Hierbij waarschuw ik iedereen tegen het gebruik van Fertan ("anti"roestmiddel). Het geeft lang niet de resultaten die de folders en importeur wil doen laten geloven.
Ik kon mijn Oldtimer binnen een jaar (na zorgvuldig, volgens handleiding, uitgevoerde bodywork van 5500.- euro ) opnieuw ontlakken en ontroesten.
De importeur schoof mijn klacht op de lange baan, terwijl mijn auto doorroestte.
Wees dus gewaarschuwd!!
"anti"roest middel fertan
Re: "anti"roest middel fertan
Ik moet zeggen dat ik heel andere ervaringen met fertran heb. Ik heb de achterbumper van irene's 90 ermee behandeld en het duurde 6 maanden voor er weer wat roest doorkwam (let wel alleen de fertran zonder iets er over gedaan). Daarna nog een keer gedaan en toen wel lak erover. Is al een jaar roestvrij. Op mijn 88 gebruik ik het, de cabine en tank van de 101, de hele volvo heb ik ermee gedaan (over de fertran zit waxoil) en de slijpmachines op het werk. Alles tot volle tevredenheid. Raar dat het bij jou zo anders werkt.
Ik maak de boel nat, kwast het in en laat het een paar dagen zitten doe het nog een keer. Dan was ik het na een dag voorzichtig af goed drogen en gaat er grondverf en lak op. Ik schuur het eerst wel zo goed mogelijk. Als er te dikke roest zit dan trekt het niet genoeg in er roest het onbehandelde diepre deel vrolijk door.
Fred101
Ik maak de boel nat, kwast het in en laat het een paar dagen zitten doe het nog een keer. Dan was ik het na een dag voorzichtig af goed drogen en gaat er grondverf en lak op. Ik schuur het eerst wel zo goed mogelijk. Als er te dikke roest zit dan trekt het niet genoeg in er roest het onbehandelde diepre deel vrolijk door.
Fred101
Re: "anti"roest middel fertan
Mijn idee, heb het ook wel eens onbehandeld gelaten, toch hele goede resultaten. Maar ook overgeschilderd geen probleem. Kan me wel voorstellen dat bij (volledige) behandeling en overspuiten je de zekerheid moet hebben dat de lak samengaat met een roestomzetter (geloof niet dat het merk roestomzetter dan echt veel uitmaakt aangezien ze chemisch vrijwel allemaal gelijk schijnen te zijn).
Ben bang voor je dat het een heel getouwtrek wordt voor je de importeur ervan overtuigd hebt dat het aan fertan ligt en niet aan je basislak
Groet, Wilberth
Ben bang voor je dat het een heel getouwtrek wordt voor je de importeur ervan overtuigd hebt dat het aan fertan ligt en niet aan je basislak
Groet, Wilberth