vervolg startmotorpakt starterkrans niet
vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Hoi mensen,
Hier de afloop van mijn (mijn vaders) probleem. Hieronder eerst nog even mijn oorspronkelijke tekst.
****************************************************************************************
Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik met mijn vraag kom. Ik ben Sandy Tjokrowidjojo. Ik woon in Deventer en heb vorig jaar mijn RR grijs kenteken moeten verkopen wegens de geboorte van mijn zoontje. Mijn vader rijdt nog steeds in een RR uit 88. Voor hem sla ik jullie ten rade omdat hij geen internet heeft en als hij dat had zou hij niet weten wat ermee te doen.
Het volgende is het geval. Een paar weken geleden begon de startmotor moeilijk te doen. Je kent het wel: hij wil niet starten, klap met de hamer en lopen maar weer. Nu hebben we de koolborstels vervangen. Alles doet het weer naar behoren.
Maar als de startmotor weer aan de auto is gemonteerd doet alles ( startmotor draait, bendex/ix? slaat uit/klikt) het maar de motor gaat niet rond???????????????
Ik hoop dat we gewoon iets over het hoofd zien want ik snap er niets meer van.
********************************************************************************************
Nou, we hadden de startmotor dus laten reviseren. Toen we hem weer terug hadden hebben we de startmotor direct gemonteerd en wat bleek, precies hetzelfde probleem!!. Weer eraf gehaald en proberen en piekeren en piekeren en proberen. Opeens vroeg ik me af of de startmnotor wel de goede kant op draaide. Bleek dus niet het geval te zijn. Wij weer terug naar het revisiebedrijf en het probleem voorgelegd. De startmotor draaide dus inderdaad de verkeerde kant op. De koolborstels zaten er verkeerd in. Ik heb ook helemaal geen verstand van elektromotoren. Was dus mijn eigen fout.
Maar wat ik me dan afvraag is, wat spoken die lui allemaal uit met een startmotor. Ik, iemand die voor het eerst een startmotor uit elkaar haalt moet het revisiebedrijf de oplossing geven en ondertussen vervangen ze hier en daar een onderdeel en schuiven je een rekening voor van 160 euro. Hadden ze dan zelf niet kunnen concluderen dat de polen verkeerd zaten. 160 euro door de neus geboord. Jammer.
Maar goed, de auto start weer en mijn vader is weer oppietoppie blij.
Groeten,
Sandy Tjokrowidjojo.
Hier de afloop van mijn (mijn vaders) probleem. Hieronder eerst nog even mijn oorspronkelijke tekst.
****************************************************************************************
Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik met mijn vraag kom. Ik ben Sandy Tjokrowidjojo. Ik woon in Deventer en heb vorig jaar mijn RR grijs kenteken moeten verkopen wegens de geboorte van mijn zoontje. Mijn vader rijdt nog steeds in een RR uit 88. Voor hem sla ik jullie ten rade omdat hij geen internet heeft en als hij dat had zou hij niet weten wat ermee te doen.
Het volgende is het geval. Een paar weken geleden begon de startmotor moeilijk te doen. Je kent het wel: hij wil niet starten, klap met de hamer en lopen maar weer. Nu hebben we de koolborstels vervangen. Alles doet het weer naar behoren.
Maar als de startmotor weer aan de auto is gemonteerd doet alles ( startmotor draait, bendex/ix? slaat uit/klikt) het maar de motor gaat niet rond???????????????
Ik hoop dat we gewoon iets over het hoofd zien want ik snap er niets meer van.
********************************************************************************************
Nou, we hadden de startmotor dus laten reviseren. Toen we hem weer terug hadden hebben we de startmotor direct gemonteerd en wat bleek, precies hetzelfde probleem!!. Weer eraf gehaald en proberen en piekeren en piekeren en proberen. Opeens vroeg ik me af of de startmnotor wel de goede kant op draaide. Bleek dus niet het geval te zijn. Wij weer terug naar het revisiebedrijf en het probleem voorgelegd. De startmotor draaide dus inderdaad de verkeerde kant op. De koolborstels zaten er verkeerd in. Ik heb ook helemaal geen verstand van elektromotoren. Was dus mijn eigen fout.
Maar wat ik me dan afvraag is, wat spoken die lui allemaal uit met een startmotor. Ik, iemand die voor het eerst een startmotor uit elkaar haalt moet het revisiebedrijf de oplossing geven en ondertussen vervangen ze hier en daar een onderdeel en schuiven je een rekening voor van 160 euro. Hadden ze dan zelf niet kunnen concluderen dat de polen verkeerd zaten. 160 euro door de neus geboord. Jammer.
Maar goed, de auto start weer en mijn vader is weer oppietoppie blij.
Groeten,
Sandy Tjokrowidjojo.
Re: vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Hoi Sandy,
Zonde die 160 euro maar zie het maar als een investering in de toekomst
Ooit komt dit probleem bij jou of een ander weer naar voren en dan weet je het weer.
Ik hoop dat je vader weer veel plezier heeft van RR88
Ik hoop voor jou dat je een RR met achterbank vindt want zoontjes zijn gek op RR's
Groet,
Jan RR-"86
Zonde die 160 euro maar zie het maar als een investering in de toekomst
Ooit komt dit probleem bij jou of een ander weer naar voren en dan weet je het weer.
Ik hoop dat je vader weer veel plezier heeft van RR88
Ik hoop voor jou dat je een RR met achterbank vindt want zoontjes zijn gek op RR's
Groet,
Jan RR-"86
Re: vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Beste Sandy,
Ik ben nooit in een revisie bedrijf geweest maar kan me ongeveer voorstellen hoe er gewerkt wordt.
Er komen startmotoren binnen van diverse pluimage (lees merken en types) die allemaal verschillend zijn.
Deze worden gereinigd, ontdaan van versleten onderdelen, voorzien van nieuwe onderdelen en vervolgens gecontroleerd op werking.
Dit controleren is niet meer dan een standaard controle: draait de startmotor en werkt de bendix.
Ongetwijfeld zullen niet alle startmotoren dezelfde kant uitdraaien, dit is afhankelijk van de plaats waar ze gemonteerd zijn op de starterkrans.
De revisie is geen weggegooid geld daar een gereviseerde bijna glijk staat met een nieuwe, dus kan er weer jaren tegen.
Het verwisselen van de polen is dus blijkbaar bij de 1e demontage al gebeurt en wijst meer op onoplettendheid bij je zelf.
Deze keer heb je geluk gehad, niet alle elektronica kan zomaar verwisseling van polen verdragen.
Het is onterecht dat je je boosheid op de reviseur afwend.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ik ben nooit in een revisie bedrijf geweest maar kan me ongeveer voorstellen hoe er gewerkt wordt.
Er komen startmotoren binnen van diverse pluimage (lees merken en types) die allemaal verschillend zijn.
Deze worden gereinigd, ontdaan van versleten onderdelen, voorzien van nieuwe onderdelen en vervolgens gecontroleerd op werking.
Dit controleren is niet meer dan een standaard controle: draait de startmotor en werkt de bendix.
Ongetwijfeld zullen niet alle startmotoren dezelfde kant uitdraaien, dit is afhankelijk van de plaats waar ze gemonteerd zijn op de starterkrans.
De revisie is geen weggegooid geld daar een gereviseerde bijna glijk staat met een nieuwe, dus kan er weer jaren tegen.
Het verwisselen van de polen is dus blijkbaar bij de 1e demontage al gebeurt en wijst meer op onoplettendheid bij je zelf.
Deze keer heb je geluk gehad, niet alle elektronica kan zomaar verwisseling van polen verdragen.
Het is onterecht dat je je boosheid op de reviseur afwend.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Hoi Aad,
Als je goed hebt gelezen staat er ook dat IK het fout heb gedaan.
Ik ben niet boos op de reviseur, maar vind het amateuristische (en ben daardoor zeer teleursteld) dat ze zo'n gigantische fout niet hebben ontdekt. Als je dan toch test of de startmotor draait dan kan je evengoed even kijken of ie dezelfde kant op draait als de pijl op het huis van de startmotor. Hoeveel tijd kost dat, 1 seconde? Ik zal me voortaan ook eerst flink achter de oren krabben eer ik iets laat reviseren door de "experts".
Maar goed, de startmotor is flink schoongemaakt en hopelijk geeft ie de eerst komende jaren geen problemen. Dan zou die 160 euro tenminste geloond hebben.
Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Als je goed hebt gelezen staat er ook dat IK het fout heb gedaan.
Ik ben niet boos op de reviseur, maar vind het amateuristische (en ben daardoor zeer teleursteld) dat ze zo'n gigantische fout niet hebben ontdekt. Als je dan toch test of de startmotor draait dan kan je evengoed even kijken of ie dezelfde kant op draait als de pijl op het huis van de startmotor. Hoeveel tijd kost dat, 1 seconde? Ik zal me voortaan ook eerst flink achter de oren krabben eer ik iets laat reviseren door de "experts".
Maar goed, de startmotor is flink schoongemaakt en hopelijk geeft ie de eerst komende jaren geen problemen. Dan zou die 160 euro tenminste geloond hebben.
Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Re: vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Hoi Jan,
Zal natuurlijk mooi zijn als ik er iemand mee kan helpen. Nog beter is om gewoon die koolborstels er goed in te doen.Hihi.
Ben inderdaad hier en daar aan het snuffelen voor een belastingvrije. Helaas laat mijn budget het voorlopig nog niet toe om er een te kopen.
Geloof graag dat zoontjes een RR leuk vinden. Tegen de tijd dat mijn zoontje dat autogebeuren een beetje kan beseffen dan staat er al vast wel weer een RR voor de deur.
Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Zal natuurlijk mooi zijn als ik er iemand mee kan helpen. Nog beter is om gewoon die koolborstels er goed in te doen.Hihi.
Ben inderdaad hier en daar aan het snuffelen voor een belastingvrije. Helaas laat mijn budget het voorlopig nog niet toe om er een te kopen.
Geloof graag dat zoontjes een RR leuk vinden. Tegen de tijd dat mijn zoontje dat autogebeuren een beetje kan beseffen dan staat er al vast wel weer een RR voor de deur.
Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Re: vervolg startmotorpakt starterkrans niet
Sandy,
Ik ben blij dat het uiteindelijk goed gekomen is, ik ben minder blij dat ik hier zelf niet opgekomen ben.
Dat het revisiebedrijf dit niet gezien heeft is inderdaad erg slordig, want als je het tandwiel iets naar achteren zou bewegen, zou je zien dat het tandwiel met een draaiende beweging terugtrekt.
Van een revisiebedrijf mag (of eigenlijk moet)worden verwacht dat zij hieruit de draairichting kunnen afleiden.
De 160 euro is verder goed besteed, je kan er van uit gaan dat je er jaren van verlost ben.
Dennis B
Ik ben blij dat het uiteindelijk goed gekomen is, ik ben minder blij dat ik hier zelf niet opgekomen ben.
Dat het revisiebedrijf dit niet gezien heeft is inderdaad erg slordig, want als je het tandwiel iets naar achteren zou bewegen, zou je zien dat het tandwiel met een draaiende beweging terugtrekt.
Van een revisiebedrijf mag (of eigenlijk moet)worden verwacht dat zij hieruit de draairichting kunnen afleiden.
De 160 euro is verder goed besteed, je kan er van uit gaan dat je er jaren van verlost ben.
Dennis B
Re: revisie door experts
Ik heb de motor van mijn aanjager ooit weg gebracht, toen ik mijn motor op kwam halen vroegen ze mij waar ik dit bij elkaar geraapte zooitje vandaan had, dit kon nooit bij elkaar hebben gehoord en zeker niet gewerkt hebben. ik zo eigenwijs als ik ben de boel zelf op niet afgesteld en in elkaar gezet en wat denk je hij doet het weer. Nu kan ik het revisie bedrijf niet helemaal de grond inboren want ik heb redelijk verstand van electronica (lees MTS electronica gedaan). maar de firma lucas maakt er een ongekend zooitje van de rotor kan gewoon een cm verschuiven op de as. nog nooit eerder bij wat voor een motor gezien.
Groetjes Jorrit
Ps conclusie Als je LARO rijdt krijg je er vanzelf meer verstand van dan welke garage of revisie bedrijf dan ook
Groetjes Jorrit
Ps conclusie Als je LARO rijdt krijg je er vanzelf meer verstand van dan welke garage of revisie bedrijf dan ook