Kent iemand dit "wondermiddel"

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rene Visser

Kent iemand dit "wondermiddel"

Bericht door Rene Visser »

[www.moly-premium.nl]

tot 25% diesel of benzine besparing
tot 40% lagere waarden voor uw uitlaatgassen (CO2, NO2)
tot 80% verlaging van uw olie verbruik
tot 50% minder slijtage
tot 100% noodsmerings eigenschappen
tot 10% hoger motorvermogen
tot 10% lager geluidsniveau van uw motor
tot 10% lagere motor temperatuur

iemand ervaring hiermee of is dit zo'n tell-sell wonderprodukt
Bert

Re: Kent iemand dit "wondermiddel"

Bericht door Bert »

NOOIT van gehoord, maar hebben ze keiharde bewijzen, meestal zijn het fabeltjes.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Deze nog niet, wel van Forté, Wynns, Nulon en nog een paar. Ze doen vaak niets merkbaar, behalve dan in het budget.

Groet, Jan

PS er zijn er zelfs bij die schadelijk zijn omdat vuil van jaren die in het brandstofsysteem zit opeens loskomt en de boel verstopt.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Deze nog niet, wel van Forté, Wynns, Nulon en nog een paar. Ze doen vaak niets merkbaar, behalve dan in het budget.

Groet, Jan

PS er zijn er zelfs bij die schadelijk zijn omdat vuil van jaren die in het brandstofsysteem zit opeens loskomt en de boel verstopt.
theo

Bericht door theo »

hoi rene,

het werkt volgens het ptfe princiepe vaak in combinatie met molybdeen (grafiet);PTFE= polytetrafluorethyleen
das een heel gladde stof maar heeft ook een nadeel het is zwaarder dan olie en wil dus naar de "bodem" zakken.
heb welleens dingen gehoord dat het verstoppingen veroorzaken kan in kleine olie kanaaltjes. nieuwere motoren hebben vaak hydraulische klepstoters en de kleine smeerolie gaatjes daarin raken door dit goedje graag verstopt zodat ze gaan knikkeren.

zou het goedje zelf eerder in tussenbak durven gooien omdat het daar volgens mij niet echt veel kwaad kan doen. in een versnellingsbak weet ik niet omdat het misschien niet goed is voor de synchromeshringen?
een ouwe rot motor die toch niets meer is kun je het natuurlijk gewoon in mieteren en uitproberen maar denk niet dat er veel verschil zal komen.

groetjes, theo
Dennis

Bericht door Dennis »

In december heb ik ook een reactie met uitleg gegeven op een dergelijk product (Slick 50) ik heb maar een conclusie: niet gebruiken.

Dennis B
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik gebruik zelf altijd TSL (tri star lube) ben er heel tevreden over. Als je het in je motor, bak en diffs gooit weet je niet wat je meemaakt.. Je wagen wordt stiller en een stuk rustiger.
Kheb een keer een proefopstelling gezien waarbij ze een staafje op een asje lieten draaien (zoals een nokkenas) Met een hefboompje hadden ze hier een aantal gewichtjes aanhangen. Eerst lieten ze het met een druppeltje olie op het asje lopen, heel het staafje begon te roken en verbrandde door de hoge druk (dus de wrijving) Daarna deden ze er een nieuw staafje in en ipv olie een druppeltje TSL en werd de belasting verdubbeld. Er verbrandde niks en alles bleef draaien.
Ik heb nog niet zo lang een Laro, maar ik gebruik het al jaren in mn 2cv. Een vriend van me heeft het laatst ook in zn SIIa gegooid. Je zult het misschien niet geloven maar hij is een stuk stiller geworden.
Ik heb er zelf nog nooit nadeligen gevolgen van meegemaakt of gehoord..(overigens is het niet geschikt voor automatische versnellingsbakken)

('t is trouwens wel teringduur: 67 Euro/Liter)
Voor een V8 heb je in totaal 0,5 Liter nodig.

Bjorn
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Oh ja, Het wordt trouwens ook gebruikt door: Ten Kate motor tuning, De NS, Transavia en vele meer..
wilberth

Bericht door wilberth »

""Het PTFE vormt een keiharde beschermende laag"" aldus de site. Nu is er een ding dat PTFE wel nooit zal doen en dat is keihard worden. PTFE is boterzacht en hecht per definitie nergens aan. Dus welke verbinding ze dan wel bedoelen zou ik echt niet weten maar dat is niet het PTFE.
Wel zijn natuurlijk de noodloop eigenschappen van PTFE schitterend, hoe hoger de belasting hoe lager de wrijving dus als ze daadwerkelijk een manier hebbeb gevonden om het PTFE op zijn plek te krijgen en te houden dan zou zoiets wel kunnen.
Maar denk dan vooral aan slijtage verbetering en niet teveel aan het terugdringen van het brandstof gebruik. Het deel dat verloren gaat door wrijving valt namelijk vies tegen. Er gaat veel verlies zitten in het verbrandingsproces, dit gaat de uitlaat uit en er gaat veel verlies zitten in het rondpompen van de olie in diverse componenten, er zit veel verlies in het verloren gaan van verbrandings warmte door de cilinderwand en als laatste zit er nogal wat verlies in de stroming van in/uitlaat lucht. Dus als verliezen door wrijving eens 10 % van het totaal zijn (wat ik betwijfel) dan kunnen ze nooit door het verminderen van wrijving 25 % verbetering bereiken.
Maar het zal vast iets doen ter bescherming van de motor dus laat me je niet tegenhouden en probeer het gewoon, wellicht loopt hij dan ook nog iets mooier, maar verwacht geen wonderen,

Groet, Wilberth
Aad Koene

Re: Weerstandstest

Bericht door Aad Koene »

Wilbert,

In een laboratorium in de UK is een proefopstelling gemaakt met een volledige voortrein van een Land Rover Series om te meten wat het verlies aan energie is van het meedraaien van de voortrein zonder Freewheel Hubs ten opzichtte van een voortrein die stilstond door het gebruik van Freewheel Hubs.

Het gemeten verlies is 0,5% van de gebruikte energie (dus achterwielen drijven auto aan, zet daardoor de voorwielen in beweging, voorwielen drijven de voortrein aan) door weerstand.

Een absoluut te verwaarlozen percentage.

Als je er dan van uitgaat dat de lagering van een motorblok nog beter is uitgevoerd en uitgebalanceerd dan van een voortrein kan je op de achterkant van een luciferdoosje uitrekenen dat dit nooit 25% brandstofbesparing kan opleveren.

De verkoopopstellingen die je met dit soort middelen ziet, zien er altijd heel flitsend uit, maar er zijn altijd een paar zaken mis mee.

Zo`n opstelling heeft geen enkele relevantie met modder, zang, klei, water, vervuild smeervet, zware omstandigheden, enz.

Grafiet is bijvoorbeeld een supergoed smeermiddel op stalen assen en stalen lagers.
Tot dat....... ja tot dat er 1 korreltje zand bij komt.
De grafiet blijkt zo`n grote kleefkracht te hebben dat het korreltje aan de grafiet blijft plakken en continue in het smeerproces meegenomen wordt.
De rest laat zich raden, laat staan als er een hele berg vuil bij komt.

Conclusie: blijf nuchter en gebruik je gezond verstand, kijk naar de zware beproevingen in de praktijk en niet naar een verkoopopstelling.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooit van gehoord. Het feit dat het niet in de winkel te koop is geeft al te denken vind ik.

Sjoerd
Plaats reactie