Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Antwoord discussie aanhangwagengewichten
In antwoord op een eerdere discussie met betrekking tot wat wel en wat niet toegestaan is als aanhangwagengewicht bij Land Rover`s het volgende.
In het manual van de Series III staat het antwoord en luidt:
- Aanhangwagens zonder rem --> 500 kg
- Aanhangwagens met oplooprem --> 2000 kg
- Aanhangwagens met permanent gekoppelde dan wel semi-permanent gekoppelde remmen ---> 3500 kg
Let wel: dit geldt alleen voor trekhaken die ook alszodanig goedgekeurd zijn voor betreffende gewichten en treklasten.
Ter verduidelijking:
- een oplooprem is een hefboommechanisme dat een kabel bedient die de remmen van de aanhangwagen in werking stelt
- een permanent gekoppelde rem is een lucht- of oliedrukrem die aan het remsysteem van trekkend voertuig gekoppeld wordt door middel van een drukslang
- een semi-permanent gekoppelde rem is een oplooprem voorzien van een oliedrukcylinder die middels deze oliedruk de remmen van de aanhanger in werking stelt.
Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op alle onduidelijkheden omtrent aanhanglasten/assen/remmen enzovoorts.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
In het manual van de Series III staat het antwoord en luidt:
- Aanhangwagens zonder rem --> 500 kg
- Aanhangwagens met oplooprem --> 2000 kg
- Aanhangwagens met permanent gekoppelde dan wel semi-permanent gekoppelde remmen ---> 3500 kg
Let wel: dit geldt alleen voor trekhaken die ook alszodanig goedgekeurd zijn voor betreffende gewichten en treklasten.
Ter verduidelijking:
- een oplooprem is een hefboommechanisme dat een kabel bedient die de remmen van de aanhangwagen in werking stelt
- een permanent gekoppelde rem is een lucht- of oliedrukrem die aan het remsysteem van trekkend voertuig gekoppeld wordt door middel van een drukslang
- een semi-permanent gekoppelde rem is een oplooprem voorzien van een oliedrukcylinder die middels deze oliedruk de remmen van de aanhanger in werking stelt.
Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op alle onduidelijkheden omtrent aanhanglasten/assen/remmen enzovoorts.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Duidelijk Aad.
Nu alleen nog zien hoe ik het op het kentekenbewijs krijg......
Maarten
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Maarten,
Ik snap even niet waarom veel mensen dit zo graag op het kentekenbewijs willen hebben.
Op zich zou het zelfs in strijd met de regelgeving zijn want als er met geregistreerde gewichten voor trekhaken gewerkt moet worden krijg je een apart (grijs) kentekenbewijs voor de gemonteerde en gekeurde trekhaak.
Dit is voor zover ik weet alleen noodzakelijk bij zakelijk grensoverschrijdend gebruik, bovendien is hier dan ook een kentekenbewijs voor de aanhanger noodzakelijk.
Tot op dat moment gelden de door de fabrikant van het voertuig opgegeven maximale gewichten per klasse en de door de trekhakenfabrikant opgegeven belastingen.
Uiteraard mogen er onderling geen verschillen zijn, zijn die er wel geldt altijd het laagste gewicht.
Volgens mij is er geen Politie agent die daar iets tussen kan krijgen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ik snap even niet waarom veel mensen dit zo graag op het kentekenbewijs willen hebben.
Op zich zou het zelfs in strijd met de regelgeving zijn want als er met geregistreerde gewichten voor trekhaken gewerkt moet worden krijg je een apart (grijs) kentekenbewijs voor de gemonteerde en gekeurde trekhaak.
Dit is voor zover ik weet alleen noodzakelijk bij zakelijk grensoverschrijdend gebruik, bovendien is hier dan ook een kentekenbewijs voor de aanhanger noodzakelijk.
Tot op dat moment gelden de door de fabrikant van het voertuig opgegeven maximale gewichten per klasse en de door de trekhakenfabrikant opgegeven belastingen.
Uiteraard mogen er onderling geen verschillen zijn, zijn die er wel geldt altijd het laagste gewicht.
Volgens mij is er geen Politie agent die daar iets tussen kan krijgen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
hallo,
je stuurt je kenteken deel 1 op naar ,
beurea v.r.d
postbus 30.000
9640 RA veendam.
met een briefje er bij in en daar schrijf je op
trekhaak op kenteken bijschrijven.
na 5 werkdagen krijg je een nieuw kenteken deel1 met de gegevens
ongeremd 750kg oplegger geremd ----
autonoom geremd 3500kg, middenas geremd 3500kg.
dit heb ik net vorige week gedaan,(wel handig als je met een caravan op vacantie gaat)
succes er mee
groetjes jaap dalhuisen.
je stuurt je kenteken deel 1 op naar ,
beurea v.r.d
postbus 30.000
9640 RA veendam.
met een briefje er bij in en daar schrijf je op
trekhaak op kenteken bijschrijven.
na 5 werkdagen krijg je een nieuw kenteken deel1 met de gegevens
ongeremd 750kg oplegger geremd ----
autonoom geremd 3500kg, middenas geremd 3500kg.
dit heb ik net vorige week gedaan,(wel handig als je met een caravan op vacantie gaat)
succes er mee
groetjes jaap dalhuisen.
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Ja en dat moet op je kenteken staan ook als je alleen maar in Nederland ermee rijd. anders krijg je een bekeuring, een flinke bekeuring.
Steven
Steven
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
In antwoord op de vraag of de aanhanglast wel of niet op het kenteken vermeld moet worden het volgende:
- Volgens de RDW moet sinds 1997 de toegestane aanhanglast in de verschillende klassen vermeld worden op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig (hiermee is het aparte kentekenbewijs voor de trekhaak komen te vervallen)
Handelwijze volgens de RDW:
- Kentekenbewijs deel I aangetekend opsturen of langsbrengen vergezelt van een briefje waar de gewenste wijziging op staat + een bewijs van de toegestane aanhanglast in de diverse klassen (het overzicht uit het Series III manual mag als bewijs dienen)
De RDW controleert de opgegeven toegestane aanhanglasten in combinatie met het ledig gewicht van het voertuig.
Vallen deze binnen de gestelde wettelijke marge is alles accoord, zo niet wordt het toegestane aanhanggewicht verlaagd tot de toegestane wettelijke marge.
Vervolgens worden de gegevens vermeld op het kenteken deel I en toegestuurd.
Conclusie:
- De wettelijke regels hebben mijn informatie daaromtrent ingehaald, mijn excuses hiervoor (maar we zijn weer up-to-date)
- De toegestane aanhanglast kan voor een lightweight en een 88" of 90" lager zijn dan voor een 107", 109" en een 110" (er kunnen zelfs verschillen ontstaan tussen laastgenoemden in de versies Pick-up en Stationwagon)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
- Volgens de RDW moet sinds 1997 de toegestane aanhanglast in de verschillende klassen vermeld worden op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig (hiermee is het aparte kentekenbewijs voor de trekhaak komen te vervallen)
Handelwijze volgens de RDW:
- Kentekenbewijs deel I aangetekend opsturen of langsbrengen vergezelt van een briefje waar de gewenste wijziging op staat + een bewijs van de toegestane aanhanglast in de diverse klassen (het overzicht uit het Series III manual mag als bewijs dienen)
De RDW controleert de opgegeven toegestane aanhanglasten in combinatie met het ledig gewicht van het voertuig.
Vallen deze binnen de gestelde wettelijke marge is alles accoord, zo niet wordt het toegestane aanhanggewicht verlaagd tot de toegestane wettelijke marge.
Vervolgens worden de gegevens vermeld op het kenteken deel I en toegestuurd.
Conclusie:
- De wettelijke regels hebben mijn informatie daaromtrent ingehaald, mijn excuses hiervoor (maar we zijn weer up-to-date)
- De toegestane aanhanglast kan voor een lightweight en een 88" of 90" lager zijn dan voor een 107", 109" en een 110" (er kunnen zelfs verschillen ontstaan tussen laastgenoemden in de versies Pick-up en Stationwagon)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Bij mijn Stage 1 V8 stonden in de engelse documentatie de gewichten 750 en 3500 kg, dus dat is netjes overgenomen op de kentekenpapieren. Dit terwijl in de nederlandse documentatie de gewichten 500 en 2000 kg zijn...
Groetjes,
Remco Vegting
Little Landies
Specialist in scale model Land Rovers
www.little-landies.com
Groetjes,
Remco Vegting
Little Landies
Specialist in scale model Land Rovers
www.little-landies.com
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Let met het opsturen van je kenteken naar de RDW er wel op dat je dat aangetekend doet. Het zal niet het eerste kenteken zijn dat zo "weg" raakt !
Er zit een verschil tussen de maximale toegestane massa bij een 110 Stawag en een 110 Pick-up:
Stawag 2000 kg
Pick - up 3500 kg
Er zit een verschil tussen de maximale toegestane massa bij een 110 Stawag en een 110 Pick-up:
Stawag 2000 kg
Pick - up 3500 kg
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Hier moet ik je even corrigeren m'n waarde 110. Juist aangetekende stukken willen nog wel 'ns zoek raken bij de RDW (ervaring via m'n werk, veel postverkeer vice-versa). Aangezien je slechts kunt aantonen dat een envelop is aangekomen maar je de inhoud niet kan aantonen blijf je zelf verantwoordelijk voor het vervangen van een zoekgeraakt kenteken.
Marco
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Marco
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Heel vreemd want ik heb via de importeur 750 en 2000 kg voor mijn eries IIa stawag gekregen en geen 500 kg...
Overigens kreeg de series I van mijn vriend 500 en 900 kg vanwege de leeftijd
Overigens kreeg de series I van mijn vriend 500 en 900 kg vanwege de leeftijd
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Over dat aantonen heb je groot gelijk !
De jurist in mij heeft daar al eens goed gebruik van kunnen maken !
Helaas moet ik dan dus concluderen dat er bij de RDW "gewoon" veel kwijt raakt, of dat het gewoon is dat er bij de RDW ....
Niet dat IK slechte ervaringen met onze keuringsvrienden heb.
Goed bijhouden wat je wegstuurt, en copy-en achterhouden is dus het devies.
Succes
De jurist in mij heeft daar al eens goed gebruik van kunnen maken !
Helaas moet ik dan dus concluderen dat er bij de RDW "gewoon" veel kwijt raakt, of dat het gewoon is dat er bij de RDW ....
Niet dat IK slechte ervaringen met onze keuringsvrienden heb.
Goed bijhouden wat je wegstuurt, en copy-en achterhouden is dus het devies.
Succes
Re: Antwoord RDW mbt aanhangwagengewichten
Wat voor documentatie was dat remco, kan ik die ook gebruiken voor mijn SIII diesel stawag? Dan wil ik wel een kopietje hebben, 3.5 ton lijkt me wel lollig omdat 2 ton vaak net niet genoeg is, denk aan die dikke ambulance met een kleine 2 ton rover erop en ook nog wat losse delen.
Groet, Wilberth
Groet, Wilberth
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Dus als ik lees in een folder 124 lb-ft @ 2500 rpm hoeveel kg mag er dan achter?
(nee dit is niet het email adres van Mickey Mouse)
Steven
(nee dit is niet het email adres van Mickey Mouse)
Steven
Re: Antwoord discussie aanhangwagengewichten
Steven,
Volgens mij heb jij het nu over de Engelse variant van Paardekrachten.
Heeft ook wel met trekken te maken, maar zegt niets over de aanhanglast.
Dat wordt bepaald door eigen gewicht en remvermogen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Volgens mij heb jij het nu over de Engelse variant van Paardekrachten.
Heeft ook wel met trekken te maken, maar zegt niets over de aanhanglast.
Dat wordt bepaald door eigen gewicht en remvermogen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Uitleg
Hoi Maarten,
Ik was eigenlijk de persoon die begon met de vraag over maximale gewichten voor een aanhangwagen op het kenteken deel 1.
Vorig jaar heb ik mijn E achter B rijbewijs gehaald. En hier wordt op het examen nog duidelijk gevraagt welke aanhangwagen er nu achter de auto gehangen mag worden. Ook op de oude papieren bij de aanhangwgen en tegenwoordig ook op het nieuwe kenteken kun je zien wat het maximale totaal gewicht van de aanhangwagen mag zijn.
Als het aanhangwagengewicht een standaard vraag is bij het examen van het CBR dan denk ik dat elke verkeersagent deze regels ook weet.
Ik heb liever de zaken goed voor elkaar. Ik begrijp best dat velen van ons met oudere landrovers bezig zijn en zich hier liever neit in willen verdiepen. Maar het belangrijkste argument voro mij is dat mijn verzekering waarschijnlijk niet uitbetaald als ik een ongeluk met een aanhangwagen achter mijn laro veroorzaak. Verzekeringsmaatschapijen controleren vaak of jij de wetgeving hebt nageleefd en als dit niet zo is hebben zij een reden om de schade niet uit te betelen. Voor iedereen is dit natuurlijk heel persoonlijk maar persoonlijk probeer ik mijn spullen goed geregeld te hebben.
Groeten,
Marchel
Ik was eigenlijk de persoon die begon met de vraag over maximale gewichten voor een aanhangwagen op het kenteken deel 1.
Vorig jaar heb ik mijn E achter B rijbewijs gehaald. En hier wordt op het examen nog duidelijk gevraagt welke aanhangwagen er nu achter de auto gehangen mag worden. Ook op de oude papieren bij de aanhangwgen en tegenwoordig ook op het nieuwe kenteken kun je zien wat het maximale totaal gewicht van de aanhangwagen mag zijn.
Als het aanhangwagengewicht een standaard vraag is bij het examen van het CBR dan denk ik dat elke verkeersagent deze regels ook weet.
Ik heb liever de zaken goed voor elkaar. Ik begrijp best dat velen van ons met oudere landrovers bezig zijn en zich hier liever neit in willen verdiepen. Maar het belangrijkste argument voro mij is dat mijn verzekering waarschijnlijk niet uitbetaald als ik een ongeluk met een aanhangwagen achter mijn laro veroorzaak. Verzekeringsmaatschapijen controleren vaak of jij de wetgeving hebt nageleefd en als dit niet zo is hebben zij een reden om de schade niet uit te betelen. Voor iedereen is dit natuurlijk heel persoonlijk maar persoonlijk probeer ik mijn spullen goed geregeld te hebben.
Groeten,
Marchel