Serie III met oliekoeler ??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apke

Serie III met oliekoeler ??

Bericht door Apke »

De karterpan van mijn Serie III 109D bevat 3 grote bouten. Eén olie aftap plug en twee bouwen waar een olie koeler op gezeten heeft.
Ik maar denken dat zoiets niet nodig is.

Het enige wat ik weet van het verleden van Larrie is dat deze in 1979 gebouwd is en in Italie heeft gereden (gebruikt, misbruikt, o.i.d.) heeft.

Bij aankoop zat er nogal wat achterstallig onderhoud aan (versnellingsbak, achteras, stuurhuis, enz). Verder weet ik er niet veel van.

Zijn er meer die olie koelers gebruiken op een Serie III of zijn er die olie temperatuur problemen hebben (dan bouw ik gewoon weer een koeler op het blok).

Alvast bedankt,

Apke
www.larrie.nl
(het begint eindelijk wat te worden)
erik 109 109 ex-def

Re: Serie III met oliekoeler ??

Bericht door erik 109 109 ex-def »

Ik heb hem er bij mij juist afgehaald, alle koppelingen lekte en het was een vies zooitje.Het is echt niet nodig om er 1 te monteren, vorige week reed ik er nog mee in de Pyreneeen met 40 graden.
De olietemperatuur komt nooit in het rood, zelfs niet bij lange snelwegritten.

Gewoon lekker zo laten.

Succes

Erik
Stukje Nostalgie

Bericht door Stukje Nostalgie »

Heb er ook een op m'n lightweight gehad. Heb deze er laatst ook afgeschroefd. De lamellen hiervan zijn teer en gaan vaak kapot. Bovendien is zo'n oliekoeler leuk als je vaststaat in de Sahara, die temperaturen daar heb ik in NL nog nooit meegemaakt.

Ciao Maarten
Stumpertje

Bericht door Stumpertje »

bij mijn 109 D ex-def zit er ook 1 op, geen probleem, olie blijft altijd lekker op de juiste temperatuur, geen lekkages. Kost alleen ietsie meer olie bij het verversen
Marco
Dennis 109

Bericht door Dennis 109 »

Bij mij zit er ook 1 op die totaal niet lekt dus lekker laten zitten. Het gaat hier om een 109 ex-leger. Volgens mij hadden deze een oliekoeler omdat ze nog wel eens langdurig stationair stonden te draaien.

Dennis 109 (Scooby Doo) (die net terug is van Kreta en maar niet aan het weer hier in Nederland kan wennen)
erik 109 109 ex-def

Bericht door erik 109 109 ex-def »

Als ie erop zit en niet lekt, gewoon laten zitten.Er zit een thermostaat tussen dus je olie zal nooit "te koud" worden.

Ik zou nooit de moeite nemen om er iets aan te repareren, laat staan er 1 op te zetten...

Erik
Puffino

Bericht door Puffino »

precies, oliekoelers is iets "leger eigens", behalve dan de hete jongens van de sahara, zal ik maar zeggen, die er ook gebruik van maken.

Ik heb er ook een, op een 110 dan, enne, doet het wel, en zolang ie het doet zit ie daar goed.

Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];

110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a <a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
A3

Bericht door A3 »

Radiowagens (FFR) draaiden voor de nodige stroomopwekking vaak langdurig stationair, derhalve werden deze met een extra oliekoeler uitgerust.
paul lr

Bericht door paul lr »

mijne heeft ook een oliekoeler, maar die zit aan de automatiche versnellingsbak.

Laro stage one
andre k

Bericht door andre k »

De koeler van mijn ex legerambu is door de vorige eigenaar afgekoppeld omdat volgens hem de koppelingen lekten.
Toen ik laatst nogal laat was en op "top" snelheid met tegenwind en erg warm weer over de afsluitdijk tufte kwam de meter tot vlak onder het rode vlakje. Ik zat er dus over te denken om hem weer in ere te herstellen maar begin nu te twijvelen.
Momenteel fietser

Bericht door Momenteel fietser »

Mijn 109 is een ex leger met een oliekoeler. Ik had een keer een lekke waterpomp zodat de water temp erg hoog opliep. Er zat een beetje te weinig in. Maar maar de olie bleef toen wel goed van temperatuur en ik denk dank zij de oliekoeler. Ik kon toen nog net thuiskomen.
Helaas is er nu een krukas lager uitgelopen. en dus einde oefening motor. Vandaar de fiets. Ik was toen in iedergeval blij met mijn oliekoeler.

Arnold.
Plaats reactie