Verdroogde BFG veilig?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ton

Verdroogde BFG veilig?

Bericht door Ton »

Mijn BF Goodrich AT banden zitten zo'n 40.000 km onder de Defender. Ze bevallen prima en het profiel is nog lang niet op. Bij inspectie dit weekend viel het me op dat ze erg uitgedroogd zijn, Tussen de noppen van het profiel barst het (letterlijk) van de droogte scheurtjes. Het is moeilijk te bepalen hoe diep ze zijn. Alle 4 de banden vertonen hetzelfde euvel.
Is zo'n band nog veilig? Loop je kans dat bij een piekbelasting een klapband ontstaat op zo'n scheur?

Ton.
roald

Re: Verdroogde BFG veilig?

Bericht door roald »

bij een klapband moeten de "bandgordels" al beschadigd zijn,....die van mij hebben ook kleine droogte scheurtjes maar ik heb er nog geen problemen mee gehad
Ton

Bericht door Ton »

De wangen zien er nog goed uit, die hebben geen enkele beschadiging of droogtescheur.
Ik vraag me of de scheurtjes gevolgen hebben voor de dichtheid van de band. Kan hierdoor lucht ontsnappen of wordt dat binnengehouden door de onderliggende lagen. Of is dat een domme vraag?
Ik voel er niet zoveel voor om banden te vernieuwen die nog zeker 30000 km profiel hebben.
roald

Bericht door roald »

nee hoor,...de binnenste laag zorgt voor het luchtdicht houden van de banden
zolang de wangen nog goed zijn is er mijn inziens niks aan de hand.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Als je het zeker wilt weten rijd even langs een bandencenter (hoewel die willen je misschien weer nieuwe banden verkopen )

hebben hetzelfde probleem onder Dorris en ook daar geen verdere gevolgen tot op heden.

<b>Cheers Bowy</b>

<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Ton

Bericht door Ton »

Dat is ook de reden dat ik de vraag eerst hier stel. Jullie hebben geen commercieel belang en met elkaar heel veel ervaring.
Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat. Bedankt voor de reacties.
Iris

Bericht door Iris »

Ik heb er al 120.000 klm op zitten dus je kan nog even door tuffen heb het zelfde euvel maar de zij wanden zijn volgens zeggen zo dik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken ???

Groet
Iris
Nipper the red 90
arthur verhalle

Bericht door arthur verhalle »

Ik heb probleemloos 200.000 km gereden op 1 set BFG AT's en heb ze, na een 50.000 km uitstapje op merk goedkopie onmiddellijk weer genomen !!!!! Superbanden.

Arthur defender 110/300tdi
Peter def110

Bericht door Peter def110 »

Ton,

Hou de scheurtjes goed in de gaten of vraag advies. Zelf heb ik uiteindelijk te lang door gereden met droogte scheurtjes in mijn Michelin XZL's. Gevolg was dat afgelopen winter, waarschijnlijk onder invloed van strooizout, enkele koordlagen zijn doorgeroest en gebroken (gelukkig zitten er 10 koordlagen in). Per toeval zag ik dat er een soort gat in mijn achterband zat. Bij nadere inspectie bleken de buitenste stallen koordlagen doorgeroest en gebroken waardoor de band een centimeter was opengescheurd. De banden waren iets meer dan 7 jaar oud.

Peter
Plaats reactie