Aandrijfas in onbelans

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robbert

Aandrijfas in onbelans

Bericht door Robbert »

Hoi Prikkers,

Laatst heb ik mijn aandrijf as voorzien van nieuwe kruiskoppelingen. Ik heb de as ook verder schoon gemaakt en toen de twee stukken met de pijltjes tegenover elkaar weer vast gezet. Maar nu trilt hij als een gek als ik bij 70km/uur het gas los laat.

Moet ik nu iedere keer de as er onderuit halen en hem een tandje verdraaien of is er een andere manier. Want van te voren had ik nergens laast van. Ik weet ook niet meer hoe hij toen in elkaar stak. Ik heb hem ook al eens 90 graden gedraaid maar het verhelp het probleem niet maar nu komt het rammelen bij een lagere snelheid(40 km/uur).

Groeten, Robbert
Willem

Re: Aandrijfas in onbelans

Bericht door Willem »

Hoi Robert.
Het is van groot belang dat de kruisjes goed tegen over elkaar staan en wel dusdanig als je de as hebt gedemonteerd moeten de vaste delen die dus aan je as zitten exakt tegen over elkaar staan of te wel inlijn met elkaar. als je de as draaid tot dat het as gedeelte waar het kruisje inzit vertikaal staat moet ook de anderekant vertikaal staan.
Je hoeft niet je hele as tedemonteren gewoon een kant maar en dan de moer van je schuifstuk los en dan goed zetten.
Hoop dat dit duidelijk was .
Gr Willem
blue ranger

Bericht door blue ranger »

Hoi Robbert

Heb je wel genoeg vet in de kruiskoppelingen gespoten, was bij mij het probleem.

greetings gilco
Yuri

Bericht door Yuri »

Het kan ook zo zijn dat je schuifstuk versleten is. dat betekend een nieuwe maar dat is ook niet het einde van de wereld. ff rondshoppen.

succes,

Yuri
SIII 109D / SJ 88,6"
aRumble

Re: Aandrijfas

Bericht door aRumble »

de kruiskoppen van de vooras moeten haaks op elkaar staan, maar met dien verstande dat de kop 1 spline verschoven is.
dit omdat de hoek die de as vanuit de bak maakt niet alleen naar beneden gericht is, maar ook een stukje naar rechts (vanuit de tussenbak gezien dus.)
om tweeparige omwentelingen te voorkomen is die 1 spline verspringen nodig.
(wie kon dat ook al weer zo mooi uitleggen?)

Anton
Robbert

Bericht door Robbert »

Het recht tegen over elkaar zetten heb ik geprobeerd endan begint hij bij 70 Km/uur te rammelen als ik het gas los laat.

Versleten druk ik niet te zeggen voor dat ik de as gereviseerd had was er niks aan de had dus dat lijkt mij niet mogelijk maar ja het blijft een LR.

Het vet zal ik nog eens bekijken maar ik kan mij herinneren dat ik die goed gevuld had.

Heeft er iemand nog meer ideeen want ik ga zo dadelijk beginnen.

Groeten, Robbert
Robbert

Bericht door Robbert »

Ik heb de vooras er nog niet onder liggen het gaat voorlopig alleen om de achteras. Maar ik zal hier rekening meehouden als ik de vooras monteer.

Robbert
wilberth

Bericht door wilberth »

heu, geloof er niets van, volgens mij draait die as nl rond, dus die heeft helemaal geen weet van boven/beneden en links en rechts...
dus gewoon netjes rechtzetten lijkt mij en niet verspringen. (welke kant zou dat ook op moeten?)

Maar als ik jouw was zou ik de kruisjes (die zijn immers vervangen) eens controleren. Als een van de cups niet goed zit of de veerringen zijn te dun, zou het kruisje best uit het midden kunnen liggen en zo de onbalans veroorzaken Dus eens even nakijken en goed zoeken naar speling. Dat iets nieuw is wil nl nog niet zeggen dat het goed is.

Groet, Wilberth
Puffino

Bericht door Puffino »

Tja, als ik de verhalen zo lees, denk ik maar een ding: zit ie goed vast aan de flenzen (heet dat zo??) aan de voor en achterkant? Is het probleem wel IN de as, en niet in de aanhechting van dat ding op de delen rondom hem heen?

Ik ben geen ervaringsdeskundige, hoor.

Sander Lelieveld

"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
AadG

Bericht door AadG »

Je kan bijna voor het geld waar je die @#&&% kruisjes voor koopt beter een hele nieuwe as kopen.
Meestal is door de onballans het schuifstuk ook beschadigt.
roel

Bericht door roel »

ik niet heb in niet onder de caddy
volgende week donderdag wel weer kruisjes onder de auto als het goed is

roel
fred101

Bericht door fred101 »

Aad, doe mij voor 30 euro dan een nieuwe vooras voor mijn 101 :-)

Het was goed voordien, als hij nu het zelfde zit (pijltjes tegenover elkaar) de slangklemmen 180 graden verdraait (als je een mof hebt) dan heb je bij montage toch iets fout gedaan, even uit elkaar persen en opnieuw doen denk ik.

Fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De cardanas hoort met de pijlen tegenover elkaar te worden gemonteerd (jukken in lijn met elkaar).
Als hij dan toch trilt is er wat anders mis. Mogelijk zit er wat ruimte op de spline vertanding, deze mag maximaal 0,1mm bedragen in radiale richting. Andere speling mag er absoluut niet in zitten.
Is alles goed gegaan met het wisselen van de kruisstukken? Soms gebeurt het wel eens dat er een naaldje dwars gaat zitten bij het inpersen van de cups, waardoor je het geheel weer los moet halen omdat de borgclips niet meer passen. Als hierbij het naaldje beschadigd is geraakt kan dit ook problemen geven en moet dit kruisje (weer) vervangen worden.
Andere mogelijkheid is dat bij het schoonmaken een van de balanceergewichtjes (plaatjes) verdwenen is, in dat geval moet de as opnieuw gebalanceerd worden.
Als er een rubber mof over het schuifstuk zit staan dan beide klemmen 180 graden verschoven ten opzichte van elkaar?

Je ziet dat er een hoop mis kan gaan bij zoiets simpels als een cardanas.

Dennis B.
Getaway

Bericht door Getaway »

Roel: kwart voor 7 , en al aan het bier !?!?

gr eric
roel

Bericht door roel »

nee met een neus in een begroting en nacalculatie uren

dus zie zo af en toe een waas voor mijn ogen;-)

bedoelde dus ik heb geen kruisjes onder de caddy

maar als alles goed gaat volgende week donderdag wel weer en het is geen caddy;-)

KAN HET STRAND WEER OP ;-)))))
RagRoverRenewed

Bericht door RagRoverRenewed »

Heb dat tot voor kort ook gehad op mijn RR

Moet in lijn staan, dan is het goed, sluit me aan bij Fred, heb er nu ervaring mee.

Probeer het maar, loskoppelen vanaf de assenkant en goedzetten..

Succes,

Grtzz

Rob Raggemetdieaandrijfassen
Hans Lrovy

Bericht door Hans Lrovy »

jullie hebben het steeds over de as. Mogelijk zit hier echter niet het probleem.

Hij schrijft namelijk dat ie het heeft bij gas los.
Het lijkt mij veel logischer dat het probleem te vinden is in het dif.
Bij een grote speling ( dat kan zowel axiaal als in het hemelhuis zijn) kan het zijn dat je bij aandrijving geen probleem ondervindt doordat door de schuinevertanding de as eenzijdig gecentreerd wordt.
Laat je nu het gas los dan drijven de wielen de as aan en wordt deze de andere kant op gedrukt met als gevolg dat de as (kan) gaan slingeren.

Het kan ook nog een combinatie zijn van zowel het dif, de cardanas en de uitgaande as van de bak. Dus dat wordt elimineren geblazen..

Groet,

Hans ""88 SIII nu op gas hmmm wat heerlijk dat tanken""
RagRoverAlmostReady

Bericht door RagRoverAlmostReady »

Kan ook goed, maar Robbert geeft aan dat hij zelf de aandrijfas heeft lopen draaien en dat daardoor het probleem verergerd is...;-)

We zijn Prikkers, die krijgen samen alles weer rollend......

grtzz

Rob Raggemetdiegoedeinitiatieven...
AadG

Bericht door AadG »

Da`s waar Fred, voor 30 eurie heb je geen as
Robbert

Bericht door Robbert »

Gisteren geprobeerd de as weer recht tegen over elkaar gezet en ook een tandje verdraaid. Het trillen bij het gas los laten is veel minder.

Mijn versnellingsbak kan het bijna niet zijn die is nieuw (lees gereviseerd). Ik denk dat het de slijtage van de verschillende onderdelen samen het de oorzaak zijn.

Verder is de achteras wel naar beneden gekomen door het plaatsen van de nieuwe vering. Dus ik zit ook nog te denken dat de hoek toch iets te scherp is. Maar de koppelingen raken elkaar niet.

Ik las laatst dat er iemand erg bedreven is in het reviseren van salisbury assen??

Ik zal de as weer terug zetten zodat de pijltje weer tegen over elkaar zitten. dan weer eens vergelijken. Anders denk ik toch dat ik hem eens opnieuw laat uit balanceren.

Groeten, Robbert

Oh ja ik heb ook een naam gevonden voor mijn autootje. Gezien dat ik haar in de G4 kleur heb gespoten noem ik haar Orange Queen.
Plaats reactie