van de wal in de sloot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ferry

van de wal in de sloot

Bericht door Ferry »

Hallo,

Ik heb mijn probleem met het slechte stuurgedrag opgelost.
Ben bezig geweest met uitlijnen en heb het hulpstuurhuis vervangen.
Hier zat dus het echte probleem, er zat wel olie in maar met ruim 20 kg trekkracht kon ik hem nog niet rond draaien. (dus gewoon naar de knoppen)
Bij het inzetten van de nieuwe ( die met 6 kg trekkracht is rond te draaien), schoot ik uit met een steeksleutel tegen de radiator.
Wat denk je wat, begint dat ding meteen te lekken uit een zeer klein gaatje.
Heb ik ook nog eens die radiator er uit moeten halen om hem vervolgens dicht te solderen.
Dat ging trouwens niet gemakkelijk, maar vanmorgen na een nacht vol met water te hebben gestaan lekte hij nog niet.
Nu hoop ik maar dat de gesoldeerde plek op de radiateur het ook houd in de situatie dat de radiateur warm en onder druk staat.

Heeft iemand ervaring met zelf gerepareerde radiateurs ????

Graag een hoopvolle reactie, voordat ik de radiateur er (misschien vergeefs) weer ingebouwd heb.

Groeten van Ferry
Hermen Vlothuizen

Re: van de wal in de sloot

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Welk type soldeer heb je gebruikt? Met zilversoldeer zit je waarschijnlijk wel goed, maar als het een hoog percentage lood bevat, zou het weleens kunnen smelten. Mijn IIa had bij aankoop zo'n reparatie aan de radiator met soldeer met een hoog percentage lood; die heeft het niet lang uitgehouden.

Geen idee wat voor auto je hebt, maar een nieuwe radiateur voor een series is vrij goedkoop. Je kunt ook overwegen om een reparatiebedrijf er een nieuwe kern in te laten zetten.

Hermen
Paul KampeerRover

Bericht door Paul KampeerRover »

Ik heb inderdaad eens een radiateur gesoldeerd met een vlammetje, soldeervet en tin en die heeft het tot aan de verkoop van de auto (2 jaar later) goed gehouden.
Ik heb overigens de zaak goed ontvet m.b.v. zink ontvetter, zeg maar een soort zoutzuur. Na het solderen ruim, zeer ruim afspoelen met water, zodat al het overtollige zuur weg is! Overigens niet te snel koelen na het solderen. Door een zeer snelle afkoeling kan de las zwakker worden.

Gr, Paul
peter

Bericht door peter »

Het word nog veel gedaan dit soort reparaties en als je het goed doet opschuren ontvetten en ruim solderen gaat het een leven lang mee.
en dat met veel lood er in is onzin, een radiator word max 110 graden als de druk goed is en je motor te heet word. soldeer heeft een smeltpunt van boven de 200 graden
silversoldeer is zelfs af te raden het heeft minder goede hechting en word alleen toegepast omdat er geen lood meer in het drinkwater mag komen
tenzij je over hard silversoldeer praat dat is ok maar dan is het smelpunt 600 graden en is voor radiators totaal overbodig
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Inderdaad,
een radiator van een Land Rover is prima te solderen met zachtsoldeer, sterker nog, hiermee zijn ze ook gebouwd.
Als de reparatie goed is uitgevoerd blijft het gewoon goed.
Het enige waar je op moet letten is dat je geen smeer tin gebruikt, maar een vloeiende samenstelling.
Het leven van een radiator van mijn series3 heb ik door een reparatie nog 8 jaar weten te rekken.

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

Hoi ferry,

Fijn dat hij weer goed is kunnen we een keer de uiterwaarden in.
Ik heb de 101 radiator ook gewoon gesoldeerd met normale harskern soldeer die ik voor printplaatjes gebruik. Het is niet gesmolten en de 101 werd te warm. Ik had er een afgebroken overlooppijpje mee gesoldeerd. In engeland ging een monteur er op hangen en toen brak het weer, ik heb het toen met kneedbaar epoxy gemaakt en dat zit nog steeds vast. In den bosch zit anders een bedrijf dat de kern kan vernieuwen, duurt 2 dagen.

Fred101
Hermen Vlothuizen

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Excuus als ik verwarring heb veroorzaakt.

De mislukte reparatie zoals ik die aantrof ligt kennelijk aan onvoldoende voorbereiding van de klus i.p.v. de keuze voor het loodhoudende soldeer.

Weer wat geleerd!

Hermen
fietser

Bericht door fietser »

Ik heb mijn radiator ook gesoldeerd met zilversoldeer en een vlammetje. Werkt uitstekend. Wel helemaal blank maken zeer goed ontvetten en soldeerverbinding maken die zeer goed vloeit.

Arnold.
Ferry

Bericht door Ferry »

Nou, stelletje loodgieters
bedankt voor de reacties hoor.
Ik heb de Radiator inmiddels terug geplaatst, maar helemaal vertouwen doe ik het nog niet.
Ik zag trouwens ook dat er veel prut in en op de waterkanalen zit, dus misschien is het beter om t.z.t een andere radiator in te bouwen.
Houdoe.
Plaats reactie