Hoor vaak dat je wielmoeren op moment aan moet halen, das allemaal leuk en aardig. Maar welk moment hanteer ik dan voor een SIII met de originele stalen velgen?
Moet zeggen dat dit wel eens voor mij van nut kan zijn, want ik hoor absoluut bij die figuren die het spul zo lomp vast trekken dat je het (ook zelf) nooit meer los krijgt.
dacht ik ook altijd. het staat ook in het handboek. maar dit kan ook zo'n eeuwig twistpunt zijn waarbij het eigenlijk niet zovel uitmaakt. want de engelse LR monteur met >25 ervaring die ons hielp met de remmen zei:
"torque setting: BFT"
in case you've not worked it out already: 'Bl**dy F***ing Tight'
Als je ze normaal lomp vast zet zul je merken dat dat helemaal niet zo heel erg vast is. Het probleem dat je hebt als je de Leo (lomp en onbenullig) methode hanteert is dat je wielen en moeren op elkaar in vreten en dus alleen nog maar met de Leo methode vast willen blijven zitten.
In 't vervolg dus netjes doen. Wordt de moment sleutel ook nog eens gebruikt. Oh ja, en na de tijd de moment sleutel weer "los" draaien, anders wordt de veer lam en klopt ie na een tijdje niet meer. (Ik vergeet het zelf ook te vaak met m'n duffe kop).
Het "kopervet" is een montagepasta en geen smeermiddel. Bij het vastdraaien van de wielmoeren wordt het tussen de contactvlakken verdreven een smeervet niet.
Op zich maakt het niet zoveel uit wat je ertussen smeert, als je de wielmoeren netjes met het voorgeschreven koppel vastdraait blijven ze evengoed zitten en de velgen blijven tenminste recht.
Als wielmoeren loslopen komt dat meestal omdat ze eenvoudig niet vastgezet zijn (afgeleid door de buurman/voorbij fietsend schoon) of het vlak tussen de velg en de naaf is niet schoon.
Bij de modellen voor de series3 komt het nogal eens voor dat de wielmoeren door de gaten van de velgen getrokken worden, vandaar dat later de dikkere bouten en grotere moeren zijn toegepast.