Wat zijn de voor en tegens van deze installatie....; dubbelle accu,parallel gezet waarbij de tweede accu pas in de lus wordt toegevoegd,middels een relais, wanneer het contact aangezet wordt??? e.e.a. i.v.m. stroomvoorziening voor een lier. Antwoorden waarom wel of niet hierop graag in voor een leek te begrijpen taal daar mijn electrakennis eigenlijk nog niet verder gaat dan een 27mc-plug solderen(toch Aad? )
Door het relais kan de spanningsregelaar van je dynamo kapot gaan.
Dit komt door een tegen EMK van het relais.
Op het moment dat je de accu`s koppelt gaan ze nivaleren.
Is de tweede accu leeg gaat de eerste hem volpompen. (simpel gesteld)
Ik zou een tweede accu nemen en dan een tractieaccu. (Optima)
Die zijn namelijk goed bestand tegen diepontladen en kunnen enorme stromen leveren voor je lier.
Dan een goede diodebrug inbouwen (kan ik leveren) waarbij je niets aan de dynamo hoeft te doen.
Wil je meer power voor je lier zet dan twee Optima`s parallel.
Maar dan moeten ze allebei wel nieuw zijn.
Anders krijg je weer dat nivaleren.
Het is bijna niet mogelijk een lege accu te laden als er een volle mee parallel geschakeld is; dat wil zeggen dat als je een accu leeg gelierd hebt, deze bijna niet te laden is d.m.v. een reais via het contactslot.
Een scheidingsblok ("electronisch relais" met diodes) geeft in dit geval een beter resultaat. Zo'n "ding" kost ongeveer € 85,00 bij de leverancier.
Helemaal waar BArt.
Maar die diodebrug van 85 euro is niet verliesvrij.
Hij laadt je accu`s niet helemaal vol, tenzij je er een met compensatiediode
neemt en gaat freubelen in je spanningregelaar.
Ik prefereer Mos Fet diodeblokken.
Die hebben een spanningverlies dat bijna te verwaarlozen is.
Iets duurder maar echt super.
Tegen:
Als een van de accu's leeg is en de andere vol dan zal op het moment dat je het contact aanzet, de volle accu de lege gaan laden. Meestal met gevolg twee lege accu's.
Als je zwaar hebt gelierd bestaat de kans dat je de accu's nagenoeg leeg hebt getrokken. Ben je eindelijk met veel pijn en moeite uit de prut, start hij niet meer.
Op deze manier geschakeld heb je twee identieke deep cycle accu's nodig.
Het relais moet de startstroom kunnen verdragen.
Voor: kan niks bedenken.
Beter: Scheidingsdiodes en een separaat geschakeld start en lier circuit.
Voor:
Beide circuits werken volledig onafhankelijk van elkaar, dus als onverhoopt de startaccu leeg is, dan kun je jezelf starthulp geven.
Voor het startcircuit kun je een normale (goedkopere) startaccu gebruiken en alleen de lieraccu hoeft een deepcycle accu te zijn.
Tegen: De dynamo moet een naar buiten uitgevoerde sense aansluiting hebben (de meeste modernere dynamo's hebben dat al).
Ik heb al vaak genoeg staan te klooien met allerei dynamo`s waar bij je steeds tegen problemen aan liep.
Nu ziet de wereld van het diodeblok er veel zonniger uit.
Zeker weten Bart is het een prima alternatief, als je niet bang bent om de compensatie aan te sluiten.
Anders sta je vd winter echt een keer met startkabels.
Aad,
ik heb een 24 Volt auto, overweeg een 24 Volt lier, met twee aparte accus in serie, is dat slim, of toch beter een 12 Volt lier en de accu's parallel aansluiten?
Laden is dan wel wat lastiger, omdat mijn boordspanning 24 volt is.
Marco
Wat dacht je van een tweede (12volt) dynamo ?
Op de plaats waar de civiele series er een heeft kun je hem kwijt en als daar al een vacuumpomp zit vervang je deze door een electrische vacuumpomp.
er is een hele goedkope oplosing en die is net zo betrouwbaar als je zelf bent
neem een 2e accu met een massa schakelaar in de plus leiding doe daar een diode van 60 amp overheen met koeldplaat uiteraard. hij zal minder laden maar dat maakt niet uit want als het goed is komt de accu nooit leeg je gebruikt hem alleen als nood start simpeller kan bijna niet en als je vegeet de accu weer af te schakellen ben je een onbetrouwbaar stom rund en dat zijn wij LR rijders niet!!
toch??
Ik ben wat wijzer geworden in het electracircuit! (een beetje maar hoor! EMK?D+verhaal?Een naar buiten uitgevoerdde senseaansluiting?) En ik zal nog even gaan Googlen naar de Mos Fet....
Aad kan jij mij een mailtje sturen met de prijs van zo'n Mos Fet diodeblok en wat er nog meer nodig is? Thnx vast!
Andy
110 300Tdi, Cool Runnings, misschien binnenkort met takeltje???
Ik wil namelijk 3 optima's (1 rood= start en 2 geel=tractie, passen precies in de stoelbak van een Defender) installeren. Gezamenlijk met een acculader, zonnecel en omvormer naar 220.
Wat heb je hiervoor nodig qua relais en diodebruggen etc. Wat is een goede omvormeren acculader is kwaliteit/prijs verhouding.
Door wiegels (importeur van warn in Nederland) word het afgraden om je lier op je tweede accu aan te sluiten als je deze door middel van een scheidingsdiode aan heb gesloten. Dit i.v.m. dat je eerste accu eerste prioriteit heeft bij het laden, dat betekend dus dat als je stroomverbruikers aan heb staan tijdens het lieren dat de laad stroom eerst naar de eerste accu gaat en wat er over is naar de tweede accu waar je op liert. Je laat de tweede accu dus minder bij dan de eerste en als je lierd wil je het liefst zo veel mogelijk stroom naar je lier. Wel handig is een tweede accu als accesouaires accu voor bv je cb extra verlichting radio coolbox enz. en idd als start hulp voor je zelf.
Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
[www.lr-Annabel.fotopic.net]
<img src="[193.0.234.78];
Het verhaal van Wiegel klopt niet.
De spanningsregelaar van de dynamo zal trachten om een constante laadspanning te genereren en door het circuit met de laagste accuspanning zal dus de hoogste laadstroom lopen als gevolg van het grotere spanningsverschil.
De accu die op dat moment het meeste nodig heeft zal dus ook het meeste nemen.