is dit normaal

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc 90

is dit normaal

Bericht door Marc 90 »

Ik heb voor de tweede keer in iets meer dan een jaar tijd een kruisje van de voorste aandrijfas versleten. Nu heeft ie ook de aandrijfas zelf beschadigd. Deze beschadiging was me vorig jaar niet opgevallen. Is dit normaal????

Ik heb er een nieuwe aandrijfas onder gemonteerd. Nu is mijn vraag of de as ook verkeerd gemonteerd kan worden. Er staan geen merkstreepjes ofzo op!

Vriendelijke groet Marc 90
Camper Chris

Re: is dit normaal

Bericht door Camper Chris »

Als je niet hele dagen met de wagen in de blub zit, lijkt het me wel verstandig om de aandrijflijn wat nader te inspecteren. Is de oude as mischien krom? zat het kruisje mischien niet goed?

gr, Camper Chris
www.opwielen.nl
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

is de auto ook flink verhoogd? dit voor de hoek die de as moet maken, meestal zal dan de bovenste eerst/meest sneuvelen.

van belang is de positie van de asdelen tov elkaar, en regelmatig smeren helpt echt!

gr,

Roland
Marc 90

Bericht door Marc 90 »

Ik ga er maar vanuit dat het domme pech is en moet zeggen dat ik niet regelmatig gesmeerd heb! Maar wat is de goede positie van de asdelen tov elkaar?

Groetjes Marc
wietse109

Bericht door wietse109 »

ik doe met mijn 109 ongeveer 4 maanden met mijn voorste aandrijfas
en dat bij wekelijks smeren,maar ik denk dat mijn as scheef staat tov mijn versnellingsbak.wil een rubberen koppeling gaan proberen ze gebruiken ze ook bij scheepsaandrijvingen.maar het fijne weet ik er nog niet van.
wietse
Marco Lagerwaard

Bericht door Marco Lagerwaard »

een aandrijfas met kruiskoppelingen erin moet juist onder een hoek staan. Liefst van ongeveer 10 graden.
Indien de as in een rechte lijn met de aandrijving zit dan slijten de lagers van het kruisstukje op 1 punt in en slijten ze harder dan normaal.

rubber koppelingen willen nog wel eens snel stuk gaan, zeker bij lage toerentallen en oneenparige bewegingen zoals bij een motor, waardoor het rubber verbrand.

Marco
Roald DI TDI & 3.9V8

Bericht door Roald DI TDI & 3.9V8 »

????, een 109 heeft toch geen permanente 4x4?
of heb jij een stage one?? in dat geval staan de kruizen verdraaid van mekaar op de as??
Plaats reactie