hallo ik ben opzoek naar een secondhand softtop voor mijn mooie zwarte freelander.
lijkt me prettig om ook eens met opendak te rijden zonder altijd rekening te houden met het weer ik heb geen idee wat het precies kost - maar volgens de dealer kost een splinter nieuwe rond de 1200 eur.
Indira, jij hebt en freelander. Motgen ga ik bij de dealer een proefrit maken met een freelader 3d geel met hard top (kan er af.) 2001 11599,- 20001 98000km
Maar zoals je zult befgrijpen ben ik een beetje huiverig. Ik wil hem anwb laten keuren. Waar moet ik nog extra op letten. (is het een beetje bmw techniek) zijn er zwakke punten en wat is het verbruik ongeveer J e kan me ook bellen. Voor de kosten bellen ik dan terug
Wij hebben ook een Freelander TD4 (ik neem tenminste aan dat jij ook een TD4 zoekt) en het is op zich een probleemloze auto.
Wat wel kan gebeuren is dat de viscokoppeling vast gaat zitten (zoals bij elke auto met viscokoppeling) en uiteindelijk de IRD en/of het achterdifferentieel defect raakt.
Een simpele test is om met maximale stuuruitslag langzaam achteruit te rijden. Als het goed is voel je dan alsof de auto wat geremd wordt. Dit is normaal, maar je mag absoluut geen krakende of andere bijgeluiden horen. Laat overigens het stuur niet te lang in de uiterste stand staan, want dit is niet goed voor het stuurhuis (geldt voor alle bekrachtigde stuurhuizen!!).
Kijk ook of de banden een normale gelijkmatige slijtage hebben.
Bij een rit op de snelweg mogen er geen ronkende bijgeluiden te horen zijn en/of trillingen (dat de versnellingspook zachtjes heen en weer wiebelt is normaal).
Controleer ook of ook alle electrische zaken werken en test de hill decent control. Kijk in het onderhoudsboekje of alle beurten ook bij een dealer zijn gedaan, dit vanwege de carroserie garantie. Let er ook op dat de veiligheidskaart aanwezig is waar de nummers van de sleutels en radiocode op staan. Als er lichtmetalen velgen op zitten moet er voor de slotbouten ook een speciale sleutel aanwezig zijn.