binnenbanden
binnenbanden
ik wil 5 BFG MT 235/85 R16 kopen op Defender 130 velgen (of XD velgen zo heten ze geloof ik) voor mijn Defender 110. Volgens de verkoper zijn er voor deze velgen binnenbanden nodig. Nou heb ik daar totaal geen ervaring mee. Volgens hem heeft het alleen maar voordelen oa bij lek alleen maar binnenband vervangen.
Iemand ervaring met binnenbanden in het algemeen en met BFG MT 235/85 R16 in het bijzonder? Zijn er nadelen of alleen maar voordelen toc tubeless?
mvg
Frank
Iemand ervaring met binnenbanden in het algemeen en met BFG MT 235/85 R16 in het bijzonder? Zijn er nadelen of alleen maar voordelen toc tubeless?
mvg
Frank
Re: binnenbanden
Hoi Frank,
Een groot nadeel van tubelessbanden is dat als je ze af laat lopen de kans bestaat dat tijdens het rijden modder tussen de band en de velg komt met als gevolg dat deze later kan gaan lekken op deze plekken als je hem weer oppompt.
Ik heb iemand hier een keer langdurig mee zien staan ''modderen''. Ik hoorde meerdere mensen toen ook zeggen dat dat de reden was dat zij (alsnog) binnenbanden genomen hadden.
Greetz, Maarten
Bij de standaard 130 velg heb je inderdaad binnenbanden nodig. Bij de militaire Wolf velg, die op dit moment aangeboden word, niet.
Maar de BFGoodridge mud is een band die heel ruw is aan de binnenzijde. Wij hebben de ervaring dat die band geregeld een binnenband opvreet. Buiten dat is het een zeer goede band.
Als je je banden niet te ver laat aflopen in het terrein wil het prima zonder binnenband. Doe je dat wel heb je kans dat er modder tussen de velg en de band komt met als gevolg dat de band leeg loopt.
Maar de BFGoodridge mud is een band die heel ruw is aan de binnenzijde. Wij hebben de ervaring dat die band geregeld een binnenband opvreet. Buiten dat is het een zeer goede band.
Als je je banden niet te ver laat aflopen in het terrein wil het prima zonder binnenband. Doe je dat wel heb je kans dat er modder tussen de velg en de band komt met als gevolg dat de band leeg loopt.
Het is dus beter om de wolf velg te nemen met BFG MT ZONDER binnenbanden ipv 130 velgen met BFG MT MET binnenbanden?
Ik heb nu BFG Trac Edge banden (tubeless) en die laat ik meestal niet lager aflopen dan 1,5 bar. Dat zou toch geen problemen hoeven geven met zand tussen de velg?
mvg
Frank
Ik heb nu BFG Trac Edge banden (tubeless) en die laat ik meestal niet lager aflopen dan 1,5 bar. Dat zou toch geen problemen hoeven geven met zand tussen de velg?
mvg
Frank
Volgens BFGoodrich zelf is het een tubeless band. Een binnenband kan gemonteerd worden maar is niet noodzakelijk. Het nadeel zand bij tubeless klopt en ook het vreten van de binneband. Volgens de tabel: [www.bfgoodrichtires.com]
kun je 6-7 inch breedte velgen monteren. Een 130 velg heeft een 6,5 rim maat.
Je zit dus goed met een 130 velg en zonder binneband.
Suuces.
Gert
kun je 6-7 inch breedte velgen monteren. Een 130 velg heeft een 6,5 rim maat.
Je zit dus goed met een 130 velg en zonder binneband.
Suuces.
Gert
Op mijn Diisco zitten coopers hier moesten wel eerst de stickers aan de binnenkant verwijderd worden.
Ik heb in Heerde ooit eens iemand gezien die dus op weg naar het eerst volgen banden centrum bij iedere pomp z'n banden op moest pompen.
Dus als je veel baggerd en het is mogelijk binnenbanden nemen.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Ik heb in Heerde ooit eens iemand gezien die dus op weg naar het eerst volgen banden centrum bij iedere pomp z'n banden op moest pompen.
Dus als je veel baggerd en het is mogelijk binnenbanden nemen.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
het is dus veilig om de conclusie te trekken dat als je wolf tubeless velgen neemt met bfg mt 235*85*16 je GEEN binnenbanden nodig hebt als je de spanning bij aflopen maar niet te ver laat zakken (dus minimaal 1,5 bar)?
Het blijkt dus dat beide voor en nadelen hebben en dat maakt kiezen altijd extra makkelijk
groeten
Het blijkt dus dat beide voor en nadelen hebben en dat maakt kiezen altijd extra makkelijk
groeten
Persoonlijk zou ik de BFG mud nemen en de Wolf velg.
En als je niet verder laat aflopen als 1,5 bar moet dat geen enkel probleem geven.
Scheelt ook weer in montagekosten. Zonder binnenband is stukken goedkoper.
De 130 velg is dus niet tubeless. Moet je altijd monteren met binnenband.
En als je niet verder laat aflopen als 1,5 bar moet dat geen enkel probleem geven.
Scheelt ook weer in montagekosten. Zonder binnenband is stukken goedkoper.
De 130 velg is dus niet tubeless. Moet je altijd monteren met binnenband.
Voor zover ik weet heb je ook Heavy Duty velgen die eventueel ' verbreed' kunnen worden en uit twee delen bestaan. Hier heb je dan weer wel binnenbanden voor nodig.!?
Re: binnenbanden oplossing!!
Wanneer je de banden tubeless laat monteren, laat dan de monteur wat zgn vloeibaar rubber op de raakvlakken smeren!!!!!! doe ik altijd, en nooit last van "lekke" banden doordat er zand of modder tussen komt.
Groet Rangie (Ron).
Groet Rangie (Ron).