speling stuur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gurt

speling stuur

Bericht door Gurt »

Wie weet waarom ik ineens veel speling heb op het stuur van mijn defender, vooral op de snelweg dan moet ik echt veel sturen voordat hij reageert. Dit was ook het geval bij mijn discovery uit 94.

gr geert
Dennis 109

Re: speling stuur

Bericht door Dennis 109 »

Geert, zit alles nog goed vast(stuurkogels ed.) Controleer dit maar eens. Hoe is de staat van je stuurhuis?

Dennis109 (Scooby Doo)
Ton

Bericht door Ton »

Dat heb ik ook gehad. Controleer de kogel aan het uiteinde van de drop-arm. Grote kans dat die slijtage vertoont. De kogel wordt afgesloten met een rubberhoesje wat in de loop der tijd verdroogt. Dat is aan de buitenkant niet altijd te zien. Door de scheuren komt water en vuil binnen waardoor de boel gaat slijten.
Gurt

Bericht door Gurt »

KAN IK DEZE KOGEL AANDRAAIEN WANT ALS IK STUUR GAAT HIJ FLINK OP EN NEER, NIET OMHOOG, MAAR VAN LINKS NAAR RECHTS PS DE AUTO IS EEN 130 VAN 2000

ALVAST BEDANKT

GEERT
fred101

Bericht door fred101 »

Dan wordt het een nieuwe kogel. Er is 1 mm radiale speling toegestaan en 1 mm axiaal. Axiaal is bij landrover nieuw 1 mm dus hij mag 2 mm van boven naar beneden. zijdelings is 0 dus dat mag 1 mm. Zou ik snel vervangen. Is best lullig als die afbreekt of losschiet. Ze zijn niet duur maar je hebt wel een kogeltrekker nodig of grof geweld.

Fred101
Ton

Bericht door Ton »

Vervangen is inderdaag de enige optie, de speling zal steeds groter worden.
Een nieuwe kogel en de auto stuurt weer net zo strak als een nieuwe auto.
Maak er een gewoonte van om regelmatig even de staat van het hoesje te controleren, op tijd vervangen hiervan voorkomt een versleten kogel.
Puffino

Bericht door Puffino »

En maak even gebruik van de zoekfunctie bovenaan de pagina om te zien hoe je die kogels er af krijgt. Er zijn meerdere methoden voor (onder andere met een kogeltrekker, een hamer en varianten hierop). Elke methode heeft voor en nadelen. Misschien dat het al lang nie taan bod is geweest, dan moet je helaas even het archief induiken, maar gelukkig kun je daar ook zoeken.

En als er vragen zijn, stel ze natuurlijk gerust hier op het forum.

Sander Lelieveld

"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
Plaats reactie