Standkachel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Merijn

Standkachel

Bericht door Merijn »

Hallo daar ben ik weer.
Vorige week had ik wat vragen over een standkachel.Ik dank iedereen hartelijk voor de antwoorden en adviezen die ik gekregen heb! Ik ga er een inbouwen.
Ik heb contact gehad met Ron B. en die heeft er inderdaad nog een aantal liggen, mooi...maar hij zegt zelf hier weinig verstand van te hebben. Van de apparaten die hij heeft weet hij niet zeker of ze het doen.
Vraag 1 dus, hoe maak ik een proefopstelling om zo'n ding te testen?
Daarnaast vertelde hij dat de regelklok van zo'n ding nogal eens ontbreekt, maar dat die te vervangen zijn door een schakelaar.
Vraag 2, wie kan me helpen aan aan aansluitschema voor de schakelaar.
Het derde punt was dat die dingen nogal eens aan een schoonmaak-/reviseerbeurt toe zijn.
Vraag 3, waar moet ik op letten als ik zo'n ding uit elkaar ga halen en schoon ga maken?

groeten Merijn
Chris

Re: Standkachel

Bericht door Chris »

Hoi Merijn,

Ik heb de 24V-Webasto ik (dacht type DBW46) in mijn Ex-mariniers 110 net aan de praat. Omdat hij het niet (goed) deed heb ik hem eerst laten controleren bij Webasto-dealer Dera (oa. in Ede en Arnhem). Hij is niet uit elkaar gehaald, alleen de sensoren zijn gechecked. Na vervanging van de vlamwachter, gloeispiraal en oververhittings-zekering deed hij het weer, alleen de klok had kuren. Die zijn origineel vrij duur (150,-), ik heb er nu een 2e hands 12v-klok van Eberspacher voorgebouwd (middels een relais), en nu doet hij het prima.

Ik kan je het instructieboek (met electrisch schema) wel toesturen, maar je kunt hem ook bij Webasto bestellen (gratis). Het aansluitschema voor de 12v-klok kan ik wel eens op mijn site zetten als je wilt. Je zou een schakelaar voor direct verwarmen heel makkelijk ertussen kunnen zetten, je kunt wellicht ook bij de lokale electroshop een schakelklokje/timer kopen en inbouwen.

Als je meer info wilt, roep je maar

gr. Chris

ps: heerlijk hoor, zo'n standkachel, scheelt ook een hoop krabben.
110

Bericht door 110 »

Het uit elkaar halen van de standkachel in niet moeilijk, voornamelijk een kwestie van losschroeven van onderdelen.
Let wel op de klemband die bij de inlaat van de kachel zit, na het loshalen moet je de twee kachel delen uit elkaar schuiven. Hiervoor ziten drie openingen waar een schroevendraaier in past in de rand die onder de klemband zit. Het loshalen moet je wel voorzichtig doen: het huis is van aluminium, en dus kwetsbaar (eerst wat kruipolie inspuiten en een nacht laten liggen).
Maak de ventilator eerst helemaal schoon voordat je er spanning op zet: als de rotor vastzit brandt de spoel gemakkelijk door !
De gevers en vlambewaker kan je laten controleren bij Webasto, of meteen vervangen.
De klok is te vervangen voor een schakelaar (of een kamer thermostaat met tijdsklok)

Als je nog vragen hebt,
schroom niet om ze hier te stellen.

Succes
aart

Bericht door aart »

wat kost zo'n ding tweede hands eigenlijk
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Moet je eventjes Ron Bolleboom bellen in Berkel en Roodenrijs. Die heeft er een aantal liggen. Hang me er niet aan op maar ik meen Webasto's (diesel) voor weinig, ik dacht fl250,- ( zelf eventjes omrekenen naar euro's). Er zit dan geen bediening bij maar daar is niet zo moeilijk aan te komen via Webasto Nederland.
Ron's website is www.ronbolleboom.nl

Groetjes Sjoerd.
Plaats reactie