startmotor aansluiting

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

startmotor aansluiting

Bericht door Jan-Cor »

ik heb mijn uitlaatspruitstuk vervangen en daarbij zijn twee draadjes van de startmotor losgeschoten, een dikke rode en een dunne groene. En ik heb twee contactjes waar heb op geplaatst kan worden, eentje boven en eentje onder. Ik vermoedt dat de dikke rode op de bovenste aansluiting moet worden aangesloten en de dunne groene op de onderste.

Kan iemand mij dat bevestigen of ik dat goed heb?

Groetjes, JC
Jan Aart

Re: startmotor aansluiting

Bericht door Jan Aart »

Ik heb geen idee, maar je kunt het naturlijk gewoon even proberen.

succes

Jan Aart
wilberth

Bericht door wilberth »

beter niet gewoon even proberen bij startmotors.

Als je die hele dikke vanaf de accu vast hebt zitten gewoon even meten op de anderde 2 contacten.

Eentje staat onder spanning (zit waarschijnlijk meteen vast bij je accu (+) kabel) hier moet de iets dikkere aan, van hieruit gaat de stroom naar je contactslot en de andere verbruikers.

De andere staat niet onderspanning en zit waarschijnlijk ergens midden op je relais. Hier gaat de iets dunnere aan. Deze kabel komt onderspanning als je de sleutel doordraait naar "starten" en zorgt dat het startrelais schakeld en de startmotor ronddraait.

Maar dat is algemene startmotorkunde, misschien dat er nog iemand met een specifiek antwoord (en een plaatje)

Groet,Wilberth
jo general

Bericht door jo general »

De rode draad zit bij mij op de zelfde plaats waar ook de draad van de accu zit, en dan zit de groene (bij mij de groen/geel) zit er onder op een aparte kabelschoen

jo
Puffino

Bericht door Puffino »

Precies, JO,

dat is de manier: rood op rood, dat geldt vrijwel altijd, raar als het niet zo is! De dikke rode vanaf de startmotor loopt door naar de dynamo. Daar zal dus ook de dikke rode op moeten die van de dynamo afkomt.

Sander Lelieveld

"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Oke boys, probleem is opgelost.

Groetjes, JC
Plaats reactie