Radiator vervangen?!
Radiator vervangen?!
Tijdens m'n vakantie heeft m'n radiator het begeven (300tdi 1996). Na drie keer radiatorstop te hebben gebruikt alsnog thuisgekomen (toch 4500km mee gereden) maar nu moet ie worden vervangen. Rondbellen gaf me de indruk dat ik alleen gehele sets kon kopen (radiator en intercooler) voor zeer hoge bedragen. Uiteindelijk in Gouda toch alleen de radaitor kunnen kopen (nog steeds geen echt goedkoop onderdeel). Alvorens te gaan sleutelen hoop ik op wat tips hoe dit klusje te klaren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Allereerst leert het handboek mij dat ik de vertilator moet verwijderen. Is dit echt nodig? Of kan ik hem laten zitten? Ik heb nl geen poelie en zou die dus moeten kopen of huren.
Dan de aansluitingen voor de olie koeling, kan ik die zomaar losdraaien of moet ik dan eerst iets aftappen? Het werkplaatshandboek is hier niet heel duidelijk in voor mij.
Nog andere tips?
ÿén ieder alvast bedankt voor de tips.
groet,
Gert-Jan
LR110 trektorro
Heeft iemand hier ervaring mee?
Allereerst leert het handboek mij dat ik de vertilator moet verwijderen. Is dit echt nodig? Of kan ik hem laten zitten? Ik heb nl geen poelie en zou die dus moeten kopen of huren.
Dan de aansluitingen voor de olie koeling, kan ik die zomaar losdraaien of moet ik dan eerst iets aftappen? Het werkplaatshandboek is hier niet heel duidelijk in voor mij.
Nog andere tips?
ÿén ieder alvast bedankt voor de tips.
groet,
Gert-Jan
LR110 trektorro
Re: Radiator vervangen?!
Is de kern lek en, zo ja, is die wellicht voor minder geld te vervangen? Ik herinner me dat mijn broer de lekke radiator van een 3,9 V8 heeft laten reviseren voor - als ik het goed heb - zo'n beetje een derde van het bedrag dat de goedkoopste nieuwe moest kosten.
Hermen
Hermen
De meeste lekkage's zijn met degelijk soldeerwerk goed te repareren.
ja, ik ook. Met een jaar garantie. Na 3 jaar nog steeds geen problemen. Verder heb ik niet echt ervaring met een 300. Maar volgens mij kan je alles loskoppelen. Water eraf, olieleidingen eraf (druppels opvangen, maar volgens mij komt het er echt niet uitgespoten). Bij een 2,5 TD en een 200 hoef je de ventiator er niet af te halen. Wel de tunnel, dan kan je er makkelijker bij. Check gelijk even je waterslangen als je ze er toch gelijk afhebt.
Succes!
Groet van Michel
Succes!
Groet van Michel
ik heb laatst mijn radiator vervangen van mijn 300 tdi discovery uit 1996 ik heb de ventilator gewoon laten zitten en dat was geen probleem ik heb hem in 1½ gewisseld
mvg
alex
mvg
alex
Allen,
Dank voor de tips. Ik ga dit weekend eens sleutelen!
groet,
Gert-Jan
Dank voor de tips. Ik ga dit weekend eens sleutelen!
groet,
Gert-Jan
radiatoren zijn gevoelige apparaten. Een keer uitschieten met je gereedschap of een keer aan de ventilator stoten en hij kan lek slaan.
Dus wees voorzichtig.
succes
henk kruims
die 2 mensen kent die hun radiator lek hebben gestoten !!!!
Dus wees voorzichtig.
succes
henk kruims
die 2 mensen kent die hun radiator lek hebben gestoten !!!!