Ik ben op zoek naar een LaRo 109 series III, diesel. Ik heb nog nooit een LaRo gehad en 1 keer een klein stukje in een LaRo gereden. Waar moet ik op letten, wat zijn de valkuilen en weet iemand vertrouwde, goede (niet te dure) dealers/verkopers (kom nu niet allemaal tegelijk met een aanbod!!!).
Hoeveel euro doet een beetje LaRo 109 series III, diesel tegenwoordig? Er vanuitgaand dat ik wel handig ben, maar niet echt in de gelegenheid om veel te sleutelen of te restaureren; dus hij moet goed in de lak zitten en technisch goed zijn.
My first LaRo
Re: My first LaRo
Dag FFlix,
Aangezien wij het zelfde euvel hadden: op dit prikkbord kan je alles vinden en voor de 'rijervaring' zijn we bij Ron Bolleboom gaan kijken én een stukje gaan rijden. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen kunnen we altijd een stukje gaan rijden, helpt die eene beginner die andere!
Grt Martijn en Caroline 109 III ex.leger diesel 1979
Aangezien wij het zelfde euvel hadden: op dit prikkbord kan je alles vinden en voor de 'rijervaring' zijn we bij Ron Bolleboom gaan kijken én een stukje gaan rijden. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen kunnen we altijd een stukje gaan rijden, helpt die eene beginner die andere!
Grt Martijn en Caroline 109 III ex.leger diesel 1979
Re: My first LaRo
Op mijn site : [www.blubberweb.nl] vind je heel veel links naar bedrijven (op een kaart, dus makkelijk zoeken) en de meningen van mede-land-rover-liefhebbers over die bedrijven
Jurjen
Jurjen
Re: My first LaRo
Kom `ns langs op de Sortout *zie link bovenaan pagina*. Daar zijn aardig wat liefhebbers te vinden, die bij elkaar erg veel weten over Land Rover
En verder natuurlijk, kijk `ns rond op het prikbord. De zoekfunctie kan je bij heel veel problemen al helpen, ook de aanschaf van een LR.
Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
En verder natuurlijk, kijk `ns rond op het prikbord. De zoekfunctie kan je bij heel veel problemen al helpen, ook de aanschaf van een LR.
Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
Re: My first LaRo
Een goede 109 is duurder dan een met werk. Werk hou je altijd ze zijn tenslotte 20 tot 30 jaar oud maar onderdelen zijn goedkoop monteurs meestal niet. Kijk uit dat de auto is wat hij lijkt. Mijn eerste 2a uit 68 was alles behalve een 2a. Een vriend van mij heeft een body-off gerestaureerde 109, gekocht voor veel geld, er zit nu 3 jaar later al een andere motor in en de doortops vallen er bijna weer af.
Een stawag (5 deurs) is duurder dan een hardtop (3 deurs gesloten) het goedkoopst is een pickup/cabrio (tent) bij dezelfde technische/optische staat.
De motor is een ongeblazen 2,25L diesel met een wereldschokkende 60 PK. Dankzij transmissie verliezen blijft er zo'n 30-35PK over aan je achterwielen. Goed voor 80-100km/u afhankelijk van de omstandigheden. Een overdrive is fijn. Kan je rustiger rijden. Maar er worden regelmatig andere motoren ingebouwd.
Een aangeklede stawag is het stilst. Kun je bij 80 km/u nog redelijk praten. In een kale hardtop alleen nog gillen naar elkaar.
De bladveren van militaire modellen zijn stugger. Maar in het algemeen functioneert de vering soepel als deze is onderhouden. Dit is bijna nooit het geval en zitten de bladen aan elkaar vastgeroest dus stuiteren de meeste over de weg. De veer zit vast met bussen in het chassis. Die moeten niet scheef of ingezakt zijn. Niet duur maar een hels karwei om ze te vervangen
24V (ex-leger) is een goed systeem maar lastig als je iets met lampen/radio's wil doen of wanneer je storing krijgt daar het ingewikkelder is.
De banden zijn niet goedkoop tov een gewoon personenautotje. Een militaire staat op 6.00x16, ga altijd voor 7,50x16 dat rijdt veel rustiger.
Roestgevoelig: chassis, bekijk dit erg goed en kijk uit bij verse bodycoating, vooral de achterdwarsbalk en voorste bumperbevestiging. reparatie is erg veel werk.
De doortops zijn ook een bekend punt (niet zo duur). Laatste is het schutboard, vooral ter hoogte van de onderste deurschanieren, rond de luchtkleppen, en de voetenbakken. Een schutboard reparatie vereist meestal het kompleet strippen van je auto.
Deur en raamrubbers en geleiders zijn duur maar makkelijk te vervangen. Veel doen ze niet want bijna elke oude laro is lek. (van boven, van ondere hoeven ze niet te lekken, er zijn meestal wel vochtige plaatsen maar plasjes eronder hoeft beslist niet, maar er wordt vaak gezegd dat dit normaal is, niet dus.
Je kunt altijd langs komen, ik woon vlak bij zaltbommel/geldermalsen.
Fred101 (101FC, 88"series 2a stawag, 90TD5, freelander)
Een stawag (5 deurs) is duurder dan een hardtop (3 deurs gesloten) het goedkoopst is een pickup/cabrio (tent) bij dezelfde technische/optische staat.
De motor is een ongeblazen 2,25L diesel met een wereldschokkende 60 PK. Dankzij transmissie verliezen blijft er zo'n 30-35PK over aan je achterwielen. Goed voor 80-100km/u afhankelijk van de omstandigheden. Een overdrive is fijn. Kan je rustiger rijden. Maar er worden regelmatig andere motoren ingebouwd.
Een aangeklede stawag is het stilst. Kun je bij 80 km/u nog redelijk praten. In een kale hardtop alleen nog gillen naar elkaar.
De bladveren van militaire modellen zijn stugger. Maar in het algemeen functioneert de vering soepel als deze is onderhouden. Dit is bijna nooit het geval en zitten de bladen aan elkaar vastgeroest dus stuiteren de meeste over de weg. De veer zit vast met bussen in het chassis. Die moeten niet scheef of ingezakt zijn. Niet duur maar een hels karwei om ze te vervangen
24V (ex-leger) is een goed systeem maar lastig als je iets met lampen/radio's wil doen of wanneer je storing krijgt daar het ingewikkelder is.
De banden zijn niet goedkoop tov een gewoon personenautotje. Een militaire staat op 6.00x16, ga altijd voor 7,50x16 dat rijdt veel rustiger.
Roestgevoelig: chassis, bekijk dit erg goed en kijk uit bij verse bodycoating, vooral de achterdwarsbalk en voorste bumperbevestiging. reparatie is erg veel werk.
De doortops zijn ook een bekend punt (niet zo duur). Laatste is het schutboard, vooral ter hoogte van de onderste deurschanieren, rond de luchtkleppen, en de voetenbakken. Een schutboard reparatie vereist meestal het kompleet strippen van je auto.
Deur en raamrubbers en geleiders zijn duur maar makkelijk te vervangen. Veel doen ze niet want bijna elke oude laro is lek. (van boven, van ondere hoeven ze niet te lekken, er zijn meestal wel vochtige plaatsen maar plasjes eronder hoeft beslist niet, maar er wordt vaak gezegd dat dit normaal is, niet dus.
Je kunt altijd langs komen, ik woon vlak bij zaltbommel/geldermalsen.
Fred101 (101FC, 88"series 2a stawag, 90TD5, freelander)
Re: My first LaRo
Als je in de buurt van Rijswijk ZH woont kan je altijd bij mij langskomen om een proefrit te maken (en hem eventueel meteen te kopen...)
Groeten,
Martin 88 en 109" v.d. Velde
Groeten,
Martin 88 en 109" v.d. Velde