een ontstekingsvraagje
een ontstekingsvraagje
hallo allemaal,
heb van de week de bobine vervangen van m'n nissan 6 cilinder, omdat deze aan de kook was geweest. Nieuwe erop en weer starten en lopen. Volgende dag deed ie niets meer. Bobine gecontroleerd op een andere auto, en die bleek prima te werken, toch komt er geen stroom van de bobinekabel. Voeding van de bobine is volgens mij in orde. Heb de verdeler kap eraf gehaald, en wanneer ik de motor laat draaien meet ik geen spanning op de contactpuntjes. Waar kan dat aan liggen??? Is de condensator niet goed, en hoe kan ik deze testen?
Alvast bedankt
robbert van der burg
sIII 109 pick up
heb van de week de bobine vervangen van m'n nissan 6 cilinder, omdat deze aan de kook was geweest. Nieuwe erop en weer starten en lopen. Volgende dag deed ie niets meer. Bobine gecontroleerd op een andere auto, en die bleek prima te werken, toch komt er geen stroom van de bobinekabel. Voeding van de bobine is volgens mij in orde. Heb de verdeler kap eraf gehaald, en wanneer ik de motor laat draaien meet ik geen spanning op de contactpuntjes. Waar kan dat aan liggen??? Is de condensator niet goed, en hoe kan ik deze testen?
Alvast bedankt
robbert van der burg
sIII 109 pick up
Re: een ontstekingsvraagje
Gewoon vervangen, dat zijn de kosten niet. Omdat de contactpuntjes gesloten zijn geweest toen je de auto op contact hebt laten staan (waardoor je je bobine "gefrituurd" hebt, is er een goede kans dat je je condensator opgeblazen hebt. Kijk ook eens goed naar je contactpunten, of deze geen sporen van "inbranden" vertonen, en of je bedrading en stekkerverbindigen niets hebben geleden van dit avontuur.
Het is zelfs mogelijk dat je contactslot kapot is; het is mogelijk dat de spanning van de bobine wegvalt als je start. De contacten in he blokje zijn mogelijk (erg) warm geweest. Dir kun je wel even controleren.
Bart, van Partner
Het is zelfs mogelijk dat je contactslot kapot is; het is mogelijk dat de spanning van de bobine wegvalt als je start. De contacten in he blokje zijn mogelijk (erg) warm geweest. Dir kun je wel even controleren.
Bart, van Partner
Re: een ontstekingsvraagje
hallo bart,
waar kan ik het beste zo'n condensator vandaan halen?
Gewoon bij de Brezan oid.
Alvast bedankt voor je hulp, de contactpunten waren trouwens nog prima vlak. Kan de condensator dan de oorzaak zijn van het wegblijven van de spanning??
groeten robbert
waar kan ik het beste zo'n condensator vandaan halen?
Gewoon bij de Brezan oid.
Alvast bedankt voor je hulp, de contactpunten waren trouwens nog prima vlak. Kan de condensator dan de oorzaak zijn van het wegblijven van de spanning??
groeten robbert
Re: een ontstekingsvraagje
Dat hebben ze gewoon bij Brezan op voorraad, heb ik onlangs ook daar vandaan.
Dit stond op de bon van Brezan (excl BTW)
43-1.4688HDV Contactsets 7,29 euro
40-0,0566 Kondensator 5,85 euro
In alle Engelse auto's uit die tijd zat volgens mij hetzelfde want op de verpakking stond ook dat het ook te gebruiken was voor Jaguar en Mini bijvoorbeeld.
Herman.
Dit stond op de bon van Brezan (excl BTW)
43-1.4688HDV Contactsets 7,29 euro
40-0,0566 Kondensator 5,85 euro
In alle Engelse auto's uit die tijd zat volgens mij hetzelfde want op de verpakking stond ook dat het ook te gebruiken was voor Jaguar en Mini bijvoorbeeld.
Herman.
Re: een ontstekingsvraagje
het circuit is heel makkelijk, de plus aan de bobine de min via de contactpunten op de bobine. Dus als je wel een plus hebt maar geen min dan zit het in de draad van de bobine naar de verdeler of in de verdeler of in de aarde. Sluit de contactpunten en er moet spanning over de contactpunten staan. Is dat niet dan probeer het zonder condensator. Een kapotte condensator beinvloed niet het laagspanningscircuit in zijn werking meestal brand ie door en doet zijn werk niet meer, ik dacht niet dat ze intern kortsluiting veroorzaken. Dus met de kap los en de kontactpunten met de hand bedienen moet alles nog steeds werken. Alleen als je start gaat de motor erg slecht lopen omdat er veel energie via de kontactpunten verloren gaat.
Je contactslot lijkt me sterk omdat je gewoon voeding op je bobine hebt. Je moet wel even met een lamp testen en niet een multimeter. Als er een ingebrande verbinding is dan laat een meter vaak nog spanning zien omdat die geen belasting vormt. Een lamp trekt meer stroom en dat heb je nodig.
Sluit de lamp aan in plaats van de bobine, draai de motor op de startmotor rond en je moet de lamp zien knipperen. Doet ie dat dan is alles OK, zoniet en blijft de lamp uit dan heb je of geen aarde of geen voeding of je puntjes geleiden niet. Blijft de lamp aan dan is het de voeding en aarde goed maar zit er iets fout bij je puntjes. Ze blijven geleiden of er maakt iets aarde. (bv doorgesmolten draad vanuit verdeelkap of de puntjes zelf)
fred101
Je contactslot lijkt me sterk omdat je gewoon voeding op je bobine hebt. Je moet wel even met een lamp testen en niet een multimeter. Als er een ingebrande verbinding is dan laat een meter vaak nog spanning zien omdat die geen belasting vormt. Een lamp trekt meer stroom en dat heb je nodig.
Sluit de lamp aan in plaats van de bobine, draai de motor op de startmotor rond en je moet de lamp zien knipperen. Doet ie dat dan is alles OK, zoniet en blijft de lamp uit dan heb je of geen aarde of geen voeding of je puntjes geleiden niet. Blijft de lamp aan dan is het de voeding en aarde goed maar zit er iets fout bij je puntjes. Ze blijven geleiden of er maakt iets aarde. (bv doorgesmolten draad vanuit verdeelkap of de puntjes zelf)
fred101
Re: een ontstekingsvraagje
best duur!
bij Jansen laatst voor resp. contactpuntjes en conensator 2.45 en 2.25 euro (ex) betaald... (geen aandelen, maar zo zie je maar dat de 'generieke' onderdelenboeren niet altijd goedkoper zijn). anderzijds is bij Brezan de olie weer niet duur en zijn zij (vrijwel) de enigen die 20w60 verkopen. maar dat heeft weer niks met contactpuntjes te maken dus hou ik er nu over op
gr.
peter
bij Jansen laatst voor resp. contactpuntjes en conensator 2.45 en 2.25 euro (ex) betaald... (geen aandelen, maar zo zie je maar dat de 'generieke' onderdelenboeren niet altijd goedkoper zijn). anderzijds is bij Brezan de olie weer niet duur en zijn zij (vrijwel) de enigen die 20w60 verkopen. maar dat heeft weer niks met contactpuntjes te maken dus hou ik er nu over op
gr.
peter