nokkenas V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob

nokkenas V8

Bericht door Rob »

Kan hier iemand vertellen welke verschillen er zitten tussen een nokkenas voor een V8 met carburateurs en een voor EFI (1993)?
Moet namelijk binnenkort de nokkenas en stoters vervangen en heb een compleet set liggen voor een V8 + caburateurs.
Alvast bedankt!!
Rob
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: nokkenas V8

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

de 3.9 efi heeft een efficientere nokkenas als de carb, een 3,5 carb geeft met de efi nokkenas meer vermogen, andersom denk ik dat de 3,9 efi wat vermogen inlevert met de carb nokkenas. de stoters zijn gelijk.

groet
Branko van der Veen (The mean green m

Bericht door Branko van der Veen (The mean green m »

hoi frank,

ik begrijp dus dat een efi nokkenas beter is dan een carb nokkenas (kwa vermogen dan) ik heb twee tappets die tikken en die binnenkort vervangen maar wil dan ook een snellere nokkenas plaatsen voor meer vermogen (ik heb reeds al een spagetie uitlaat onder mijn RR, en das al een groot verschil) maar dan haal ik wel een efi nokkenas op die zijn wat goedkoper dan een snelle nokkenas.

heb je ook enig idee hoeveel vermogen winst je dan krijgt???

groeten branko
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Hoeveel geen idee, maar iedereen vertelt mij dat. Ik wil mijn eigen nokkenas ook nog gaan vervangen door een 3.9 efi, kost nog geen 100 euro bij liebregts. Maar echt vermogenswinst haal je met een efi inlaatspruitstuk (en dan alleen op gas rijden) dat geeft hetzelfde effect als een edelbrock, en eventueel een efikop.

groet
Johan - Schoffie LaRo's

Bericht door Johan - Schoffie LaRo's »

Houdt er wel rekening mee dat het blok veel harder slijt. Het blok is niet gebouwd op zoveel vermogen en gaat erg rap achteruit wanneer het op deze manier wordt opgevoerd. Voor mij was dit een reden om mijn blok gewoon standaard te houden en ach... ik rijdt prima 120 kph op LPG met mijn RR dus wat wil ik nog meer...

grtz. johan
Durk

Bericht door Durk »

scheelt dat zoveel, een 'snelle' uitlaat?

hoe merk je dit, meer trekkracht, of sneller veel koppel beschikbaar of zo?

Durk (die wellicht ook klepstoters moet vervangen, en dan ook maar z'n nokkenas moet checken)

ik zou dan overigens een offroad-nokkenas willen overwegen, die zorgen toch voor meer koppel onderin?
Durk

Bericht door Durk »

Rob,

hoe merk je dan dat je nokkenas slecht zou zijn? hoor je dit aan de loop van de motor of is dit ook lastig te horen?

Durk
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Kun je horen maar dat is niet zo eenvoudig. Makkelijkste is hem even goed bekijken. Als je inlaatpakking los hebt. Zie je meteen.

<b>Cheers Bowy</b>

<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Rob

Bericht door Rob »

Bij mij hoor je de klepstoters stevig tikken. Het vreemde is dat dit niet bij staionair lopen te horen is, maar we bij lage toeren bij belasting.(geen pingelen)
Er is mij verteld als de klepstoters versleten (door te weinig olieverversen) zijn, de nokkenas ook wel slijtage vertoont. Dit door het niet meer draaien van de klepstoters.
Een trucje is vlak voor het aftappen van de oude olie voor het olieverversen een litertje ATF er in te mikken en de motor hier zonder zware belasting een tijdje mee laten draaien. ATF maakt lekker schoon.
Ook hoorde ik dat het gebruik van motorolie voor diesels (bijv. Rotela of Rimula van Shell) een reinigende werking te hebben. Ik zou dat niet gebruiken in een oud vervuild blok ivm loskomen van ongewenste vuildeeltjes!

Uit de boeken:
3,5 carb:
inl open 36 BTDC
inl dicht 64 ABDC

uitl open 74 BBDC
uitl dicht 37 ATDC

3,5 injectie
inl open 24 BTDC
inl dicht 52 ABDC

uitl open 62 BBDC
uitl dicht 14 ATDC

3,9 injectie
inl open 32 BTDC
inl dicht 73 ABDC

uitl open 70 BBDC
uitl dicht 35 ATDC

Als dit klopt zal de 3,9 nokkenas erg veel op de nokkenas lijken van het oude carburatiemodel.
Volgens mij kan dan een carburatienokkenas in een 3,5 EFI gemonteerd worden.
Spannend!!!!!!
We zien dus wel.

het is een verschil van dag en nacht. het verschil merk dat hij sneller trekt. je wint minimaal 10% meer vermogen alleen door een spagetie uitlaat.

groeten branko

maar met 33 inch banden verlies je een boel trekvermogen. daarom dat ik de spagetie's onder mijn RR heb gezet en geeft ook een lekker geluid.

groet branko
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat zal reuze meevallen hoor Johan.
De blokken uit de Land Rovers zijn heel erg tam vergeleken met bijvoorbeeld de Rover SD1, dus er zit nog voldoende rek in voordat je wat merkt in de levensduur. Ik denk zelfs dat een spagetti uitlaat juist een positieve invloed heeft op de levensduur, omdat de uitlaatgassen (en dus de warmte) veel beter worden afgevoerd.

Dennis B.
Plaats reactie