Rocky Mountain, 3-blads ivm caravantrekken en zware belading achterin, onder mijn SIII 88 hardtop.
Ik heb al enige voorbereidingen getroffen, maar waar heb je die spanrol voor nodig als
ik vragen mag?.

Groetjes,
Arie
SIII 88 '75 benz/lpg hardtop
aad G

Bericht door aad G »

Als je bijvoorbeeld achter neemt, haal je uiteraard eerst de oude bladveer weg.
Dan monteer je de voorste kant van de nieuwe veer. U bouten en plaat weer losjes monteren en dan moet de achterkant in die gondel die dan uiteraard naar achteren staat.
Om die naar voren te krijgen heb ik (op aanraden van R B te B en Rr) zo`n vrachtwagen spanrol om de voorbumper gedaan daan de haak aan de gondel en zachtjes voor het gat trekken.
Gaat werelds.
aad G

Bericht door aad G »

Als je een beetje in de buurt van Rotterdam woont wil ik je wel effe helpen
Disco

Bericht door Disco »

Ha die Aad was jij niet diegene die tot zeer laat bij RB bezig was????
Nahjah Ik heb het door Ron laten doen destijds.
Die andere Aad kon jouw ook, kleine wereld hebbie ooit hulp nodig wij zitten in Rotterdam.

Groeten Theo Kaufmann
Rene

Bericht door Rene »

Voor informatie over parabooltjes kan je me altijd bellen of op onze website kijken (www.autorega.nl), voor demonstratie zou je eens langs moeten komen. We hebben een 109"pick up uitgerust met onze parabool veren juist om mensen die niet weten wat het inhoud het systeem te laten zien en te laten voelen. Bel wel even als je een proefrit wilt komen maken, door de idiote drukte de laatste tijd is onze demo auto nogal eens weg als ' uitleen' auto, niet de bedoeling maar soms moet je wat natuurlijk

Groeten Rene Gans/ Auto ReGa Ede
Rene

Bericht door Rene »

Als je de veerschommel op deze manier monteerd staat hij na die tijd altijd onder (over)spanning en heb je een lekkere kans dat je auto scheef gaat staan. Beter is het om ook de bovenste bout (chassis bevestiging) goed los te draaien, je draait dan zonder moeite de veerschommel naar de veer toe en na monteren kiest het rubber dan ook zijn juiste stand

Rene Gans
aad G

Bericht door aad G »

Ja ik ging effe paraboolveren monteren.
Ron deed er 1 voor in 12 minuten, Ik ben tot 23.00 uur aan het klooien geweest.
Die gozer kan alles zo snel, das niet te geloven.

En bedankt voor het aanbod
Arie

Bericht door Arie »

Hallo Aad,
Ik ga lekker klooien op m'n oprit, dan heb ik dus de tijd ervoor.En anders kan ik altijd nog de volgende dag verder.Ik vroeg me alleen af waarvoor die spanband was.Maar dat klinkt verder logisch. Toch probeer ik maar eerst inderdaad alle bouten los temaken van de veerschommels en kijken of het past.Mocht je trek hebben in koffie , ook die staat bij ons altijd klaar en wij wonen in Papendrecht. Parkeerruimte zat dus.
Grtz,
Arie
SIII enz.
aad G

Bericht door aad G »

Nog een beetje gelukt ?
Arie

Bericht door Arie »

Hallo Aad,
Door omstandigheden begin ik morgenmiddag er pas aan.(en zaterdagmorgen, en maandag de hele dag). Dus tijd zat zoals je ziet.
Ik ga morgen eerst maar eens beginnen met alls moeren los te maken, dan zijn we
al weer een eind op weg denk ik.
Je hoor nog,
Grtz.
Arie
SIII 88'75 hardtop benz/lpg named The Moneypit

-.-.-
"Has the monkey finally got the controls?"
(Roger W.)
-.-.-
Plaats reactie