Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert

Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Geert »

Hallo,

een tijd geleden heb ik een vraag gesteld over gloeipluggen, ondanks de antwoorden van Jan Dirk en Peter ben ik er niet helemaal uit. Als ik de stroom meet bij het voorgloeien lees ik zo'n 44 Amp af op de meter. Zou ik het voorgloeien langer dan 5 sec laten duren dan ben ik bang dat (bij een uitgedraaide plug) deze zou smelten, witheet ziet die er na enkele seconden gloeien uit. Uiteraard staat de plug in serie met de overige 3 en 'n voorschakelweerstand van ??? op de 24 Volt. Komt dit bekend voor, hoe groot moet de gloeistroom zijn?

Dank voor de info, Geert.
aad G

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door aad G »

Is het niet slimmer om ze alle 4 parallel te zetten en gloeipluggen te nemen van 24 volt ?
Als er in serie 1 uitvalt werkt er niets meer en parallel wel.
Zomaar een idee.
Bij mijn defender zit de hele bups parallel.
Geert

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Geert »

Hallo Aad,

je hebt helemaal gelijk, ik weet alleen niet of er pluggen voor de serie III diesel bestaan die direct op 24 Volt aangesloten kunnen worden. Bij serie schakeling kun je als er een plug defect is deze wel voor even overbruggen, dan start de wagen toch wel, je moet dit natuurlijk niet blijven doen. Zie mijn eerste posting, bij 4 pluggen al bijna smelten van de gloeidraad.
Voor mij is het toch interessant om te weten wat de gloeistroom normaal gesproken moet zijn en of een plug inderdaad bij het gloeien al na enkele seconden witheet is, wie weet raad.

Met vriendelijke groet, Geert.
aad G

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door aad G »

Het amperage wat zo`n plug wegtrekt is behoorlijk, dus 44 amp lijkt me niet verkeerd.
Meestal is het zo dat ze doen het of niet en dat ze witheet worden klopt als een bus.
Ik heb ze zelf ook al eens getest en ze worden binnen een aantal seconden witheet.

Voor jouw Lw zijn ze volgens mij te krijgen.

Ik heb een 110 na met bijna dezelfde motor.
Bel morgen Vis in Schevenigen een op, die weet het echt wel.
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Lees even hoofstuk 2.10.5 van 2e echelon onderhoud van de KL technische handleiding vrachtauto algemene dienst 0,75 ton 4x4 landrover. Misschien helpt dat. Staat in hele duidelijke taal geschreven. Trouwens het is wel handig om eens door dat hele boek te gaan... 2e en 3e echelon.

Ik heb ook de tip gekregen dat e in gezipte pdf file hier te vinden zijn:
members.ams.chello.nl/j.wiggers2/gomba/
Klik op downloads... Toch fijn dat iemand ze online heeft gezet :-)

Martin
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Of ze doen het of ze doen het niet... net als bij een gloeilamp.
aad G

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door aad G »

precies
Anton

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Anton »

Sirmartin,

Kun je die link van die pdf jes nog is geven.
Ik heb ze wel is eerder gezien op het net, maar nu schijn je ze enkel nog op CD Rom te kunnen kopen bij ene Gekmans, (dat nooit!)
Het is voor een Amerikaanse vriend met een lightweight. (nee hij gaat nergens heen.)

Anton
Anton

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Anton »

Geert,

Bij twijfel gewoon vervangen.
Je kunt het geheel natuurlijk ook ombouwen naar paralel.

Anton
Jan F.

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Jan F. »

Ik weet niet of er passende 24V pluggen zijn om het zootje parallel te maken, maar je kunt er anders 2x serie van maken met 12V. Als er dan 1 kapot gaat houd je er nog 2 over om op te starten. en da's beter dan niets.

Groet, Jan F.
Sue

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Sue »

Hoi heren,

er zijn van die setjes te koop. British4x4.nl had ze maar die zijn tijdelijk uit de lucht. Misschien kunnen ze je wel per e-mail verder helpen.

Groet Sue
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Ik heb de nederlandse serie III manual van landrover en de 2e en 3e echelon.
In het engels heb ik de serie III manual.
Maar je kan ook wat vinden op :
members.ams.chello.nl/j.wiggers2/gomba/
mocht je problemen hebben wil ik ze wel uploaden naar je via msn ofzo?

Martin.
Serious IIa

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Serious IIa »

Hee Sue,

heb jij inmiddels al onder je LW gelegen met een meetlatje??

Gr Bowy
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Parallel heeft volgons mij wel de voorkeur omdat als er dan een defect raakt de andere 3 het nog gewoon doen... maar in serie als er een defect raakt de hele boel niet meer werkt.
Ik ga er zelf ook eens naar kijken. Het een en ander betekend wel dat je wat bedrading moet verleggen enzo.
Zijn er wel 24V gloeipluggen.. of wordt het dan 2x12V zoals nu 4x6V schat ik.

Martin
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Sorry ging fout........
[members.ams.chello.nl]
Deze moet wel werken...

Martin
Tom MWL

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Tom MWL »

moi,

toen ik mijn auto kocht bij de domeinen werkte de gloeierij ook niet bleek later.relais klikte keurig maar er gebeurde verders niet. weet je wanneer ik het ontdekt heb? 1 jaar later in de winter toen de auto niet meer na 2 slagen in de rondte startte maar de startmotor maar liefs 6 hele keren(nou nou!) in de ronde moest eer de motor aan wilde slaan met wat protest.
m.a.w. een goeie 2.25 slaat zelfs aan zonder 1 werkende spiraal.....goed,met -10 misschien niet meer dan,maar serieus...gloeien jullie in de zomer dan voor?!
Bij mij zat het probleem trouwens gewoon in oxidatie aan die messing moertjes en kabelverbindingen bovenop de spiralen

groetjes, tom
Anton

Re: 2 echelon zip, is unzippeble

Bericht door Anton »

Mooi, ik heb ze gedownlood, maar nu kan ik ze niet unzippen, ik heb geen programma.
Ik weet trouwens wat er in staat, maar ik dacht stuur ze naar mijn Americaanse kennis.

Wie weet raad.

Anton
SirMartin

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door SirMartin »

Ik zal in de zomer wel korter gloeien.... zit toch bijna 30 graden temperatuur verschil in...

Martin
SirMartin

Re: 2 echelon zip, is unzippeble

Bericht door SirMartin »

Haal dit kleine gratis unzip programmatje maar binnen... even installeren en vola...
En natuurlijk ook de acrobat reader.

[download.com.com]

Groet,
Martin
The_dude

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door The_dude »

Als je british4x4 mailt krijg je een mailtje terug dat je maar contact op moet nemen met budget parts. :-S

groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Ad

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Ad »

's Winters begin ik na een paar Berenburgers vanzelf te gloeien. 't Wordt trouwens tijd dat het buiten eens iets warmer wordt zodat de koeien weer in de wei staan te loeien en het dus ook wat aangenamer is om aan je larootje te knoeien.
aad G

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door aad G »

en daarna in de modder knoeien.
Waarna je je Larootje weer af kan sproeien.
Evert Jan

Re: Nogmaals gloeipluggen Lightweight.

Bericht door Evert Jan »

Ze staan ook op www.series3.nl Alleen dan wel voor de 109 ambulance

Evert Jan
Plaats reactie