Mistachterlicht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Noud109

Mistachterlicht

Bericht door Noud109 »

Fijn he, die grote Gaik-kentekenplaten!
Ik heb een 109 ex leger.
Ik heb een achteruitrijlamp en een mistachterlicht van een ex landmacht 110 op de kop weten te tikken.
Normaliter is het mistachterlicht onder de kentekenplaat geplaatst en de achteruitrijlamp aan de rechterkant.
Links onder de kentekenplaat is vanwege die idioot grote platen geen ruimte meer. Of half over de plaat of half achter het stukje bumper.
Mag ik het mistachterlicht rechts (zo laag mogelijk) aanbrengen en de achteruirijlamp daar direkt boven?
Onder de achterbumper is natuurlijk uit de boze. In het terrein liggen ze er zo af.
Bedankt voor evt reakties,
Noud 109
110

Re: Mistachterlicht

Bericht door 110 »

Wat ik heb gedaan, is het mistachterlicht boven de kentekenplaat plaatsen.
Het past dan (net) naast de achterlichten (ik heb de Hella-modificatie lichten van defensie).
Bij de RDW kunnen ze je vertellen of je een mistachterlicht rechts mag plaatsen (www.rdw.nl)

Succes
Bjorn

Bericht door Bjorn »

ik heb helemaal geen mistlicht op mn auto. Is nooit iets van gezegd bij de APK. Volgens mij mag je 'm dus plaatsen waar je wilt. (Als je 109 van voor 78 is mag trouwens met blauwe platen rijden.)
110

Bericht door 110 »

Er zijn volgens mij wel eisen ALS je er één plaatst, volgens mij links.
Maar de RDW kan je met zekerheid helpen.
aad G

Bericht door aad G »

Hij moet echt links hoor
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ah, dus toch. En is het ook zo dat als ie er op zit, dat ie dan ook moet werken.?
aad G

Bericht door aad G »

Lijkt me wel
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Net als de gordels in een oude laro. Officieel hoeven ze er niet in, zitten ze er wel in dan moeten ze voor 100% werken.

Dus beter zo min mogelijk op de auto............
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Hoe zit het nu eigenlijk precies met gordels in een grijskentekenauto? Vanaf wanneer zijn die eigenlijk verplicht?
René de Geeter

Bericht door René de Geeter »

Gordels zijn als ik het goed heb pas verplicht vanaf 1972. Heb je een oudere auto dan hoeven ze er dus niet in te zitten. Zitten er echter gordels in je auto dan ben je ten alle tijden verplicht deze te dragen.

Het mist achterlicht is niet verplicht. Als hij er op zit moet hij natuurlijk wel werken (APK eis). Ze mogen links zitten en in het midden (alla peugeot 206) zitten en natuurlijk ook links en rechts (vele auto's hebben dat). Ze mogen niet bedekt worden, maw vrij licht kunnen uitstralen.
Rene Gans

Bericht door Rene Gans »

Even een kleine verbetering in dit bericht:

mistlamp hoeft alleen op een auto te zitten als hij van na 1998 is, als hij er op zit moet hij aan de linker kant zitten, rechts is verboden.
Een mistlamp hoeft het niet te doen (als de wagen van voor 1998 is dus), ook niet als hij er toevallig wel opzit. Dit in tegenstelling tot het (groene) controle lampie op het dashboard : als de lamp achter brandt moet dat op het dashboard zichtbaar zijn. Als de mistlamp kapot is of ontbreekt kan je dat lampie ook vergeten.

Gordels moeten in elke personenwagen zitten van na 1971, ze zijn niet verplicht in een grijs kenteken auto van voor 1998, echter als ze er wel inzitten moeten ze gedragen worden en vallen ze onder de keuringsplicht. In een geel kenteken auto van voor 1990 moeten er overigens alleen gordels zitten bij de twee buitenste, voorste zitplaatsen. Na 1990 ook achter voor zover de zitplaatsen naar voren gericht zijn (een 90 met 'langsrichting' bankjes valt hier dus weer buiten).

Goh, valt het erg op dat ik eerdags weer op herorientatie voor mijn APK- pas moet ??

Groeten Rene Gans/ APK keurmeester
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Rene,

We stellen gewoon regelmatig APK gevoelige vragen, kan jij het opzoeken en blijf je automatisch "bij".
Hoef je ook de boeken niet meer voor je herorientatie.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
theo

Re:nog een gordel vraagje.

Bericht door theo »

rene,

waarom zie ik dan wel eens lightweights van 1977 rijden met GEEL kenteken maar GEEN gordels? is het zo dat de rdw er soms op let en soms niet?

groetjes theo
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Op mijn kenteken staat dat ik vrijstelling heb voor gordelbevestigingspunten. Trouwens dan zouden er alleen heupgordels in kunnen omdat 3 punts gordels niet zo bevestigd kunnen worden. Of je moet een extra stijl naast de deur monteren voor een ophangpunt. Maar dat zou waarschijnlijk ook weer gekeurd moeten worden.

Martin
theo

Re
  • Citeer
  • Bericht door theo »

okidoki!

Rene Gans

Bericht door Rene Gans »

Hierbij zijn 3 mogelijkheden:

1) keurmeester is zo gewend aan het keuren op grijs dat hij niet opgelet heeft (ik heb al meerdere malen , terwijl de wagen al weer op de vrachtwagen stopnd de vraag gekregen 'zitten er gordels in?' of 'doen de ruiten sproeiers het?' Dit zijn altijd 'tijdelijke vrijstellingen' want bij een volgende APK moet de wagen afgekeurd worden.

2) Komt weinig voor maar kan wel: Keurmeester is overtuigd van het feit dat het hier om een cabriolet gaat en zet dat ook op het kenteken. Dan hoeven gordels niet

3) Komt al even weinig voor maar als je een (oude) softtop hebt waarbij je de keurmeester kan overtuigen dat er geen solide mogelijkheid is voor het monteren van gordels kan hij bij 'bijzonderheden' vermelden dat gordels als bedoeld in artikel zus en zo niet verplicht zijn. Let wel: zowel voor mogelijkheid 2 als 3 geld dat het op het kenteken moet staan!!

Rene Gans
    Tom MWL

Re:nog een gordel vraagje.bedankt voor de info

Bericht door Tom MWL »

Rene,
    bedankt voor de duidelijke uitleg,zal ook eens op mijn papieren kijken...

Tom mwl (voorh.theo)
    Plaats reactie