Oliedruk lampje branden
Oliedruk lampje branden
Gisterenavond na een lange rit vanuit Emmen naar Limburg, Stopte de Defender 110 TD5 ermee. 25 kilometer voordat we thuis waren.... Het Oliedruk lampje ging branden, motor ontkoppeld en de auto laten uitrollen.
Gelukkig zaten we 1200 meter voor een tankstation ('t haasje, hoe toepasselijk !) Auto op het tankstation neergezet en de mannen van de ANWB maar bellen. Na 20 minuten wachten kon deze geen diagose stellen en liet de wagen op halen. Hij dacht dat het misschien de voeler van het lampje was of er "echt" iets aan de hand was. Hij nam geen risico. Er zat genoeg olie in en maar ik hoorde niet het vertrouwde TD5 geluid. Er zat mijn inziens een ratel o.i.d. in.
Iemand van jullie bekend met het fenomeen dat een lampje van de oliedruk zomaar aanspringt? of zou het iets anders kunnen zijn. De auto gaat wel naar de dealer (Cito Eindhoven) maar graag zou ik suggesties van jullie horen. Bedankt alvast !
Groet,
Gerard
Gelukkig zaten we 1200 meter voor een tankstation ('t haasje, hoe toepasselijk !) Auto op het tankstation neergezet en de mannen van de ANWB maar bellen. Na 20 minuten wachten kon deze geen diagose stellen en liet de wagen op halen. Hij dacht dat het misschien de voeler van het lampje was of er "echt" iets aan de hand was. Hij nam geen risico. Er zat genoeg olie in en maar ik hoorde niet het vertrouwde TD5 geluid. Er zat mijn inziens een ratel o.i.d. in.
Iemand van jullie bekend met het fenomeen dat een lampje van de oliedruk zomaar aanspringt? of zou het iets anders kunnen zijn. De auto gaat wel naar de dealer (Cito Eindhoven) maar graag zou ik suggesties van jullie horen. Bedankt alvast !
Groet,
Gerard
Re: Oliedruk lampje branden
ratel o.i.d.??
oliepomp lijkt me
geen druk gaat lampje branden, maar je hebt dan
wel olie genoeg in je blok alleen gaat het niet meer rond.
groet`n peter109D
oliepomp lijkt me
geen druk gaat lampje branden, maar je hebt dan
wel olie genoeg in je blok alleen gaat het niet meer rond.
groet`n peter109D
Toevalligerwijs een voor 2001-2002 model
Heb al vaker gehoord dat van de eerste types een borgmoer van de oliepomp kan loslopen.
Latere types zijn aangepast (modificeerd).
Heb al vaker gehoord dat van de eerste types een borgmoer van de oliepomp kan loslopen.
Latere types zijn aangepast (modificeerd).
Inderdaad, heb net de dealer aan de lijn gehad. Deze spreekt inderdaad over een oliepomp die weigerde dienst te doen. En inderdaad een bekend euvel. Het is nu alleen kijken wat de gevolg schade kan zijn. De dealer had het over een Turbo , lagers en eventueel een krukas. Is dit te ver gezocht ? In verband met de vakantie hebben ze niet eerder tijd dan Maandag of Dinsdag om de rest te bekijken. Laten we het beste ermaar van hopen.
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard
Bereidt je maar voor op het ergste
Een losgelopen moer kan overal tussen komen en worden vergruist, bedenk maar waar al dit gruis naar toe kan gaan.
Hoop voor je dat het meevalt.
Vraag de dealer eens naar de modificatie en probeer je te beroepen op het feit van een fabricagefout.
Mijn auto komt ook van Cito, maar zij wisten niets van de problemen af terwijl de dealer in Rotterdam aan de hand van het chassisnummer kon zien of mijn auto gemodificeerd was.
Suc6
Grt,
Ruud
Een losgelopen moer kan overal tussen komen en worden vergruist, bedenk maar waar al dit gruis naar toe kan gaan.
Hoop voor je dat het meevalt.
Vraag de dealer eens naar de modificatie en probeer je te beroepen op het feit van een fabricagefout.
Mijn auto komt ook van Cito, maar zij wisten niets van de problemen af terwijl de dealer in Rotterdam aan de hand van het chassisnummer kon zien of mijn auto gemodificeerd was.
Suc6
Grt,
Ruud
Als het goed is heeft de olie aftap plug een magnetisch kopje. Als je de plug er uit draaid en je ziet veel metaalsplinters er aan vast zitten .......
succes en sterkte ermee.
Apke
www.larrie.nl
(het begint eindelijk wat te worden)
succes en sterkte ermee.
Apke
www.larrie.nl
(het begint eindelijk wat te worden)
Hoop dat je op tijd gestopt hebt. De krukas van een TD5 kun je niet slijpen. Moet er een nieuwe krukas in... duur grapje. Hoop echt dat je mazzel hebt.....
Stomme Engelsen.. kunnen nog niet eens fatsoenlijk een boutje borgen.. het zelfde probleem heb je bij de tussenbak van een Freelander....
Bart
Stomme Engelsen.. kunnen nog niet eens fatsoenlijk een boutje borgen.. het zelfde probleem heb je bij de tussenbak van een Freelander....
Bart
Gerard,
Het loslopen van de bevestiging van de oliepomp is jammergenoeg inderdaad een bekend euvel bij de eerdere TD5 motoren. De schade ontstaat in eerste instantie niet zozeer door het vermalen worden van losgelopen onderdelen maar door het wegvallen van de oliedruk. Turbo, krukas en nokkenas hebben voldoende olie(druk) nodig voor smering en koeling, is die olie er niet dan lopen de contactoppervlakken, met meestal fatale gevolgen, op elkaar in.
Ik hoop het beste voor je.
Hugo
Het loslopen van de bevestiging van de oliepomp is jammergenoeg inderdaad een bekend euvel bij de eerdere TD5 motoren. De schade ontstaat in eerste instantie niet zozeer door het vermalen worden van losgelopen onderdelen maar door het wegvallen van de oliedruk. Turbo, krukas en nokkenas hebben voldoende olie(druk) nodig voor smering en koeling, is die olie er niet dan lopen de contactoppervlakken, met meestal fatale gevolgen, op elkaar in.
Ik hoop het beste voor je.
Hugo
Ik ben vrij snel gestopt omdat de de auto ook geen kracht meer beschikbaar had. Hij kon stationair draaien, Olie gepeild, er zat meer dan genoeg in.
We zullen het zien...... bedankt tot dusver voor jullie reacties.
Groet,
Gerard
We zullen het zien...... bedankt tot dusver voor jullie reacties.
Groet,
Gerard
wij hebben een td5 uit 1999 (de auto van irene), is dit ook een risico geval en zo ja kan ik controlleren of die moer vast zit. Ik heb geen boek vvan de td5 om het op te zoeken.
fred101 (doe mij maar oud en simpel)
fred101 (doe mij maar oud en simpel)
hoi,
een motor waarvan de oliedruk weggevallen is en die geen power meer levert en er vanzelf al van ellende mee stopt,daar zou ik maar niet te veel meer van verwachten.....vaak heb je dan al enorme schade.
succes dr mee
groet, tom
een motor waarvan de oliedruk weggevallen is en die geen power meer levert en er vanzelf al van ellende mee stopt,daar zou ik maar niet te veel meer van verwachten.....vaak heb je dan al enorme schade.
succes dr mee
groet, tom
Ouch....Hoop dat de gevolgen niet al te ernstig zijn. En mocht dat wel zo zijn hoop ik voor je op enige service/coulance van de dealer/importeur....
Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT