Ik wil met een vriend met de Landrover Lightweight op vakantie gaan. Nu heb ik nog niet veel ervaring met Landrovers. Mijn is type III uit 77 (24 volt, ex landmacht) We Willen door Belgie en Frankerijk richting Spanje gaan. Dat zal toch wel zo'n 2500 a 3000 km zijn schat ik. Mijn vraag is of ik tips kan krijgen over wat handig is om mee te nemen aan reserve onderdelen en wat onderhoudsgevoelige punten zijn? En misschien speciaal gereedschap wat ik moet aanschaffen? Ik weet ook niet eens of de wagen nu voornamelijk metrisch is of dat ik nog een engelse sleutelset mee moet nemen?
Dus tips zijn welkom .... alvast bedankt
Martin Spuij
[people.zeelandnet.nl]
mps@zeelandnet.nl
Zelf gebruik ik gereedschap van metrinch dit pas zowel op metrische als of engelse maten.
Ik kreeg van Ron Bolleboom het advies om voor mijn trip naar finland in iedergeval een militaire waterpomp en een spanningsregelaart mee te nemen, tot nu toe (zo'n 14.000 km verder) nog niet nodig gehad.
Neem in ieder geval voldoende olie mee.
Controleer of je geen lekkage hebt uit je fuseehuizen.
Loop de auto nog een keer goed na je weet zelf wel wat wel en niet is vervangen.
Voor de rest is het moeilijk te zeggen wat je nodig hebt. Veel geluk misschien.
Er zitten wel degelijk nog engelse maten op je Lightweight dus neem de meest voorkomende maten mee 7/16 1/2 en kijk naar vervangende metrische maten zoals 13, 15 enz.
wat ik zoal meeneem als ik wegga:
- metrische doppenset en steek/ring set
- engels steek/ring (in ieder geval 1/2, 7/16, 3/4 en 9/16)
- goeie bahco/tangen/etc.
- vloeibare pakking (overal handig voor)
- tierips en ducktape (met echt stukjes duck...)
- set goeie startkabels (liefst met plastic handvaten en niet met van die open...)
- set schroevendraaiers
- potkrik en/of hi-lift
- sleepkabel
- voldende olie (zowel voor de moter als voor versnellingsbak, etc.)
- water en/of koelvloeistof
- WD40 (kruipolie, ontzettend handig voor v.a.e.n.)
- losse reserve elektriciteits kabels
- reserve V-snaar
- reserve lampjes
- benzinefiltertje
- evt. verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels (i.g.v. een benzine auto natuurlijk), etc.
- stukken water- en/of olieslangen + slangenkleammen
- eventueel reserve onderdelen als waterpomp, oliepomp, etc.
Wat dacht je van een aanhangwagen met daarop een sloop Land Rover voor reserve onderdelen.
Vergeet vooral niet je gsm mee te nemen, kan je altijd die man uit B R bellen, hoe heet ie ook alweer Auto ReGa of zoiets?!
Was ik ook van plan alleen ik gooi de reserve motor wel achterin :-p
GSM en GPS gaan ook mee. Verder laat ik nog iemand als bezemwagen achter me aan rijden... haha. Ik kan natuurlijk ook vragen of die man uit B & R mee rijdt.
In iedergeval bedankt iedereen voor de tips
Komt voor mekaar... ik maak gemiddeld in 4 weken vakantie zo'n 750 foto's die landrover zal er wel opkomen.
Ik zet ze wel op mijn homepage. Staan al wel wat snelle foto's van de landrover op trouwens. Maar moeten wat betere foto's op.
[people.zeelandnet.nl]
Wat is een tandeborstel?..haha.
Ik ga normaal op de fiets weg dus als alles wat ik mee neem in 4 tassen kan of 1 rugzak is het voldoende. En alles lichtgewicht natuurlijk Hou ik nog bijna een hele achterbak over voor die reserve motor.
Nikon F801 sluitertijden van 1/8000 tot oneindig (als je zo lang kan wachten)
28 mm 2.8 80-200 2.8 en 35-70 3.3-4.5 Nikon lenzen
Fuji F602Z digitale kamera 35-210 zoom (ben niet tevreden over de lens) maar ja Nikon had nog niet de digitale body met mijn eisen (bijv geen 1,5 x verandering van lens bereik).
Dus Fuji is een leuke tussenstap.
hmm.. helemaal naar spanje? dan weet ik wel iets dat jij gaat kopen als jij terug bent.... Een OVERDRIVE!!!
kost maar net zoveel als een goeie tweedehands auto (eur.1250 excl. nieuw)....@!#$ daar kun je echt een hele auto voor kopen....