Kan dit de dynamo zijn ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apke

Kan dit de dynamo zijn ?

Bericht door Apke »

Ik heb het volgende probleem:

Als ik de motor uit zet en de sleutel uit het contact haal blijft het niet laden lampje van de dynamo branden. Erg vervelend natuurlijk zo'n rood lampje, dus maar verder gekeken.

Ik heb een lekstroom van 2.3 A als alles uit is (ook het contact is uit en het laadstroom lampje van de dynamo is uit de fitting).
Van alles geprobeerd, maar de lektroom blijft. Behalve als ik de stekker van de dynamo los haal.

In het elektrische schema zie ik dat de dynamo doormiddel van twee bruine draden aan de 12 volt van de startmotor zit (direct aan de accu). Dit is een dikke en een dunne bruine draad. Verder is er nog een gele die naar het controle lampje gaat.

Bij nameting (alles met de motor uit). Op de dikke bruine draad staat inderdaad 12 volt. De dunne bruine draad houdt bij het loshalen van de stekker 12 volt vannaf de dynamo.

Zit er een sluiting in de dynamo?

Als de motor wordt gestart laad de accu gewoon op. (De spanning op de accupolen neemt lanzaam toe).

Even voor alle duidelijkheid:
Het is een SIII 109 D uit 1979.

Help, help, help ..... een diesel aanduwen is niet mijn sterkste kant.

Apke
www.larrie.nl
(als de site het nog wel doet met een lege accu :-) )
Jan Schober

Re: Kan dit de dynamo zijn ?

Bericht door Jan Schober »

zit er niet gewoon sluiting in je contactslot?

misschien even goed schoonmaken met contactspray, of kijken of het lampje ook aan blijft als je het contactslot los koppelt.

Jan Schober
Apke

Bericht door Apke »

Hoi Jan,

Bedankt voor het mee denken.
Helaas, alle draden van het contactslot los gekoppeld, maar de lekstroom blijft. :-(

Apke
www.larrie.nl
peter

Bericht door peter »

het lampje zou helemaal op geen enkelle manier moeten kunnen branden als het kontakt afstaat. er is dus een bedradingsfout gemaakt.
via je kontakt komt er plus op het lampje dat aan de andere kant min krijgt via de diode in de dynamo als de dynamo laad komt daar ook plus op dus krijgt het lampje 2x plus en is dus uit
ergo als het kontakt uitstaat zweeft een aansluiting van het lampje en kan er geen stroom lopen.
peter
Apke

Bericht door Apke »

Peter, dank voor je reactie.

Ik ben even verder gaan spitten in dit probleem en kwam tot de volgende beredenatie en ontdekking.

Als ik het lampje er in doe geeft de brandstofmeter aan dat er brandstof in de tank zit (komt een stukje uit de hoek). Als ik het contact aan zet geeft de brandstofmeter de juiste hoeveelheid aan en gaat het accu controle lampje feller branden.

Het lijkt wel of deze twee samen in serie 12 V krijgen als het contact uit staat.

Dit is slechts een deel van het probleem. Als het lampje er uit is, zou er geen lekstroom mogen lopen. Helaas is dat wel het geval.

Bedankt voor het mee denken, ik ga nog even verder op onderzoek ut.

Apke
www.larrie.nl
Apke

Bericht door Apke »

Vandaag de dynamo vervangen. Het probleem is opgelost.

Heerlijk, niet iedere keer de accu pool loshalen.

Apke
www.larrie.nl
Plaats reactie