hydrolische klepstoters

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
fred101

hydrolische klepstoters

Bericht door fred101 »

Wie weet hoe je kan zien of meten of testen of je klepstoters nog werken. In het boek staat dat je ze in verse olie een paar keer moet inpompen met een stoterstang. Ik krijg er geen beweging in. De inloopsporen zijn mooi rond maar het oppervlak van sommige is vlak en van andere hol.

De nokken van de krukas (8,5:1 V8 3,5) hebben een lift van ongeveer 6 mm maar ik kan nergens nokhoogten vinden.

fred101
Roald DI TDI & 3.9V8

Re: hydrolische klepstoters

Bericht door Roald DI TDI & 3.9V8 »

de holle zijn voor het oud ijzer
en nieuwe zijn niet zo duur,..advies 16 nieuwe erin nu de boel toch open ligt
Marco RRV8

Bericht door Marco RRV8 »

Fred ,

Hydrolische klepstoters kosten rond de 5 a 6 euro per stuk dus wat dat betreft heef Roald gelijk.
O ja het bewuste partnummer voor mijn onderdeel kan ik niet vinden dus bel mij anders even als je er bent dan omschrijf ik het wel even

groeten
Marco RR V8
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Ik zou denk ik dan ook de nokkenas wisselen, weet je zeker dat je goed zit, die is niet zo heel duur, en slijt natuurlijk net zo hard als de stoters.

groet
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Ja dat heb ik ook gehoord, deze materialen slijten op elkaar in, dus het beste is om dit in 1x te vervangen. Maar wij kunnen natuurlijk niet in je buidel kijken.

Maar ik zou ook heel graag willen weten hoe je dit kunt meten. Het schijnt namelijk zo te zijn dat een blok met ca. 100dkm heel goed last kan hebben van een versleten nokkenas en drijfstanglagers. Door die versleten nokkenas (laatste cilinder bijrijderskant is de minste oliedruk) zou ook de slechte compressie te verklaren zijn.

Ik wil dus ook graag de klephoogte ed meten zodat ik ook eea kan gaan vervangen.

Groetjes, JC
fred101

Bericht door fred101 »

de klepstoters zouden volgens het boekje versleten zijn als er anders dan cilindrische sporen zijn of gaatjes waar ze niet horen en sporen aan de zijkant.
Ik vind ze erg hol maar vraag me af of ze werken. Het kogeltje kan niet meer afsluiten of lekken. Ik ben weer iets doorgeslagen en nu liggen beide koppen eraf incl waterpomp. De nokkenas gaat ook want die is zo ongeveer rond, de hoogste nok is 6 mm ipv 9,9. De laagste bijna rond.
Jammer dat de klepzittingen ook op zijn want dan had ik gelijk nieuwe kleppen en geleiders geplaatst. De grootste zitting is 3,5 mm, de kleinste 2,5. Het moet 0,8 tot 2 mm zijn. Dadelijk spul halen, de koppen liggen nu in de vaatwasser dan zijn ze dadelijk weer mooi schoon.

fred101
fred101

Bericht door fred101 »

de nokkenas is eruit, wat een #$@WERK. De hoogste nok was 4 mm lager als nieuw de rondste was 6 mm lager. De slechtste hydraulische stoter had een holling van 3 mm diep. Raar he dat hij niet trok en heet werd. Het hele bovenblok was tot de draad versleten. Raar is dat in de cilinders de hohnsporen nog staan en er niets van een rand instaat, dus die zijn net ingelopen.
ga nu weer verder bouwen.

fred101
Marco RRV8

Hey Fred,

Lekker dat je nu ervaring hebt, kom ik binnenkort ook met mijn V8 langs

Groeten
Marco RR V8
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Fred, heb je ook foto's gemaakt voor een soort "verslag"
Ook in ben errug nieuwsgierig en ik denk dat ik nog veel van je kan leren want één dezer dagen ben ik ook aan de beurt.

Groetjes, JC
fred101

Bericht door fred101 »

ben een beetje jouw sensor vergeten, ik stond daar en ik was bezig, wilde het net vragen, komt er telefoon tussen, ben ik het vergeten, sorry, vind ik heel lullig.

fred101
fred101

Bericht door fred101 »

ja, ik heb wat fotos gemaakt maar niet genoeg als handleiding.
Het is een redelijk simpel verhaal. Belangrijk is dat je eerst je blok schoon maakt van buiten.
Olie en water aftappen.
Radiateur weghalen
spruitstuk met carbs weghalen (let op loopt nog plas water uit)
Uitlaat los
plaat onder spruitstuk los, dan zie je je nokkenas en stoters. De stoters moeten een circelvormig slijtage patroon hebben en zijn vlak van boven.(dat horen ze te zijn)
Koppen los, gelijkmatig lossen, komt ook water uit wat zo je blok in loopt
Distributiehuis eraf. (waterpomp uitelkaar is meestal een uur pakking krabben)
Dan heb je een diepe dop 34 nodig met een luchtsleutel om de pullie te verwijderen.
Dan de ketting en tandwiel los (eerst cilinder 1 in BDP zetten)
Koppen controleren op klepzittingbreedte (0,8-2 mm), eventueel kleppen licht inslijpen. Speling klepsteel/klepgeleider meten, klephoogte meten. Als je zittingen nog smal genoeg zijn kun je nieuwe kleppen inslijpen en evt geleiders vervangen.
Ik heb een paar gebruikte koppen gekocht die in goede staat waren daar mijn kop erg veel werk vereiste.
Alles weer monteren met nieuwe pakkingen, olie en water erin, oliepomp ontluchten, ontsteking plaatsen en alle kabeltjes en leidingen en dynamo en afstellen.

1 avond voor 1 kop, een dag voor de rest, een avond schoonmaken, slijpen en een dag opbouwen (hoop nik).

fred101
Marco RRV8

Lekker dan ...... maakt niet uit,ik ga wel even naar Vis.....

Oja hoe zijn je banden ???????

groeten
Marco RR V8
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

mooie beschrijvinge fred.

2 dingen:
waterpomp kan aan het distributiehuis blijven zitten.
nokkenastandwiel kan aan de nokkenas blijven zitten, je kan het onderste distributie tandwiel zo van de krukas afhalen.

groet Frank
roald

Bericht door roald »

Jan-cor,
het is niet echt een moeilijke klus de eerste keer dat ik dit klusje deed op mijn RR was ik 19j (en dat is al een hele tijd geleden)
was ook meteen mijn "doop ceremonie" in het Laro rijden ik had de RR toen minder dan een maand
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Nee okee, ik begrijp het.
Ik ga de boel ook ff losschroeven en eens kijken wat voor rare dingen ik ga vinden met betrekking tot de nokkenas en de klepstoters. Ik heb al gehoord dat dit zeer waarschijnlijk de kwaal is waar mijn blokje last van heeft, ook gezien de kilometerstand e.d.

In ieder geval iedereen bedankt en ik laat het jullie nog wel ff weten.

Groetjes, JC
fred101

Bericht door fred101 »

weet ik maar omdat hij heet werd en ik de koeling wilde uitsluiten heb ik die los gemaakt. Daarom waarschuwde ik voor de pakking, ik bedoelde te zeggen dat je hem beter dicht kunt laten.

ik kan bij mij de ketting niet vervangen zonder de tandwielen eraf te halen, maar die zitten op spiebanen dus merktekens tegenover elkaar en cilinder 1 in bdp en je schuift het er zo weer op. Ik heb nieuwe tandwielen en ketting geplaatst. Zit een stuk strakker als de oude.

fred101
Plaats reactie