Dynamo niet meer goed?
Dynamo niet meer goed?
hallo,
Afgelopen vrijdag wilde de Defender opeens niet meer starten, na wat gevogel met startkabels weer aan de praat gekregen en naar de automaterialen zaak.
Daar is de accu doorgemeten die gaf niet veel meer (6jaar oud).
Nu heb ik er dus een nieuwe accu ingezet.
Nu wil ik graag zeker weten dat het dus niet aan de dynamo ligt.
Als ik een simpele voltmeter op de accu zet bij stationair toerental geeft deze 12,7V
Moet dit niet 13 -14 V zijn? of is het nog afhankelijk van het toerental?
Hoe test je een dynamo simpel op juiste werking?
Het is een defender TD5 uit 1999
Groet
wouter
SIII'88 Def110 TD5
Afgelopen vrijdag wilde de Defender opeens niet meer starten, na wat gevogel met startkabels weer aan de praat gekregen en naar de automaterialen zaak.
Daar is de accu doorgemeten die gaf niet veel meer (6jaar oud).
Nu heb ik er dus een nieuwe accu ingezet.
Nu wil ik graag zeker weten dat het dus niet aan de dynamo ligt.
Als ik een simpele voltmeter op de accu zet bij stationair toerental geeft deze 12,7V
Moet dit niet 13 -14 V zijn? of is het nog afhankelijk van het toerental?
Hoe test je een dynamo simpel op juiste werking?
Het is een defender TD5 uit 1999
Groet
wouter
SIII'88 Def110 TD5
Re: Dynamo niet meer goed?
simpelste is inderdaat de spaning te meten en die moet ook bij stationaire toerental binnen 10 min. 14.3 volt zijn als alle gebruikers uit zijn
er kunnen echter ook bedradings problemen zijn, geoxideerde aansluitingen waardoor je dynamo geen of onvoldoende stoom levert
brand je lampje wel? en gaat hij ook uit als de motor loopt?
er kunnen echter ook bedradings problemen zijn, geoxideerde aansluitingen waardoor je dynamo geen of onvoldoende stoom levert
brand je lampje wel? en gaat hij ook uit als de motor loopt?
Globale test voor de werking van een dynamo:
Als de auto een tijdje (minimaal 1/2 uur) niet gelopen heeft, meet de spanning van de accu, deze is bijvoorbeeld 11,7 volt. Zorg ervoor dat de auto niet op contact staat en dat er ook geen andere stroomverbruikers aan staan.
Start de auto en geef een paar maal gas om de magneten van de dynamo te laten bekrachtigen (accu lampje gaan uit) en om de accu even over z'n piekstroom van het starten heen te helpen.
Meet nu de spanning op de accu polen met stationair toerental. De spanning zal nu hoger moeten zijn dan de eerst gemeten spanning.
Meet de spanning nogmaals met een verhoogd toerental. Als de spanning nu nog verder toeneemt kan het zijn dat de accu aan het laden is.
LET OP!
Naarmate de accu voller wordt (meer geladen) zal de spanning toenemen.
Bij een lege accu zal je in het begin niet veel meer dan 12V meten. Een volle accu kan echter 13,8 of zelfs 14,5 volt afgeven tijdens het draaien van de motor.
De nieuwe door jou gekochte accu hoeft niet vol te zijn. Vaak zit er wel lading op de platen, maar bij de betere auto-handel hangen ze de accu nog een paar uur aan de lader om er zeker van te zijn dat de accu goed vol is.
Lekker een stukje rijden moet ook voldoende zijn om je accu goed vol te krijgen.
Apke
www.larrie.nl
Als de auto een tijdje (minimaal 1/2 uur) niet gelopen heeft, meet de spanning van de accu, deze is bijvoorbeeld 11,7 volt. Zorg ervoor dat de auto niet op contact staat en dat er ook geen andere stroomverbruikers aan staan.
Start de auto en geef een paar maal gas om de magneten van de dynamo te laten bekrachtigen (accu lampje gaan uit) en om de accu even over z'n piekstroom van het starten heen te helpen.
Meet nu de spanning op de accu polen met stationair toerental. De spanning zal nu hoger moeten zijn dan de eerst gemeten spanning.
Meet de spanning nogmaals met een verhoogd toerental. Als de spanning nu nog verder toeneemt kan het zijn dat de accu aan het laden is.
LET OP!
Naarmate de accu voller wordt (meer geladen) zal de spanning toenemen.
Bij een lege accu zal je in het begin niet veel meer dan 12V meten. Een volle accu kan echter 13,8 of zelfs 14,5 volt afgeven tijdens het draaien van de motor.
De nieuwe door jou gekochte accu hoeft niet vol te zijn. Vaak zit er wel lading op de platen, maar bij de betere auto-handel hangen ze de accu nog een paar uur aan de lader om er zeker van te zijn dat de accu goed vol is.
Lekker een stukje rijden moet ook voldoende zijn om je accu goed vol te krijgen.
Apke
www.larrie.nl
Heren bedankt,
Dit klinkt hoopvol, de accu is ter plekke gevuld en we moesten dus ook even een half uurtje wachten voordat de accu te gebruiken was. Het is ook niet een echt gangbare maat
Vervolgens heb ik er niet ver mee gereden en de spanning gemeten, die was dus ongeveer 12+ volt. Maar uit jullie verhaal kan dit dus kloppen
We zullen de test vanavond eens uitvoeren en vervolgens een stukje gaan rijden.
(ik trein tegenwoordig naar het werk)
thanks!
Wouter
SIII'88 Def110 TD5
Dit klinkt hoopvol, de accu is ter plekke gevuld en we moesten dus ook even een half uurtje wachten voordat de accu te gebruiken was. Het is ook niet een echt gangbare maat

Vervolgens heb ik er niet ver mee gereden en de spanning gemeten, die was dus ongeveer 12+ volt. Maar uit jullie verhaal kan dit dus kloppen
We zullen de test vanavond eens uitvoeren en vervolgens een stukje gaan rijden.
(ik trein tegenwoordig naar het werk)
thanks!
Wouter
SIII'88 Def110 TD5
nee klopt niet de dynamo moet voldoende vermogen (amp) geven om ook vlak na het staren met een wat hoger toerental op min.13.5Volt te staan ook al is je accu bijna leeg.
staat je spanning op 12+ is dat veel te laag dat mag hij alleen staan als de motor niet draait of als je veel zware gebruikers aan hebt staan
staat je spanning op 12+ is dat veel te laag dat mag hij alleen staan als de motor niet draait of als je veel zware gebruikers aan hebt staan
Da's vervelend.
kom anders ff langs vanavond, dan meten we het ff.
grtz,
Yuri
SIII 109D / SJ88,6"
kom anders ff langs vanavond, dan meten we het ff.
grtz,
Yuri
SIII 109D / SJ88,6"
Hoi Wouter,
Dynamo problemen kunnen lastig zijn, maar als ik het allemaal goed lees heb je een andere accu gemonteerd. Laat me een gokje doen : een grotere !
Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat je dynamo nog steeds met een laadstroom werkt voor een standaard landrover accu-tje....... Dit kan ertoe leiden dat je dynamo vroegtijdig overlijdt.
Slijtage aan de dynamo kan zich op vele plaatsen manifesteren, een afname van de laadstroom zal echter niet zo gauw aan de orde zijn.
Arthur
Dynamo problemen kunnen lastig zijn, maar als ik het allemaal goed lees heb je een andere accu gemonteerd. Laat me een gokje doen : een grotere !
Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat je dynamo nog steeds met een laadstroom werkt voor een standaard landrover accu-tje....... Dit kan ertoe leiden dat je dynamo vroegtijdig overlijdt.
Slijtage aan de dynamo kan zich op vele plaatsen manifesteren, een afname van de laadstroom zal echter niet zo gauw aan de orde zijn.
Arthur
Arthur,
Nóg groter dan 110AH?!
Nee hoor, de nieuwe accu is er een die volgens het boekje in moet.
Ik zal vanavond eens even bij Yuri langs gaan, twee weten altijd meer dan één
Wouter
SIII'88 Def110 TD5
Nóg groter dan 110AH?!
Nee hoor, de nieuwe accu is er een die volgens het boekje in moet.
Ik zal vanavond eens even bij Yuri langs gaan, twee weten altijd meer dan één
Wouter
SIII'88 Def110 TD5
Kijk ook even of de aarde goed is. Ik had laatst het zelfde en accu bleek goed maar aarde aan chassis veroest, opgeschuurd en nieuwe bout, weer perfect starten en laden.
fred101
fred101
OPGELOST Re: Dynamo niet meer goed?
toch een zekeringetje... alles werkt weer.
Yuri
SIII 109D / SJ88,6"
Yuri
SIII 109D / SJ88,6"