In mijn vorige posting had ik het vermoeden dat de dynamo verantwoordelijk is voor de lekstroom van 2.3 A.
Dit vermoeden begint steeds sterker te worden, mede door verschillende metingen.
Wie kan mij helpen aan een schema van een (standaard) dynamo. Ik begrijp dat er meerdere diodes in zitten.
Op de prikkers CD's zie ik wel een uitleg over de binnenkant (anker en magneten), maar niet over de spanningsregelaar en gelijkrichter.
Wie oh wie kan mij helpen.
Thanks,
Apke
www.larrie.nl
Iemand een schema van een Dynamo
Re: Iemand een schema van een Dynamo
In het reparatie handboek staat het uitgebreide schema van de dynamo.
Het reparatie handboek staat ook op de CD's.
Dennis B.
Het reparatie handboek staat ook op de CD's.
Dennis B.
er zitten 9 diodes in de dynamo zelf 3 voor hoofdstroom min en 3 voor plus
deze zitten ingeklemt op 2 halfe maan vormige plaatjes achter op.
daartussen zijn er nog 3 kleinere voor de stuurstroom van de regelaar en je lampje
als je het spul uit elkaar sleutelt kan je ze apart doormeten
je regelaar is een ander verhaal, niet zelf te repareren.
het beste advies dat ik je kan geven is om met je dynamo naar een dynamo en starmoter reparateur te gaan, die zet het hele spul op de testbank en kan gelijk zien wat er aan is
je moet er echter wel zeker van zijn dat je bedrading klopt
van af je kontakt moet er in de aan stand een draatje plus naar je dynamo lampje en van het lampje naar de dynamo L
er mag in de aan stand alleen een stroompje door het lampje lopen van 3watt 0,24 amp en in de uitstand helemaal niets
vrees dat er toch iets in je dynamo overleden is
succes
peter
deze zitten ingeklemt op 2 halfe maan vormige plaatjes achter op.
daartussen zijn er nog 3 kleinere voor de stuurstroom van de regelaar en je lampje
als je het spul uit elkaar sleutelt kan je ze apart doormeten
je regelaar is een ander verhaal, niet zelf te repareren.
het beste advies dat ik je kan geven is om met je dynamo naar een dynamo en starmoter reparateur te gaan, die zet het hele spul op de testbank en kan gelijk zien wat er aan is
je moet er echter wel zeker van zijn dat je bedrading klopt
van af je kontakt moet er in de aan stand een draatje plus naar je dynamo lampje en van het lampje naar de dynamo L
er mag in de aan stand alleen een stroompje door het lampje lopen van 3watt 0,24 amp en in de uitstand helemaal niets
vrees dat er toch iets in je dynamo overleden is
succes
peter
schema is te vinden op
www.zelfbouw-groenestroom.nl/gelijkrichters.php
dit is zonder regelaar, maar die moet je in serie met de stator denken
Cees Spithoven
p.s. als er 2,3 ampere door je dynamo blijft lopen moet deze altijd iets warm aanvoelen, is toch 30 watt wat er weg gestookt wordt.
www.zelfbouw-groenestroom.nl/gelijkrichters.php
dit is zonder regelaar, maar die moet je in serie met de stator denken
Cees Spithoven
p.s. als er 2,3 ampere door je dynamo blijft lopen moet deze altijd iets warm aanvoelen, is toch 30 watt wat er weg gestookt wordt.