kromme aandijfas

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
fred101

kromme aandijfas

Bericht door fred101 »

Peter had gelijk van het weekend, om mij bezig te hoden zit er inderrdaad een slag in mijn voorste aandrijfas, ongeveer een centimeter. Het gevolg van een klap gezien de deuk die er tegenover zit. Nu zal dat gebeurd zijn bij de aanrijding die de 101 ooit gehad heeft, vermoed ik en dat betekend dat hij al zo'n 10.000 km er mee rond rijdt. (klopt dat henk) Blijkbaar slingert hij dus in balans.

Weet iemand een adres waar ik hem kan laten richten en balanceren of kan ik er gewoon een stuk uitzagen en een pijp tussen lassen.

Fred101
wilberth

Re: kromme aandijfas

Bericht door wilberth »

Heb een YA 126 gehad met 4 kromme aandrijfassen :-) , schuld van het heftruckje waar hij ooit mee verplaatst was. eentje raakte de uitlaat, klapperde wel imposant als je niet weet wat dat vreselijke kabaal veroorzaakt.

Heb er toen gewoon 4 nieuwe oude ingezet. dus waar je ze kan laten richten? geen idee. Toch veel plezier maar weer,

Groet, Wilberth
MtheG

Bericht door MtheG »

Als je in de buurt van zaandam woond weet ik er wel een die het voor een zeer redelijke prijs kan.
Ik zou je aan willen raden de kruisjes ook goed controleren want die zullen het behoorlijk zwaar hebben gehad.
Dit bedrijf zet ze er dan ook in voor als je dit wil.

Laat maar horen.

Matt
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Hij slingerde inderdaad behoorlijk zondag.
Paul Thill in Luxemburg heeft er als het goed is nog een paar liggen voor €165,- anders Heb je als alternatief nog een GKN series2015 775mm as of je laat een series as inkorten als het schuifstuk lang genoeg is.
Ik denk dat met een deuk in het holle deel richten geen optie meer is.
Tijdje terug was er nog een posting in de Engelse 101 list over die GKN assen, anders weet Ron W nog wel een adresje.

Dennis B.
Marc 90

Bericht door Marc 90 »

Wat is de lengte van die aandrijfas. Ik heb een as liggen die te kort is voor mijn S3 88. Hij is bijna 5 cm tekort voor mij!

Groetjes Marc 90 (88)

ehj.buurman@hetnet.nl
Frans

Bericht door Frans »

5 cm te kort.
Zou dus wel eens een as van een 86 inch kunnen zijn.
Kun je die as eens voor mij meten, de lengte met het schuifstuk in het midden.
Als hij voor een 86 inch is wil ik hem misschien wel van je overnemen.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er nog nummers op die as staan.

Frans Bonnes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De lengte van die as is 775mm in middenstand (zo meet je altijd een cardanas), maar dat had ik er al bij vermeld.
Marc, de as die jij hebt is een 88" achteras. Zoals je in mijn reactie op jouw eigen posting hebt kunnen lezen is een 88" achteras 51mm korter als de vooras. Precies dat stukje wat jij mist dus.

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

Als het goed is moet de voorste cardanas 39 inch (99 cm) zijn. (volgens partsmanual) Hoe lang is die series as.
Zelf lassen is niet aan te raden ?? Anders ook via de club voor 115 pond zag ik. Alleen is zo'n ding zwaar dus er zal wel aardig wat kosten opzitten. Ik denk dat ik zijn naam beter in de money-pit kan herdopen

Fred101
Marc 90

Bericht door Marc 90 »

De as is 53 tot 57,5 cm! De afstand van flens tot flens is 60,5.

Groetjes Marc 90 (88)
fred101

Bericht door fred101 »

Ik heb net een vriend aan de telefoon gehad en die heeft nog een (hij denkt ) achteras van een series 109 en die is iets van 103 cm maar hij schoof zo niet in of uit dus er is een kans dat die in de buurt zit. Eens kijken of ik ergens kan vinden hoelang 109 assen zijn.

fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

@Marc:
Nog een keer dan:
Een cardanas meet je altijd van flens tot flens en in de middenstand van het schuifstuk.
Hoe lang is hij dan?

Dennis B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De lengte van een 109 achteras is:
4 cilinder 1042,9mm
6 cilinder 955,7mm

Beide uiteraard gemeten van flens tot flens en het schuifstuk in middenstand.

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

jammer dan is ie te lang maar als ik er nu een stukje tussenuit zaag en dan hem weer heel strak aan elkaar las en helemaal glad slijp. Zou dat gaan. Ik bedoel met een slag van een cm is er ook niets aan de hand tot nu toe. Hij zal nog wel gecentreerd zijn denk ik, dus dat beide flenzen nog parallel staan. Als ik hem splits en er een pijp overheelschuif met een las-venster moet ik hem toch goed recht kunnen lassen. Of een binnen pijp. Dan op een V blok balanseren zonder de flenzen eraan, nieuwe kruisjes erin klaar, of denk ik te simpel. Ik weet dat een nieuwe bestellen makkelijker is maar als ik van makkelijk hield reed ik geen 101.

fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb nog nooit een cardanas helemaal open geslepen, maar als ik naar de lassen kijk dan denk ik niet dat de buis koud op het juk gelast zit, maar dat er aan de binnenkant nog een pasrandje zit waarop de buis wordt gecenterd.
Als je dus een as in wil korten kun je denk ik beter eerst kijken of mijn vermoeden juist is, want dan heb je meteen een mooie pasrand waar de buis overheen past en is het spul gemakkelijker uit te lijnen.

Dennis B.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Jep zit een pasrandje, maar is eenvoudiger om een aandrijfas middendoor te slijpen en dan iets dunner buisje erin te doen en hem weer vast te lassen.

Zelf heb ik dat in het verleden zo wel eens gedaan voor mijn Salisbury swop.

Toch zou ik nu gaan voor een custom build prop van Gon2Far , zit nu onder Danger en bevalt errrug goed!

Cheers Bowy
fred101

Bericht door fred101 »

Dan ga ik dat eerst eens met de oude proberen daar is toch niets meer aan te vernielen. Dan heb ik rustig tijd om naar een nieuwe te zoeken.

fred101
Plaats reactie