Range Rover met verschillende motoren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

Range Rover met verschillende motoren

Bericht door Jan-Cor »

Hoi,

Aangezien ik over enige tijd moet zorgen voor een ander blok in mijn Range Rover Classic ben ik eens gaan zoeken. Nu zijn er zoveel verschillende motoren dat ik mij afvraag welke motoren erin passen en voor welke motoren aanpassingen nodig zijn.

een 3,5 efi is bijna 1 op 1 overzetten
een 3,9 ??
een 4,2 ??
een 4,4 ??
een 4,6 ??

hoe kom ik daar achter? Jullie hebben natuurlijk al heel veel omgebouwd en ben wel eens nieuwsgierig of de onderste 4 motoren makkelijk in te bouwen zijn. O ja, mijn classic rijdt op gas, dus waar moet ik rekening mee houden als ik naar efi ga?

Groetjes, JC
Roald DI TDI & 3.9V8

Re: Range Rover met verschillende motoren

Bericht door Roald DI TDI & 3.9V8 »

alle rover V8's passen er in zonder te veel aanpassingen
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi JC

Wil je een efi ook op benzine rijden? dan moet je de hele kabelboom ombouwen, dat is veel werk. alleen op gas of met je oude carb´s (minder vermogen) levert veel minder problemen op.

groet frank
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Oke, nee gezien de huidige benzineprijzen ben ik niet van plan om daarmee te gaan rijden, al moet ik eerlijk zeggen dat het wel handig zou zijn als reserve:-(

Even afgezien van de prijs, zou een 4,2 of een 4,4 een goede keus zijn?

Groetjes, JC
Ard

Bericht door Ard »

In principe passen alle Rover V8's in de Range Rover. Als je al EFI hebt is dat mooi meegenomen. Er EFI inzetten is niet zo'n probleem alleen wel opletten dat je ook de EFI tank met daarin de pomp nodig hebt. Kies voor "hotwire" EFI zodat je flapper (klep) in de airflowmeter niet kapot gaat bij een backfire (zit er niet in). Let wel op dat de 4.6 alleen voor latere modellen gebouwd is dus zonder distributeur. Met alleen een ander frontcover (waar onder andere de waterpomp op zit) red je het niet. De kukas dient ook aangepast te worden, een andere nokkenas etc. Een goede 3.9 of 4.2 met nieuwe nokkenas, lagers en zuigerveren geeft je zat power en jaren rijplezier. Ik heb zelf de koppen laten reviseren (met gas geschikte zittingen) en klepseals. Dit was niet goedkoop maar ik ben het jarenlang tobben zat. (Olie bijvullen enzo)
Mijn blok (4.2) komt van JE engineering in Coventry en heeft een flink aantal jaren dienst gedaan in een rally Land Rover. Het blok is nog in zeer goede staat en ik zet er alleen nieuwe veren en lagers in alsmede een goede nokkenas.

Hier en filmpje van de rally Land Rover in actie:
Zet het geluid maar vast aan!
Roald DI TDI & 3.9V8

gave video
Ard

Bericht door Ard »

Gave motor ook ! Enig idee wanneer je deze kant op komt ? Ik moet werken van Woensdag tot Vrijdag.
Roald DI TDI & 3.9V8

hangt er ook vanaf wanneer andre zijn rails nodig heeft,..en donderdag ga ik naar berlijn, ff kijken dus
Ard

Bericht door Ard »

Morgen ? Zou mooi uitkomen. Kan ik eindelijk die radiusarms er eens op zetten.
Roald DI TDI & 3.9V8

OT OT

ff kijken, moet ook ff een CV installatie uitbouwen morgen
Plaats reactie